تکلیف برنامه هفتم توسعه: فرماندهی امنیت فضای مجازی با مرکز ملی فضای مجازی است

زمان مطالعه: 2 دقیقه

برنامه هفتم توسعه فرماندهی امنیت فضای مجازی و راهبری این حوزه را بر عهده مرکز ملی فضای مجازی کشور گذاشته است. 

در ماده ۲۶۰ این برنامه بر اهمیت تقویت زیرساخت‌های سایبری تأکید شده است. طبق این ماده به منظور افزایش ظرفیت‌های قدرت نرم و دفاع رایانیکی (سایبری) و تأمین پدافند و امنیت سایبری برای زیرساخت‌های کشور، طرح جامع دربرگیرنده توسعه قدرت نرم دفاعی و سایبری و مقابله با جنگ نرم با مشارکت ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در سال اول اجرای قانون برنامه تهیه می‌شود و پس از تصویب شورای عالی فضای مجازی از سال دوم اجرای این قانون به اجرا درمی‌آید.

در ماده ۲۶۲ هم دولت مکلف شده مطابق مصوبه‌های شورای عالی فضای مجازی و هماهنگی سازمان پدافند غیرعامل و مرکز امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات (افتا) نسبت به افزایش سطح آموزش سایبری مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی به منظور جلوگیری از نفوذ و مختل شدن سامانه‌های نرم‌افزاری دستگاه ذی‌ربط و توسعه آمادگی‌ها اقدام کند.

وزارت ارتباطات به صورت مشخص موظف به فراهم ساختن امکان رصد و بهبود امنیت اطلاعاتی و ارتباطی نهاد‌های حاکمیتی و ارتقای امنیت سایبری شده است. 

بر این اساس طبق ماده ۲۶۷ این لایحه وظایفی بر عهده این وزارتخانه گذاشته شده است.

ابتدا با همکاری شرکت‌ها و مؤسسات دارای پروانه یا گواهینامه ممیزی امن حسب مورد از مرکز مدیریت راهبردی افتای ریاست جمهوری یا سازمان فناوری اطلاعات، نسبت به ارائه خدمات امن‌سازی و ارزیابی و رتبه‌بندی سالانه امنیت سایبری کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده یک این قانون مطابق استانداردها و ضوابط مصوب مراجع قانونی ذیربط اقدام و گزارش آن را حسب مورد به قوای سه‌گانه ارائه کنند.

در گام بعدی نیز با همکاری وزارت اطلاعات، نسبت به تمهید شکل‌گیری اپراتورهای امنیت تشخیص صلاحیت شده برای ارائه خدمات امنیت سایبری برای تأمین نیاز بخش‌های دولتی و غیردولتی و تقویت طرف عرضه این خدمات اقدام کند. 

همچنین در ماده ۲۶۸ تأکید شده که برای ارتقای حکمرانی و قدرت سایبری جمهوری اسلامی ایران به تراز قدرت‌های تأثیرگذار جهانی و برخورداری از ابتکار عمل باید اقدامات مشخص زیر صورت بگیرد.

در ابتدا کلیه دستگاه‌های اجرایی موظف‌اند مصوبات شورای عالی فضای مجازی کشور را به اجرا درآورند. همچنین مسئولیت انطباق تصمیم‌ها و اقدامات اجرایی با مصوبه‌های شورای عالی فضای مجازی کشور بر عهده بالاترین مقام دستگاه اجرایی است.

از سوی دیگر در مواردی که شورای عالی فضای مجازی، دستگاه‌های اجرایی را به تهیه برنامه اجرایی ملزم کند، دستگاه‌های مزبور موظف‌اند برنامه‌های مورد اشاره را در سقف اعتبارات ابلاغی در زمان‌بندی تهیه و تنظیم بودجه کل کشور تهیه و به مرکز ملی فضای مجازی ارسال کنند و مرکز مورد نظر پس از تأیید آن را به سازمان برنامه و بودجه کشور منعکس کند.

همچنین فرماندهی امنیت فضای مجازی و راهبری این حوزه بر عهده مرکز ملی فضای مجازی کشور است و کلیه دستگاه‌های هماهنگ‌کننده مذکور در «سند نظام ملی پیشگیری و مقابله با حوادث فضای مجازی» شورای عالی فضای مجازی کشور و سازمان پدافند غیرعامل کشور در مأموریت‌های مرتبط با امنیت فضای مجازی کشور، در کنترل عملیاتی مرکز ملی فضای مجازی کشور قرار می‌گیرند.

در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با ایجاد، ادغام، تلفیق یا تفکیک سازمان‌ها و تنظیم‌گران بخشی و ملی در حوزه فضای مجازی در مراجع تصمیم‌گیری، از رئیس مرکز ملی فضای مجازی با حق رأی دعوت به عمل خواهد آمد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/y0vz
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.