کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

در برنامه هفتم توسعه تأکید شد: مدیریت صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی با صداوسیماست

یک سال گذشته جنگ‌های بین پلتفرم‌های پخش ویدئویی آنلاین (VOD) با سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی یا همان ساترا بیش از هر زمان دیگری بوده است. از زمان تولد VODها در ایران، همیشه نحوه نظارت روی آنها مورد مناقشه بوده و با اینکه در سال ۱۳۹۸ ساترا با قدرت وارد این حوزه شد و اعلام کرد که تنظیم‌گر این حوزه است و VODها باید از این نهاد مجوز فعالیت بگیرند، اما نداشتن یک ساختار قانونی مشخص و وابسته بودن این سازمان به صداوسیما، نحوه مدیریت ساترا بر حوزه صوت‌وتصویر فراگیر را همیشه با چالش مواجه کرده است.

در آخرین اقدام به تازگی مجتبی توانگر، نماینده تهران و رئیس کمیته دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال مجلس در نامه‌ای خطاب به دبیر شورای عالی و ریاست مرکز ملی فضای مجازی خواستار نظارت این شورا بر عملکرد سکو‌های پخش آنلاین فیلم و سریال شد.

با این حال در برنامه هفتم توسعه مدیریت بی‌چون و چرای حوزه صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی با اینکه هنوز تعریفی هم برای آن وجود ندارد به صداوسیما سپرده شده است.

ماده ۱۶۴ لایحه برنامه هفتم توسعه به بحث تولید محتوا در فضای مجازی و رسانه‌های دیجیتال پرداخته است. طبق این ماده برای حمایت از تولید محتوا در حوزه فضای مجازی و رسانه‌های دیجیتال با رویکرد گسترش و تعمیق فرهنگ اسلامی‌ _ ایرانی و مواجهه مؤثر با جنگ روانی و تهاجم فرهنگی و سیاسی دشمنان با تقسیم کار موضوعی بین دستگاه‌های ذیربط باید اقداماتی انجام شود. بر این اساس باید مجموعه‌اقدامات زیر صورت گیرد:

  • ابتدا مسئولیت تنظیم‌گری و صدور مجوز و نظارت بر خبرگزاری‌ها، رسانه‌های مکتوب، کتاب، بازی‌های رایانه‌ای، تبلیغات و نظایر آن که در چهارچوب وظایف و مأموریت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد در بستر فضای مجازی نیز به عهده همین وزارتخانه است. 
  • البته طبق تبصره این مورد در صورتی که بخشی از رسانه‌های فوق از صوت‌وتصویر فراگیر استفاده کنند، ملزم به رعایت دستورالعمل توافق‌شده میان سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. 
  • دوم اینکه مسئولیت تنظیم‌گری، صدور مجوز، نظارت بر رسانه‌های فعال در عرصه صوت و تصویر فراگیر شامل رسانه‌های «کاربرمحور» و «ناشرمحور» و نیز شبکه نمایش خانگی؛ به‌ویژه تولید سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی و امثال آن بر عهده سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران است. 
  • همچنین صدور مجوز، نظارت و تنظیم مقررات تبلیغات و آگهی در حیطه صوت و تصویر فراگیر بر عهده سازمان صداوسیماست. 
  • در اینجا تبصره‌ای هم در نظر گرفته شده که دو نماینده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هر یک از شوراهای صدور مجوز تولید، مجوز انتشار (موضوع بند ب این ماده) و مجوز پخش آگهی بازرگانی (موضوع بند پ این ماده) که در سازمان صداوسیما تشکیل می‌شود عضویت خواهند داشت.

طبق یکی دیگر از بند‌‌های ماده ۱۶۴، تولید و پخش زنده برنامه‌ها و نیز صدور مجوز نظارت بر پخش زنده در فضای مجازی در انحصار سازمان صداوسیما خواهد بود. 

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/x4on
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.