کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
امروز برای بازدید از اولین روز الکامپ ۲۷ به نمایشگاه بینالمللی رفتم. برگزاری نمایشگاه وقت و هزینه سنگینی از برگزارکنندگان، شرکتکنندگان و شرکتهای درگیر در آن را میگیرد تا بتوانند ۴ روز میزبان علاقهمندانی باشند که به نمایشگاه میآیند.
اما طبق مشاهدات اولیهای که در این مسیر داشتم تعداد غرفهداران بیش از بازدیدکنندگان بود و این موضوع بهشدت بهعنوان روز اول نمایشگاه مشهود بود.

دراینبین اگر سری به غرفه شرکتهای حاضر در نمایشگاه میزدید بیش از اینکه در مورد کسبوکار و فعالیتها و فضای نمایشگاه صحبت کنند در مورد انتخابات ریاستجمهوری صحبت میشد. مدیرعامل یکی از شرکتهای حاضر در نمایشگاه گفت از صبح که در نمایشگاه حضور دارم در حال صحبت در خصوص انتخابات هستیم و خبری از بازدیدکننده برای صحبت در خصوص کسبوکار نیستیم؛دراینبین هم بسیاری از کسبوکارها بیش از اینکه منتظر بازدیدکننده باشند از غرفههای یکدیگر بازدید میکردند.
واقعیت آن است که شرکتها هزینه زیادی برای غرفههای خودکرده بودند. رقمهایی مانند ۸، ۶، ۴، ۲ میلیارد تومان از جمله رقمهای معمولی بود شرکتها در خصوص هزینه نمایشگاه بیان کردند. اما واقعیت آن است از مشاهدات روز اول نمایشگاه نشان میداد افراد از هزینه صورتگرفته نتیجه جالبتوجهی دریافت نکردند.
چرا که برخی از این اعداد هزینه مارکتینگ شش ماه تا یک سال این شرکتهاست که بهآسانی در نمایشگاه الکامپ هزینه کردند تا بتوانند از آن بهرهبرداری کنند.
حتی برای برخی که تنها یک میز و صندلی به نمایشگاه آورده بودند نزدیک به ۲۰۰ میلیون تومان هزینه برایشان در پی داشته است.
بنابراین، بسیاری از شرکتها هزینههای هنگفتی برای حضور در نمایشگاه انجام دادند؛ اما متأسفانه زمان بد در برگزاری نمایشگاه عملاً این هزینهها را تحتالشعاع قرار داده است و بخصوص که انتخابات بهدور دوم کشیده شده بسیاری از شرکتها در بلاتکلیفی از آینده خود به سر میبرند و امروز وزیری از دولت برای نمایش دستاوردهای خود به نمایشگاه آمد که قطعاً تا یک ماه دیگر در این جایگاه نیست و مشخص نیست باتوجهبه مساحت قابلتوجهی که در اختیار دولت و وزارت ارتباطات در این نمایشگاه قرار گرفته چه دستاوردی برای کسبوکارها به همراه داشته باشد، از همین رو این الکامپ بیش از اینکه به نفع کسبوکارها باشد به نفع دولت مستعجل تمام شد که مدیران آن به شکل پراکنده بدون هیچ تعاملی با کسبوکارها در سطح نمایشگاه حضور داشتند.


اما نمایشگاه الکامپ امسال دو نکته خوب داشت که آن هم باتوجهبه عدم استقبال نتیجه دلخواه را نداشت. در بخش توان تک علیرغم حضور افراد سلبریتی مانند گلاره عباسی در تاک توانتک، اما استقبال خوبی از این بخش صورت نگرفته بود که ایکاش میشد این بخش خوب در زمانی مناسب با استقبال بهتری همراه میشد. اما نکته دوم مثبتی که در نمایشگاه وجود داشت موضوع کانترهای استارتاپی بود که علیرغم سوبسیدی که سازمان نصر برای این بخش در نظر گرفته بود با ورود به سالن ۲۷ کانترهای خالی به شکل محسوسی نمایان بود که باید دلیل عدم استقبال از این بخش علیرغم سوبسیدی که برای آن در نظر گرفته شده را بررسی کرد.

واقعیت آن است که نمایشگاه الکامپ بزرگترین نمایشگاه اقتصاد دیجیتال کشور محسوب میشود که پیشتر هم بیان شد که زمان بد برگزاری این رویداد و همزمانی با انتخابات ریاستجمهوری و سایه انتخابات بر آن کاملاً مشهود است و اگر سری به صفحه اول سایتهای خبری جریان اصلی رسانههای کشور بزنید هیچ اثری از الکامپ مشاهده نمیکنید و حالا که از فردا مجدد موج جدید تبلیغات ریاستجمهوری تا پایان هفته آغاز میشود زیر بار فشار اخبار انتخابات عملاً الکامپ نمود بیرونی خود را از دست خواهد داد.