کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
تجارت در شبکههای اجتماعی تازهترین روش برای برندهاست تا کل خرید مشتریان خود را به سمت پلتفرم رسانههای اجتماعی هدایت کنند. مثل توییتر که صحبتهایی درباره فروشگاه خود کرده یا اینستاگرام که فرصتهایی تازه برای خرید در شبکههای اجتماعی را فراهم کرده است.
این مدل از تجارت به کسبوکارها اجازه میدهد تا مشتریان خود را درست در جایی که هستند بیابد و از شبکههای اجتماعی و تجارت الکترونیک به صورت همزمان بهره ببرد. اما چرا همه کسبوکارها از این فرصت استفاده نمیکنند؟ پاسخ ساده است. بسیاریشان به مهارتهای این حوزه آگاه نیستند.
واقعیت این است که برندها گاهی شاهد این مسئله هستند که رشد عظیمی در فروش شبکههای اجتماعی رخ میدهد و بسیاریشان با ایجاد گزینههایی مثل «صفحه را بالا بکش» یا «الان خرید کن» تلاش میکنند تا مشتریان بیشتری را به سمت خود بکشانند. برخیشان هم ممکن است از گزینههای نمایش محصول در شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام استفاده کنند. هرچه که باشد، یک انقلاب در شبکههای اجتماعی در حال وقوع است.
شبکههای اجتماعی فرصت دیده شدن را به برندها میدهد. به عنوان مثال، دو برند معروف چینی در سال ۲۰۲۱، تنها در یک روز، چیزی در حدود سه میلیارد دلار فروش داشتند؛ رقمی که سه برابر میانگین فروش روزانه آنها در آمازون بود. به طور کلی ارزش بازار فروش در شبکههای اجتماعی در سال ۲۰۲۱، حدود ۴۹۲ میلیارد دلار بود و پیشبینی میشود که در سالهای آینده به طور متوسط در هر سال حدود ۲۶ درصد رشد داشته باشد؛ این رقم سه برابر سریعتر از فروش به شیوه سنتی است.
به نظر میرسد تجارت در شبکههای اجتماعی قدرت را از دست آمازون و سایر برندهای بزرگ حوزه فناوری خارج کرده و آن را به تازهواردان این حوزه تقدیم کرده است. ۵۹ درصد از مصرفکنندگان عنوان میکنند که ترجیحشان این است که از برندهای شبکههای اجتماعی خرید کنند تا اینکه به سراغ مدلهای دیگر خرید آنلاین بروند. ۴۴ درصد هم عنوان کردهاند که بیشتر از برندی خرید کردهاند که هرگز با آن برخوردی نداشتهاند.
اما در مرور نکات مهم این نوع تجارت، باید به تدوین استراتژی در شبکههای اجتماعی اشاره کرد. اگر صاحب برند هستید، این نکته را در نظر داشته باشید که با ظهور تجارت در این شبکهها و گسترش متاورس به عنوان یک بخش مهم از فعالیت در دنیای دیجیتال، برندتان را با این فرصتهای جدید بهروز کنید. البته اگر زیرساخت فناوری مورد استفاده شما قدیمی است، این فرصت را از دست خواهید داد.
شاید برخی روشها در ۲۰ سال قبل برای برندتان مفید بود اما بازار تغییر کرده و باید پابهپای آن پیش بروید. اینطور نیست که یک پلتفرم یکپارچه برای همه برندها مؤثر باشد. ترکیب یک استراتژی درست، میتواند کسبوکار شما را در بخشهای متنوع در مقابل مشتری قرار دهد.
در حقیقت تجارت در شبکههای اجتماعی قدرت را در دست افراد خلاق قرار میدهد تا با شناخت درست از فناوری، سهم بیشتری از بازار را در اختیار بگیرند. آنهایی در این انقلاب شبکههای اجتماعی پیروز میشوند که خلاق باشند. برندهایی که از این تغییرات جا بمانند، قطعاً بسیاری از مخاطبان خود را از دست خواهند داد.