گروه اسنپ که بهعنوان یکی از بزرگترین کسبوکارهای اکوسیستمهای دیجیتال ایران شناخته میشود، از سال ۱۴۰۳ خود آمار و ارقامی ارائه داده که کلیدواژه اصلی بخشهای مختلف داعیهدار رشد قابل است. در این گزارش در بخشهای مانند خودرو و مارکت و غذا روی عددها و رکوردها تأکید شده و در بخشهای دیگر که به نظر میرسد سهم بازار اسنپ و ضریب نفوذ به اندازه خودرو و غذا جذابیت نداشته روی درصدها رشد. در ادامه ۱۰ شاخص کلیدی از عملکرد این گروه بررسی میشود:
۱. رشد ۱۶.۷ درصدی نیروی انسانی
گروه اسنپ در پایان سال ۱۴۰۳ مجموعاً ۸,۷۸۴ همکار داشته که نسبت به سال قبل رشد ۱۶.۷ درصدی را نشان میدهد. این رقم در شرایطی به دست آمده که بسیاری از شرکتهای فناوری در سطح جهان با کاهش نیرو مواجه بودهاند. توزیع جغرافیایی این همکاران نشان میدهد که ۶,۱۸۶ نفر در تهران مستقر هستند که بیشترین تمرکز را در پایتخت نشان میدهد.
۲. سهم ۸۸.۷ درصدی از بازار تاکسیهای اینترنتی
اسنپ با کسب ۸۸.۷ درصد از سهم بازار تاکسیهای اینترنتی در کشور، جایگاه انحصاری خود در این حوزه را تحکیم بخشیده است. این رقم نشاندهنده تسلط قریب به کامل این پلتفرم بر حملونقل شهری آنلاین در ایران است و رقابت محدود در این بخش را آشکار میکند. شرکت در مجموع ۱.۵ میلیارد سفر در سال گذشته انجام داده که رشد ۱۰ درصدی نسبت به سال قبل نشان میدهد.
۳. رشد ۴۱ درصدی در حوزه هتل و پرواز
بخش تریپ اسنپ که شامل خدمات هتل، پرواز و تور است، رشد ۴۱ درصدی در حجم فروش نسبت به سال قبل داشته است. این رشد در شرایطی رخ داده که صنعت گردشگری ایران با چالشهای متعددی از جمله تحریمها و محدودیتهای ارزی مواجه بوده است. رکورد ۲۲,۹۷۸ سفارش در یک روز نیز در این بخش ثبت شده است.
۴. ۳۹ درصد از مشتریان اسنپباکس کسبوکارها هستند
اسنپباکس که خدمات لجستیک و حملونقل کالا ارائه میدهد، نشان میدهد که ۳۹ درصد از مشتریان آن کسبوکارها هستند. این آمار اهمیت این سرویس در زنجیره تأمین کسبوکارهای کوچک و متوسط را نشان میدهد. سرویس در مجموع ۱۴۹ میلیون سفر در سال گذشته انجام داده که رشد ۳۳.۸ درصدی نسبت به سال قبل را نشان میدهد.
۵. فروش بیش از ۴۰ میلیون نان در اسنپفود
اسنپفود که بزرگترین پلتفرم سفارش غذا در ایران محسوب میشود، طی سال گذشته بیش از ۴۰ میلیون نان فروخته است. این رقم در کنار فروش ۳۵.۲ تن میوه و سبزیجات، تصویری از حجم بالای تراکنشهای روزانه این پلتفرم ارائه میدهد. سرویس در ۱۷۸ شهر کوچک و بزرگ فعالیت دارد.
۶. رشد ۱۳۲ درصدی فروش در اسنپشاپ
اسنپشاپ که در حوزه خردهفروشی آنلاین فعالیت میکند، رشد ۱۳۲ درصدی در فروش کل اقلام نسبت به سال قبل داشته است. این رشد چشمگیر در حالی رخ داده که سهم خردهفروشی آنلاین از کل بازار ایران ادعا میشود زیر ۱۰ درصد است که نشان میدهد فضای قابل توجهی برای رشد در آینده کماکان وجود دارد. اسنپشاپ میگوید در حراجمعه یا همان جمعه سیاه ایرانیها بیش از ۱۴۰ میلیاردتومان دخل زده است. این همان کمپینی است که مدیر مارکتینگش گفته بود ۳۰ میلیارد بودجه بازاریابی داشته است.
۷. تنوع کالایی ۱۸۵ هزار قلم در اسنپمارکت
اسنپمارکت با عرضه ۱۸۵,۲۶۳ قلم کالا، تنوع وسیعی از محصولات را در اختیار مشتریان قرار داده است. این پلتفرم که در ۱۲۷ شهر در ۳۱ استان فعالیت دارد، رکورد فروش بیش از ۱.۵ همت را در ماه بهمن را ثبت کرده است. خبر بد اسنپ مارکت برای وزارت بهداشت اینکه بیشترین تقاضا برای نوشابه کوکاکولا ۱.۵ لیتری بوده که بیش از ۲.۹ میلیون قلم از آن فروخته شده است.
۸. بیش از ۸۱ میلیون کاربر در سوپراپ
سوپراپ اسنپ که تمامی سرویسهای گروه را در یک پلتفرم واحد ارائه میدهد، بیش از ۸۱ میلیون کاربر ثبتنامی دارد که اسنپ میگوید رشد ۱۲.۶ درصدی را نسبت به سال قبل نشان میدهد. از این میان بیش از ۳۹ میلیون کاربر فعال هستند؛ یعنی کمتر از نصف کاربران ثبتنامشده. میانگین بازدید روزانه از این اپلیکیشن نیز بیش از ۲۳ میلیون مرتبه ثبت شده است.
۹. درآمد ماهانه رانندهها تا ۴۱ میلیون تومان
رانندگان تماموقت اسنپ درآمد ماهانه متوسط حدود ۴۱.۵ میلیون تومان و رانندگان پارهوقت حدود ۱۴.۵ میلیون تومان کسب کردهاند که نسبت به سال قبل رشد ۱۱۶ و ۸۲ درصدی را نشان میدهد. این ارقام در شرایط تورم بالا و افزایش هزینههای زندگی، تصویری از وضعیت اقتصادی فعالان این حوزه ارائه میدهد. مجموعاً بیش از ۷.۴ میلیون راننده در پلتفرم ثبتنام کردهاند.
۱۰- اگر به شیوه و اخلاق رایج ایرانیها بخواهیم کسبوکار ایاد القصار و محمود فوز را چرتکه بیندازیم که چقدر درآورده و چقدر سود کرده هم برای خاتمه عددبازی با اسنپ این تقدیم شما:
اسنپ خودرو در سال گذشته گفته حدود ۱.۵ میلیارد سفر انجام داده. عدد واقعاً بزرگی است! متوسط قیمت هر سفر در تهران هم حدود ۱۰۰ هزار تومان بوده و در شهرستان ۳۰-۴۰ هزارتومان. یعنی فروش یا بهتر بگوییم درآمد تاکسی اسنپ، حدود ۷۰ همت بوده در سال ۱۴۰۳. کمیسیون تقریباً زیر ۲۰ درصدی را هم لحاظ کنید میرسیم به عدد ۱۴ همت سهم اسنپ از تاکسی اینترنتیاش. قاعدتاً که این عدد دقیق نیست؛ اما خب برای خالی نبودن عریضه بد نیست. خدا بدهد برکت؛ خب دیگر ایرانیبازی بس است!