کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
فروشنده در بازار تجارت اجتماعی میتواند فقط یک نفر باشد که در شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام یا فیسبوک محصولات خود را به فالوئرهایش میفروشد. بسیاری از آنها ویترینی به نام سایت یا فروشگاه اینترنتی ندارند و در عوض به پیامهای خصوصی برای دریافت سفارشها و پرداختها متکی هستند.
ممکن است به نظر برسد که این روش برای فروش و جابهجایی مقادیر قابل توجهی از محصولات کافی نیست، اما در بسیاری از بازارهای آسیای جنوب شرقی، فروشندگان تجارت اجتماعی بخش بزرگی از تجارت الکترونیک را تشکیل میدهند.
در واقع، طبق گزارش اخیر باین، تجارت اجتماعی ۶۵ درصد از ۲۲ میلیارد دلار اقتصاد خردهفروشی آنلاین ویتنام را در سال گذشته به خود اختصاص داده است. با این وجود، بسیاری از فروشندگان تجارت اجتماعی نمیتوانند مستقیماً از برندها به صورت عمده خرید کنند.
کیم وو، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل شرکت آئمی، میگوید: «در عوض، آنها به واسطههای عمدهفروش متکی هستند، اما این بدان معناست که ممکن است هیچوقت نتوانند با منشاء اصلی محصولات خود در ارتباط باشند و مطمئن شوند که جنس اصل به دستشان میرسد.»
آئمی از کجا شروع شد؟
کیم وو و هیو نگوین، کسبوکار «آئمی» را تأسیس کردند که به حل مشکلات زنجیره تأمین فروشندگان در تجارت اجتماعی کمک کند. آئمی با صدها فروشنده تجارت اجتماعی کار میکند و قادر به خرید مستقیم از برندها است. آئمی بهواسطه همکاری با تعداد زیادی فروشنده، این قدرت را دارد که در مذاکره با برندها قیمت عمدهفروشی کمتری پیشنهاد دهد؛ امکانی که هرکدام از فروشندگان بهتنهایی فاقد آن هستند.
هدف نهایی این استارتاپ که در حال حاضر بر بازار زیبایی و تندرستی متمرکز است، ایجاد مجموعهای از نرمافزارهای پشتیبان است که به فروشندگان در مدیریت موجودی، سفارش و پرداخت کمک میکند. این استارتاپ با مشارکت ونچرا دیسکاوری، فب ونچرز و فرشتگان سرمایهگذاری، دو میلیون دلار سرمایه از آلفا ونچرز و ژانویه کپیتال جذب کرده است. این بودجه برای استخدام مهندسان محصول در جهت ساختن نرمافزار برای بازرگانان خرد آئمی استفاده میشود.
کسبوکاری برای اینفلوئنسرهای خرد
فروشندگان تجارت اجتماعی که آئمی با آنها کار میکند، معمولاً اینفلوئنسرهای خرد هستند و تعداد فالوئرهای آنها بین ۱۰ تا ۳۰ هزار است. وو میگوید یکی از دلایلی که میخواست آئمی را راهاندازی کند، این بود که به تجارت اجتماعی علاقهمند است.
وو میگوید: «من عاشق خرید در تجارت اجتماعی، فروشگاههای فیسبوک، فروشگاههای اینستاگرام و موارد مشابه هستم، زیرا به آن شخص اعتماد دارم، بنابراین اطمینان دارم که آنها در تجزیه و تحلیل محصولات و بررسیها از منظر محتوا کار بسیار خوبی انجام دادهاند.»
در همان زمان، هنگامی که او در مورد اصالت و منبع یک محصول سؤال داشت، متوجه شد بسیاری از فروشندگان نمیتوانند از اصل بودن محصولات اطمینان حاصل کنند، زیرا آنقدرحجم فروششان بالا نیست که بتوانند بهتنهایی و به شکل مستقیم با برند ارتباط بگیرند و در عوض به عمدهفروشان واسطه متکی هستند.
وو میگوید: «با وجود اینکه تقاضای زیادی از سوی مصرفکننده و همچنین عرضهکنندگان بسیاری وجود دارند، تلاش زیادی برای افزایش حمایت از زنجیره تأمین تجارت اجتماعی انجام نشده است.»
در نتیجه بسیاری از فروشندگان تجارت اجتماعی نهتنها دارای زنجیرههای تأمین غیرقابل اعتماد هستند، بلکه از نرمافزار و پشتیبانی بازاریابی که برای ایجاد کسبوکار خود به آنها نیاز دارند نیز برخوردار نیستند. این مشکلی است که آئمی در ویتنام روی آن دست گذاشته و در پی حل آن است.