کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
الکامپ بیستوششم آنطور که قبل از برگزاری این نمایشگاه در نشست خبری آن عنوان شد، جایی برای تولید محتوا و گفتوگوست. شاید به همین دلیل هم هست که شرکتهای محتوایی حضور پررنگی در این نمایشگاه دارند. اکثر این شرکتها اولینبار است که در این نمایشگاه شرکت میکنند و نظرات متناقضی در مورد برگزاری این دور از نمایشگاه دارند، برخی برگزاری آن را خوب ارزیابی میکنند و برخی دیگر براینباورند که نمایشگاه نسبت به دورههای گذشته افت داشته است. «کارنگ» در این گزارش به سراغ شرکتهای حوزه تحلیل داده و تولید محتوا رفته و با برخی از آنها در مورد حضورشان در نمایشگاه گفتوگو کرده است.
الکامپ بهمثابه یک اهرم
«یکتانت» سرویسی در حوزه تبلیغات آنلاین است که کسبوکارها میتوانند با استفاده از آن تبلیغات خود را در سایتهای ایرانی نمایش دهند. بعلاوه، وبسایتها نیز میتوانند از طریق نمایش تبلیغات به درآمد دست یابند. بنابراین برای یکتانتی که مشتریان آن کسبوکارها هستند، مهم است در نقاطی که میتواند با ذینفعان خود تماس داشته باشد، حضور پیدا کند. به گفته مهدی فروغی، مدیرعامل یکتانت «این شرکت از اولین سالی که شکل گرفت در تمام دورههای الکامپ حضور داشته و بر اساس ارزیابیها همیشه یکی از برندهایی بوده که افتخار کسب کرده است.»
فروغی در گفتوگو با خبرنگار کارنگ میگوید: «ما چند دسته ذینفع کلیدی داریم؛ پابلیشرها، وبسایتها و اپلیکیشنها و تبلیغکنندهها. نمایشگاه الکامپ برای این ذینفعان موقعیت مهمی است. ما هم از حضورمان در الکامپ بهعنوان یک اهرم برای بهتر کردن روابطمان با ذینفعان استفاده میکنیم.»
همچنین در غرفه یکتانت هر روز پنلهایی با حضور متخصصان حوزه مارکتینگ برگزار میشود. این شرکت قصد دارد در این پنلها دانش و تخصص افراد متخصص را بدون واسطه به مخاطبان منتقل کند.
فروغی ضمن اشاره به عملکرد یکتانت در سالهای مختلف میگوید: «یکتانت دائماً در حال رونمایی از محصولات و خدمات جدید بوده است. در طی این سالها تلاش کردیم که یکتانت را به مقصد دیجیتال مارکتینگ کشور تبدیل کنیم. در همین راستا امروز یکتانت مجموعه خدماتی را که دیجیتال مارکترها به آن نیاز دارند، ارائه میدهد.»
او ادامه میدهد: «اخیراً از چند محصول جدید رونمایی کردهایم. در این نمایشگاه هم سعی میکنیم پذیرا و شنونده مخاطبان و ذینفعانمان باشیم. درواقع سعی داریم در این نمایشگاه روابط خود را با ذینفعانمان بهتر کنیم تا در آینده برنامههای بهتری داشته باشیم.»
مدیرعامل یکتانت در مورد بیست و ششمین دوره الکامپ اعلام میکند: «من به الکامپ امسال خیلی امیدوار هستم. چون فکر میکنم بعد از چند سال عدم برگزاری نمایشگاه بهخاطر کرونا، امسال بتوانیم الکامپ خوبی را داشته باشیم. امیدوارم الکامپ هم برای شرکتها و هم برای بازدیدکنندگان مفید باشد.»

تریبونی برای کسبوکارها
این اولین سالی است که «تریبون» بهصورت مستقل در الکامپ حضور پیدا میکند. در دورههای قبل تریبون بهعنوان بخشی از یکتانت در نمایشگاه شرکت میکرد. تریبون که اسفند سال ۱۳۹۸ آغاز به کار کرد، پلتفرمی برای تسهیل ارتباط کسبوکارها با رسانهها است. درواقع تریبون به کسبوکارها خدمات روابطعمومی ارائه میدهد. آرمان صفایی، مدیرعامل و همبنیانگذار تریبون این پلتفرم را تریبونی برای کسبوکارها مینامد. بنابراین نمایشگاه مصداقی از کار تریبون محسوب می شود.
به گفته صفایی تریبون بهخاطر نوع فعالیتی که دارد همیشه سعی میکند در نمایشگاهها حضور داشته باشد؛ مخصوصاً الکامپ که به حوزه کاری آن مرتبط است. هدف تریبون از حضور در نمایشگاه توسعه ارتباطاتش با کسبوکارها است. صفایی معتقد است حضور در نمایشگاه برای تمام کسبوکارهای P2P لازم است. تریبون در الکامپ بهجز پروموشن محصولاتش و برقراری ارتباط با مشتریان، برنامههای دیگری هم دارد؛ برنامههایی مانند رویدادها و کارگاههای آموزش سئو و روابطعمومی. از محصولات تریبون میتوان به ریپورتاژ آگهی، بک لینک، لینک پرومکس و خدمات تولید محتوا اشاره کرد.
مدیرعامل تریبون در مورد این دوره از نمایشگاه الکامپ میگوید: «این دوره نسبت به دورههای قبل از کرونا، افت جدی داشته است. البته با توجه به شرایط اقتصادی شاید این موضوع توجیه پذیر باشد. امیدوارم سال بعد پررونقتر باشد.»

الکامپ به یک نمایشگاه عمومی تبدیل شده است
شرکت هوشمند تبیان هم اولین دورهای است که در نمایشگاه الکامپ حضور پیدا میکند. محصول اصلیای که این شرکت در نمایشگاه رونمایی کرده، مجموعه سرویسهای ابری هوشمند تبیان است که با نام تجاری ابریس شناخته میشود. بیشتر سرویسهای ابریس در حوزه IaaS (زیرساخت بهعنوان سرویس) است.
«شرکت توسعه هوشمند تبیان» نزدیک به ۱۲ سال است که در حوزه زیرساخت مرکز داده فعالیت میکند. شرکت تبیان از چهار سال گذشته رویکرد خود را تغییر داد و تعداد و تنوع سرویسهایش را بیشتر کرد. این شرکت سعی کرد در بازار فناوری اطلاعات کشور، هم بهعنوان یک سرویسدهنده مطمئن و هم بهعنوان یک نوآور شناخته شود. تبیان در دو یا سه سال گذشته توانست سرویس ابری خود را راهاندازی کند و در حوزههای توسعه نرمافزار هم خدماتی ارائه دهد.
حسین خوشرفتار، مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات هوشمند تبیان در گفتوگو با کارنگ میگوید: «نمایشگاه الکامپ فرصتی است برای اینکه برند و محصولات جدید خود را معرفی کنیم و از نزدیک با مشتریها و دیگر شرکتها آشنا شویم. خوشرفتار معتقد است که «نمایشگاه الکامپ دو محور اصلی دارد؛ یکی از محورها به حضور مردم و مراجعهکنندگان به غرفه تبیان و آشنایی با آن برمیگردد. محور دوم که از اهمیت بیشتری نیز برخوردار است، به حضور شرکتها در نمایشگاه مربوط میشود. در واقع، بازدید شرکتها از غرفههای یکدیگر موجبات همافزایی و آورده زیادی را برای کسبوکارها فراهم میکند.»
از نگاه مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات هوشمند تبیان، الکامپ با اینکه یک نمایشگاه با رویکرد تخصصی حوزه فناوری است اما به یک نمایشگاه عمومی تبدیل شده است؛ زیرا فناوری در بطن زندگی مردم وارد شده است. یعنی تمام مردم حداقل از چند شرکت حاضر در این نمایشگاه مستقیماً سرویس میگیرند. به همین دلیلی همان قدر که جذب متخصصان مهم است، جذب مردم عادی هم اهمیت دارد.

اتخاذ تصمیمات و برنامهریزی بهتر
از دیگر شرکتهای حوزه تحلیل دادهای که در الکامپ حضور داشتند میتوان به «لایفوب» اشاره کرد. لایفوب شرکتی دانشبنیان است که از سال ۱۳۸۹ فعالیت خود را در زمینه ارائه و اجرای راهکارهای نوین به سازمانها و کسبوکارها آغاز کرده است. لایفوب کلانداده شبکههای اجتماعی، وبسایتها و رسانههای چاپی را جمعآوری میکند و با پردازش مبتنی بر هوش مصنوعی، امکان تحلیل کمی و کیفی آن را فراهم کرده است.
در واقع لایفوب یک موتور جستجوی هوشمند و سامانه تحلیل داده رسانههای آنلاین است که دادههای توییتر، اینستاگرام، تلگرام، پایگاههای خبری، یوتیوب، آپارات، دیجیکالا و… جمعآوری و پردازش میکند. این شرکت دانشبنیان اطلاعات و نتایج توصیفی و تحلیلی متنوعی را با بهرهگیری از سرویسهای مبتنی بر هوش مصنوعی، ارائه میدهد. بعلاوه، لایفوب امکان بررسی و اشراف کمی و کیفی و پیشبینیهای لازم را برای اتخاذ تصمیمات و برنامهریزیهای بهتر و طراحی اقدامات مؤثرتر فراهم نماید.
