کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

آدم‌ها در جست‌وجوی ماجرا و تجربه

گفت‌و‌گو با حمیدرضا طاهر، بنیانگذار استارتاپ ایران‌ادونچر که برنامه‌ها و تورهای گردشگری ماجراجویانه برگزار می‌کند

گردشگری ماجراجویانه یا ادونچری یکی از سبک‌های جدید گردشگری است که طرفداران زیادی دارد. تاکنون حدود 200 شاخه از این نوع گردشگری مثل کوهنوردی، دره‌نوردی، یخ‌نودی، غارنوردی، غواصی و… شناسایی شده‌اند و این فهرست روزبه‌روز کامل‌تر می‌شود.

در ایران نیز چندسالی است کسب‌وکارهایی در همین حوزه شکل گرفته‌اند که برنامه‌های ادونچری را به مخاطبان خود ارائه می‌کنند.
از جمله این استارتاپ‌ها، ایران‌ادونچر است که تورها و برنامه‌های ماجراجویانه خاص و حرفه‌ای را در داخل و خارج از کشور با قیمت‌های منصفانه برگزار می‌کند و با شبکه‌ای از حرفه‌ای‌ها و علاقه‌مندان به این سبک سفر و گردشگری در ارتباط است.

ایران‌ادونچر سه سال پیش کار خود را شروع کرده و در این مدت هم به‌خوبی دیده شده است. این استارتاپ در سه دوره آخر جشنواره وب و موبایل ایران، جزء برگزیده‌ها در بخش گردشگری و سفر انتخاب شده که همین نشان می‌دهد گردشگری ماجراجویانه محبوبیت زیادی در میان مردم دارد.

پلتفرم گردشگری ماجراجویانه
حمیدرضا طاهر و همسر او استارتاپ ایران‌ادونچر را تأسیس کرده‌اند. آن‌ها سال‌هاست به صورت حرفه‌ای فعالیت‌های ماجراجویانه را دنبال می‌کنند و با کم‌وکاستی‌های آن آشنا هستند. همین هم باعث شده به فکر راه‌اندازی کسب‌و‌کاری در حوزه گردشگری ماجراجویانه بیفتند تا خلأهای این نوع گردشگری را پر کنند.

طاهر می‌گوید: «در برخی مناطق و به‌ویژه مناطق دورافتاده، اگر می‌خواستیم برنامه‌ای اجرا کنیم، ارتباط گرفتن با فعال حوزه ادونچری سخت و پیچیده بود. گاه افرادی را که می‌خواستیم پیدا نمی‌کردیم و مجبور می‌شدیم خودمان چندین و چند بار به آن منطقه سفر کنیم تا مقدمات برگزاری برنامه را مهیا کنیم که کاری سخت بود. این ایده به ذهنمان رسید که بستری فراهم کنیم تا افراد و گروه‌ها و باشگاه‌هایی که به صورت حرفه‌ای فعالیت ادونچری انجام می‌دهند یا به این حوزه علاقه دارند، با یکدیگر در ارتباط باشند.»

استارتاپ ایران‌ادونچر نوعی پلتفرم ارائه خدمات گردشگری و پلی ارتباطی است که فعالان و علاقه‌مندان این نوع گردشگری را به یکدیگر وصل می‌کند.

طاهر در این باره می‌گوید: «ما در پلتفرم ایران‌ادونچر افراد و کسب‌وکارها را معرفی می‌کنیم و صفحه‌ای اختصاصی به آن‌ها می‌دهیم. تولید محتوای تخصصی را خودشان انجام می‌دهند و درباره برنامه‌هایی که برگزار می‌کنند، اطلاع‌رسانی می‌کنیم. افراد و گروه‌ها – چه آن‌ها که حرفه‌ای هستند و چه کسانی که مبتدی‌اند – برنامه‌ها و زمان‌بندی را می‌بینند و درخواست رزرو می‌دهند و در نهایت در برنامه شرکت می‌کنند.»

محلی‌گرایی در ایران‌ادونچر
به گفته طاهر، ایران‌ادونچر نگاهی محلی دارد و اولویت را به فعالان ادونچری بومی هر منطقه می‌دهد. او در این باره می‌گوید: «سال‌هاست در رشته‌های مختلف ادونچری فعالیم، اما اگر بدانیم کسی در مقصد امکان همراهی و اجرای برنامه را دارد، ترجیحمان این است که برنامه را به صورت مشارکتی با برگزارکنندگان بومی انجام دهیم.

این اقدام کمک می‌کند افرادی که در حوزه‌های ادونچری خبره هستند، اما به دلایل عدیده‌ای مانند ناآشنایی با تبلیغات و مارکتینگ یا نداشتن وقت و بودجه کافی شناخته نمی‌شوند، خودشان را معرفی کنند و بدین ترتیب چرخ کسب‌و‌کارشان نیز بهتر بچرخد.» در حال حاضر آن‌طور که طاهر می‌گوید، ایران‌ادونچر با حدود 40 نفر از مربیان یا همان مجریان برگزاری برنامه‌های ماجراجویانه همکاری می‌کند و در آینده‌ای نزدیک با بازطراحی پلتفرم و وبسایت، تعداد بیشتری از ارائه‌دهندگان برنامه‌های ادونچری را جذب خواهد کرد.

مدل درآمدزایی ایران‌ادونچر به صورت کارمزدی و حق‌الزحمه است که آن هم در مرحله بعدی به پلتفرم اضافه می‌شود. طاهر می‌گوید: «ما پلن درآمدی برای پروژه در نظر گرفته‌ایم اما فعلا برنامه‌مان این است که کار سر‌و‌شکل بگیرد و جا بیفتد و مخاطبان به تیم ما و برنامه‌هایمان اعتماد کنند. ولی به طور کلی هدفمان این است که اگر همه‌چیز طبق برنامه‌‌ریزی‌ جلو رفت، بابت خدماتی که به افراد و گروه‌های حرفه‌ای می‌دهیم، کارمزد دریافت کنیم.»

ظرفیت بالای گردشگری ماجراجویانه در ایران
معرفی سبک‌های سفر ماجراجویانه و اطلاع‌رسانی درباره برنامه‌ها، ساخت مستندهای ماجراجویی، فرهنگی، سبک‌های سفر، زندگی در سفر و برگزاری رویدادهای مربوط به گردشگری ماجراجویانه نیز بخشی دیگر از خدماتی است که استارتاپ ایران‌ادونچر عرضه می‌کند.
بنیانگذار ایران ادونچر معتقد است ایران در زمینه ادونچری ظرفیت‌های زیادی دارد که بسیاری از آن‌ها ناشناخته مانده‌اند.

او می‌گوید: «ما در کشورمان پتانسیل گردشگری ماجراجویانه بسیاری داریم، اما متأسفانه نه هموطنان خودمان و نه گردشگران خارجی‌ از این ظرفیت‌‌ها اطلاعی ندارند. ادعا می‌کنم ایران در حوزه ادونچر مصداق این گفته «اصفهان؛ نصف جهان»، نصف جهان است.

شاید یکی از دلایل این گمنامی این باشد که ما روی مارکتینگ گردشگری کشورمان کار نکرده‌ایم و از کسب‌وکارهای فعال در این حوزه و فعالان آن حمایت نشده است.» طاهر توسعه کسب‌و‌کار و تبلیغات و بازاریابی و همکاری با افراد و گروه‌ها و باشگاه‌ها و حتی فروشگاه‌ها و واردکننده‌ها را از جمله برنامه‌هایی می‌داند که برای استارتاپ ایران‌ادونچر در نظر گرفته است.

اما می‌گوید این استارتاپ در مقطع فعلی بیش از هر چیز به سرمایه نیاز دارد: «خوشبختانه در دو، سه سال اخیر از کسب‌و‌کار ما استقبال شده و باعث شده سریع‌تر کارها را پیش ببریم. اما سرعت بخشیدن به پروژه مستلزم هزینه‌کرد چندبرابری است و این ادامه کار را برای ما بغرنج می‌کند. چندین سرمایه‌گذار نیز سراغ ما آمده‌اند، اما واقعیت است که ترجیح دادیم همچنان مستقل پیش برویم.

چراکه سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها در کشور ما به صورت جدی و حرفه‌ای انجام نمی‌شود و سرمایه‌گذاران اکوسیستم استارتاپی را با بازار یا نمایشگاه ماشین اشتباه می‌گیرند. اگر این موضوع را کنار چالش‌های متعدد دیگر مثل گرفتن مجوزها و حمایت نکردن دولت و سیاستگذاران بگذارید، متوجه می‌شوید استارتاپ‌های گردشگری با چه چالش‌های اساسی‌ای روبرو هستند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ut9x
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.