کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
مکس لوچین یک کارآفرین سریالی، بنیانگذار سابق پیپال، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران Affirm؛ یکی از موفقترین شرکتهای فینتک در حوزه BNPL در جهان است. او یک چهره آشنا در میان نخبگان مالی و فناوری شناخته میشود و البته نمونه بارز این موضوع است که چگونه کار سخت و توانایی منجر به موفقیت میشود.
لوچین که در سال ۱۹۷۵ در کییف اوکراین به دنیا آمد، کودکی بیمار بود که در دوران کودکی از مشکلات تنفسی شدید رنج میبرد. پدر و مادر و مادربزرگش از او خواستند که ساز کلارینت را بهعنوان راهی برای درمان و تقویت ظرفیت ریهاش به کار بگیرد. همچنین خانواده نگران بودند که او به دلیل مشکلات سلامتیاش نتواند زیاد عمر کند.
با این حال و با وجود چالشها، او دانشآموزی باهوش و پرتلاش بود. در سال ۱۹۹۱، هنگامی که خانوادهاش به ایالات متحده مهاجرت کردند، با پول نقد بسیار کمی برای شروع یک زندگی جدید در خانهای مستقل، در شیکاگو زندگیاش را آغاز کرد.
اشتیاق به علم کامپیوتر و نوآوری
در سال ۱۹۹۷، لوچین از دانشگاه ایلینویز در رشته علوم کامپیوتر فارغالتحصیل شد. وی در دوران دانشجویی، استعداد خود را برای کارآفرینی نشان داده بود و در کنار تحصیل، نهتنها یک، بلکه چهار استارتاپ را تأسیس کرد. تمامی آنها شرکتهای فناوری با تمرکز بر تبلیغات آنلاین و تبلیغات طبقهبندیشده، شبکههای بازاریابی و سایتهای روزنامه بودند.
در حالی که سه تلاش اولیه او در اوایل راه کاریاش شکست خورد، یکی از استارتاپها موفق شد و توسط شرکت تبلیغات آنلاین لینکاکسچنج در اواخر دهه ۹۰ خریداری شد. فروش اولین استارتاپ، به لوچین امکان نقل مکان به کالیفرنیا را داد؛ جایی که در آن زمان بهعنوان مرکز نوآوری و فناوری ایالات متحده در حال رشد بود. لوچین با وجود خلق و فروش یک شرکت، هنوز از نظر مالی ضعیف بود.
لوچین به ماندن در مرزهای فینتک راضی نبود، او میدید که چگونه از فناوریها و تجزیهوتحلیل دادهها برای کمک به مردم استفاده میشود
لوچین تحصیل دانش نخبهگرایانه را بسیار جذاب دید و زمان زیادی را صرف گوش دادن به سخنرانی کارآفرینان کرد. یک روز در سخنرانی یک کارآفرین جوان به نام «پیتر تیل» شرکت کرد و متوجه شد که هر دو دیدگاه مشترکی با هم دارند. در سال ۱۹۹۸، لوچین و تیل توانستند شراکت خود را شروع کرده و یک شرکت امنیتی به نام «فیلدلینک» ایجاد کنند.
این استارتاپ یک سرویس رمزگذاری دادهها را برای دستگاههای PDA و دستگاههای پایلوت ارائه میکرد و آنها را قادر میساخت مانند کیف پول دیجیتال عمل کنند. این استارتاپ یک ایده عالی بود و به زودی توجه جامعه گسترده فینتک را به خود جلب کرد. لوچین و تیل بعداً نام شرکت را به Confinity تغییر داده و محصول آن را با نام Paypal توسعه دادند که در همان روزهای اولیه امکان انتقال دیجیتالی وجوه از طریق PDA را فراهم میکرد.
کانفیدتی در سال ۲۰۰۰ با X.com ادغام شد، یک بانک آنلاین که توسط ایلان ماسک، هریس فریکر، کریستوفر پین و اد هو تأسیس شده بود و در سال ۲۰۰۱ دوباره به نام محصول برتر خود، پیپال تغییر نام داد. پیپال اندکی پس از آن وارد بورس شد و بعداً توسط eBay در ژوئیه ۲۰۰۲ خریداری شد. لوچین با ۲.۳ درصد از سهام خود در تجارت، ثروتی معادل ۳۴ میلیون دلار آمریکا در زمان فروش آن به دست آورد.
کشف نوآوریهای جدید
لوچین نهتنها آینده مالی خود را تضمین کرده بود، بلکه نوآوری و درخشش او اکنون مورد توجه تأثیرگذارترین چهرههای مالی قرار گرفته بود. لوچین با ثروتی که تازه به دست آورده بود، توانست عشقش به کارآفرینی را تجربه کند و حتی توسط مجله فناوری MIT بهعنوان مبتکر سال و یکی از ۱۰۰ مبتکر برتر زیر ۳۵ سال جهان معرفی شود.
در سال ۲۰۰۴، او استارتاپ اسلاید را راهاندازی کرد. یک برنامه پیشفرض برای رونق پلتفرم رسانههای اجتماعی که کاربران را قادر میسازد وارد سیستم شوند و بهصورت همزمان در شبکههای مختلف لاگین کنند. در سال ۲۰۱۰ این کسبوکار توسط گوگل به مبلغ ۱۸۲ میلیون دلار خریداری شد و به مدت یک سال، لوچین بهعنوان معاون مهندسی آن در شرکت باقی ماند. در سال ۲۰۱۲، یک سال پس از ترک اسلاید، او استارتاپ بعدی خود را راهاندازی کرد.
یک شرکت تأمین مالی فناوری به نام HVF. ایده این بود که HVF به دنبال استارتاپهای نوآورانهای باشد که از دادهها استفاده میکنند. اما طبق معمول، این ایده تکامل یافت و در عرض چند ماه، لوچین بار دیگر روی فینتک تمرکز کرد و افرم را تأسیس کرد؛ شرکتی که به نظر او میتواند یک شبکه اعتباری نسل بعدی برای کاربران ایجاد کند.
لوچین به ماندن در مرزهای فینتک راضی نبود، او میتوانست ببیند که چگونه از فناوریها و تجزیهوتحلیل دادهها برای کمک به مردم نهتنها در تراکنشها، بلکه حتی در زندگی شخصیشان استفاده میشود. در سال ۲۰۱۳، او Glow را راهاندازی کرد که یک برنامه ردیابی باروری و سلامت زنان مبتنی بر داده است. او هنوز یکی از چهرههای تأثیرگذار سیلیکونولی است.
در سالروز حمله روسیه به اوکراین بسیاری از سایتها و خبرگزاریهای مرتبط با حوزه فناوری تلاش کردند با توجه به کارآفرینان و تیمهای استارتاپی این کشور که در جریان این حمله آسیب دیدهاند این پیام را مخابره کنند که چطور اکوسیستمهای نوآوری از جنگها آسیب میبینند. در این میان بود که نام لوچین دوباره برای رسانهها جذاب شد و بر سر زبانها افتاد. کسی که سالها پیش به دلایلی دیگر اوکراین را ترک کرده بود.