کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
نبرد غولها / چرا نبرد خردهفروشی آمازون و والمارت در راهروی خواربارفروشی انجام نمیشود؟
سمیه سامانی / این روزها همان اندازه که سوژه هوش مصنوعی موضوع روز است، این موضوع که فروشگاههای مواد غذایی دریابند چطور و کجا از آنان خرید شده، حائز اهمیت است. تورم مواد غذایی سرسختانه بالاست و تقریباً همه خانوارهای ایالات متحده تعداد و انواع اقلامی که اکنون در سبد خواربارشان قرار میگیرند را تنظیم کردهاند.
آخرین تحقیقات PYMNTS نشان میدهد ۶۲ درصد از مصرفکنندگان گفتهاند هزینه بالای غذا باعث کاهش هزینههای آنها در سایر دستههای اختیاری شده است، ازجمله ۶۰ درصد از کسانی که سالانه بیش از صد هزار دلار درآمد دارند و ۶۳ درصد از مصرفکنندگان طبقه متوسط که سالانه بین ۵۰ هزار تا ۱۰۰ هزار دلار درآمد دارند. به همین دلیل است که خواربارفروشی موضوع داغ دو تا از بزرگترین خردهفروشان روی کره زمین است: آمازون و والمارت.
با توجه به اینکه خواربارفروشیها اکنون ۵۶.۹ درصد از فروش کلی را به خود اختصاص دادهاند – نسبت به اینکه این میزان در سال ۲۰۱۹ حدود ۵۵.۹ درصد بوده، اندکی افزایش یافته است – والمارت شروع به شبیه شدن به یک خواربارفروشی غولپیکر کرده و به جای یک تاجر که مواد غذایی را به صورت انبوه میفروشد، خردهفروشی میکند.
طبق دادههای خود والمارت و گزارشهای سرشماری، متوجه میشویم سهم مواد غذایی والمارت از سهماهه اول سال ۲۰۱۹ نسبتاً ثابت مانده است. بزرگترین خردهفروش فیزیکی جهان ممکن است به دلیل تورم مواد غذایی، فروش مواد غذایی کمی بالاتر داشته باشد، اما در کل فروش تقریباً کمتری نسبت به دستهبندی محصولات خردهفروشی دیگر دارد.
بر اساس روند دادهها، آمازون بهزودی والمارت را از نظر سلامت و زیبایی تحتالشعاع قرار خواهد داد؛ مقولهای که مدیر مالی والمارت در تماس Q4 این موضوع را هم پرحاشیه و هم با اولویت بالا نامید.
سلامت و زیبایی نزدیک به ۱۱ درصد از فروش سالانه والمارت را به خود اختصاص میدهد. آمازون تقریباً از سال ۲۰۱۹ سهم خود را از فروش سلامت و زیبایی دوبرابر کرده و از ۲.۵ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۵.۱ درصد در سال ۲۰۲۲ رسیده است. از سوی دیگر، والمارت حدود شش درصد ثابت مانده است.
پوشاک با رتبه هشت درصد، یکی از دستههایی است که سهم آمازون در آن دوبرابر والمارت است. شکاف فروش از ۰.۸ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۶.۴ درصد افزایش یافته که این بهرغم تلاشهای والمارت برای تقویت تجارت پوشاک خود در سال ۲۰۲۰ است.
به نظر میرسد والمارت نمیتواند به اندازه کافی ۱۰۰ یا ۱۲۰ میلیون آمریکایی که هر هفته وارد فروشگاه والمارت میشوند را به خریدارانی تبدیل کند که چیزی بیشتر از غذا در سبد خود دارند.
این یک نبرد رویال – و میدان نبرد – است که والمارت، به رغم تلاشهایش برای افزایش حجم آنلاین و ایجاد شبکه قویتری از فروشندگان شخص ثالث باید برنده شود. خرید ۳.۳ میلیارد دلاری والمارت از Jet.com در سال ۲۰۱۶، چهار سال بعد، پس از شکست در فروش آنلاین قابل توجه والمارت، بسته شد.
این شرکت قبل یا بعد از آن نتوانسته هیچگونه کشش آنلاین معناداری ایجاد کند؛ بهخصوص زمانی که رقیب اصلی والمارت بازیکن آنلاینی است که تبدیل پرداخت آنلاین را به یک شکل هنری تبدیل کرده – و ۲۸ سال گذشته را صرف تغییر شکل استاندارد برای هر تجربه آنلاین قابل قبول، خردهفروشی یا غیره کرده است.