کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
وقتی اسد ایاز در سال ۲۰۰۵ در دیزنی شروع به کار کرد، این شرکت دقیقاً هیچ فیلم مارول و هیچ سریالی از جنگ ستارگان نساخته بود. اکنون ایاز که مدیریت بازاریابی را در سراسر تولیدات اصلی این شرکت انجام میدهد، چالشی دارد که ارزش یک شنل یا شمشیر نوری را دارد.
او نهتنها مجبور است تعداد بیسابقهای از سریالها و فیلمهای اصلی را مدیریت کند؛ زیرا این شرکت ۳۳ میلیارد دلار برای محتوا در سال مالی ۲۰۲۲ خرج خواهد کرد، بلکه برای هر کدام، باید کمپینها و محتوای سفارشی ایجاد کند که جایگاه هر کدام را در این محیطهای مختلف مجازی توضیح دهد.
مسئولیتی که باعث شده تا ایاز به یکی از چهرههای مهم دنیای بازاریابی کسبوکارهای اینترنتی، آن هم در حوزه سختی چون فیلم و سریال بدل شود. اسد میگوید: «چندجهانی عملکردن در دنیای بازاریابی اغلب به نفع ما عمل میکند، اما مهم این است که با هر سریال و فیلم بهعنوان یک فیلم مستقل واقعی برخورد کنیم.»
او ایدههای مبتکرانهای در کارش دارد. بهعنوان مثال، برای اولین تبلیغ سریال «خانم مارول» در ژوئن سال گذشته، ایاز تصویری از شخصیت اصلی را بالای بیلبورد بزرگراه اصلی نیوجرسی نصب کرد و به کمیکهایی که در آن خانم مارول روی چراغهای خیابان و تابلوهای شهری نشسته بود ارجاع داد.
با این کار حسابی طرفداران سریال را با این ارجاع آگاهانه به مضامین آن سر ذوق آورد. این همان شکوفایی است که ایاز بهدلیل مهارت همیشگیاش در اجرای تیزرهای بینظیر دیزنی و نگاه اولیه به شخصیتها و لباسهایی که انتظارات را برمیانگیزد، بدون اینکه محصول نهایی را خراب کند، به آن معروف شده است.
تلاشهای ایاز در سال گذشته میلیاردها صفحه در وب و بازخوردهای خوبی را به خود اختصاص داده و به فروش ۲.۲ میلیارد دلاری در باکسآفیس و جذب ۶۴ میلیون مشترک جدید دیزنیپلاس کمک کرده است.