جنگ ۱۲ روزه، بسیاری از هموطنان و کسبوکارهای کشور را با چالشهایی جدی و پیشبینینشده روبهرو کرد. در این میان، شرکتها و پلتفرمهای بزرگ تلاش کردند با حفظ تداوم خدمات، نقش مسئولانهای در کنار مردم ایفا کنند. ترابرنت، بهعنوان بازیگر بازارگاه حملونقل جادهای کالا در ایران، در این دوران پرالتهاب تمام توان خود را بهکار گرفت تا با حفظ پایداری شبکه حملونقل، پشتیبانی لجستیکی از کسبوکارها و نیازهای ضروری مردم را ادامه دهد.
به گزارش روابط عمومی ترابرنت، در این مطلب، با استناد به دادههای مربوط به ۳۹۷ هزار اعلام بار جادهای ثبتشده در بازارگاه ترابرنت طی روزهای بحرانی جنگ ۱۲ روزه، به بررسی وضعیت حملونقل جادهای کشور در این دوران میپردازیم. تلاش شده است با ارائه آمار، ابعاد مختلف تأثیرات جنگ بر صنعت و تجارت کشور بهتصویر کشیده شود.
سقوط آزاد در اعلام بارهای سبک
آغاز ناگهانی جنگ در نیمهشب جمعه ۲۳ خرداد، موجب کاهش ۲۲ درصدی اعلام بارهای وانت و نیسان طی ۱۲ روز بحران شد. این در حالی است که پایان بهار هر سال، زمان رونق بارهای سبک در کشور است؛ بهطوریکه در مدت مشابه سال گذشته، بارهای وانت و نیسان در ترابرنت رشد ۲۰ درصدی داشتند.
کاهش ۳۱ درصدی در خاور و کامیونت
این گروه از ناوگان باری با کاهش ۳۱ درصدی در میزان اعلام بار مواجه شدند و مسیرهای متداول آنها خالیتر از همیشه شد. در حالیکه در سال گذشته، در همین بازه زمانی، تغییر معناداری در این بخش مشاهده نشده بود؛ موضوعی که بیانگر تأثیر ملموس شرایط جنگی بر بارهای این کلاس وزنی است.
خودروهای یخچالی؛ ناجیان زنجیره تأمین
کمترین افت در بخش خودروهای یخچالی رخ داد و ناوگان یخچالی سنگین و نیمهسنگین توانستند بارهای خود را بهسلامت به مقصد برسانند. با این حال، در مدت مشابه سال گذشته، حمل بارهای یخچالی ۳۳ درصد رشد داشته است. بنابراین، ثبات نسبی حمل این دسته بارها در دوران جنگ بهمعنای مصونیت کامل از تأثیرات بحران نیست.
وضعیت کالاها: از رکود صنعتی تا ثبات غذایی
تولیدات و ملزومات صنعتی؛ قربانی جنگ
مواد نساجی ۲۴ درصد، مصالح ساختمانی ۱۳ درصد، دستگاهها و تجهیزات صنعتی ۳۶ درصد، خاک معدنی ۲۵ درصد، لوازم خودرو ۳۰ درصد و لوازم خانگی ۲۵ درصد کاهش در میزان اعلام بار را تجربه کردند؛ آماری که نشاندهنده فشار مضاعف بر صنایع کشور در این دوره بحرانی است.
مواد غذایی؛ تنها بخش باثبات
عرضه مواد خوراکی ضروری با اندکی رشد، تقریباً بدون تغییر باقی ماند. بهنظر میرسد در دل بحران، امنیت غذایی مردم بیش از هر حوزهای ثبات را تجربه کرده است.
بررسی استانی: تهران در صدر سقوط
تهران، بهعنوان پایتخت و محور اصلی بارهای ورودی و خروجی، بیشترین تأثیر را از جنگ دریافت کرد:
● کاهش ۲۱ درصدی در بارهای خروجی
● کاهش ۴۱ درصدی در بارهای ورودی
این بیشترین میزان افت در بین استانها بود. پس از تهران، استانهای اصفهان، هرمزگان، فارس و البرز نیز از نخستین روزهای جنگ با کاهش جدی اعلام بار مواجه شدند.
تابآوری رانندگان در دوران جنگ
در طول بحران، ۳۶۶ هزار راننده در ترابرنت مشغول جستوجوی بار بودند؛ عددی که تفاوت معناداری با یک ماه قبل از جنگ ندارد. این موضوع، نشانه تلاش رانندگان برای حفظ فعالیت خود در صنعت حملونقل جادهای کشور است.
در مجموع، این رانندگان بیش از یک میلیون درخواست حمل را برای بارهای اعلامشده توسط بیش از ۲۳ هزار اعلامکننده بار در ترابرنت ثبت کردند. با این وجود، بهدلیل کاهش بارهای موجود، میزان درخواستها نسبت به قبل از بحران ۱۴ درصد کاهش یافت.
مسئولیت اجتماعی در دل بحران
رانندگان خودروهای باری، در طول جنگ با شجاعت در کنار مردم ایستادند و تلاش کردند صنایع حیاتی کشور فعالیت خود را ادامه دهند.
ترابرنت نیز پس از پایان بحران، در اقدامی حمایتی و بهمنظور ادای مسئولیت اجتماعی، تمام کمیسیونهای کسرشده از رانندگان طی این ۱۲ روز را به حساب آنها بازگرداند؛ به پاس همراهی و فداکاریشان در خدمت به کشور.