کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
گروههای خردهفروشی میگویند تأثیر اعتصاب ریلی بر اقتصاد ویرانگر خواهد بود. صنعت خردهفروشی روز دوشنبه هفته گذشته به احتمال اعتصاب راهآهن در اوایل دسامبر واکنش نشان داد.
بخش حملونقل انجمن بینالمللی کارگران ورق فلزی، هوایی، ریلی و حملونقل (اسمارت تیدی) روز دوشنبه اعلام کرد که رأیگیری اعضا در مورد توافق سپتامبر که هیئت اضطراری ریاست جمهوری جو بایدن در مورد آن مذاکره کرده بود، نتایج متفاوتی را به همراه داشته است. بر اساس این خبر، اعضای راهآهن با نمایندگی اسمارت تیدی به تصویب قرارداد رأی مثبت دادند، در حالی که اعضای خدمات قطار و موتور آن را رد کردند.
از روز دوشنبه، یکسوم از دوازده اتحادیه راهآهن به این توافق رأی منفی دادهاند و این بدان معناست که ممکن است اعتصابی در اوایل دسامبر اتفاق بیفتد، مگر اینکه راهآهن و اتحادیهها به توافقی دست یابند یا کنگره قبل از آن مداخله کند.
جس دانکرت، معاون زنجیرههای تأمین در انجمن رهبران صنعت خردهفروشی، در بیانیهای گفت: «اعتصاب ریلی باعث اختلال شدید در جریان کالاها در سراسر کشور میشود که اثرات قدرتمند آن در زنجیره تأمین و اقتصاد ایالات متحده موج میزند.»
متیو شای، مدیر عامل فدراسیون ملی خردهفروشی نیز گفت که اعتصاب در طول فصل تعطیلات برای کسبوکارها، مصرفکنندگان و اقتصاد ایالات متحده ویرانگر خواهد بود. هر دو گروه تجاری در مورد اعتصاب بالقوه راهآهن که موجب تورم بیشتر میشود، ابراز نگرانی کردند.
دانکرت گفت: «خوشبختانه هدایای تعطیلات امسال در قفسههای فروشگاهها قرار گرفتهاند، اما وقفه در حملونقل ریلی چالش مهمی برای تحویل بهموقع اقلامی مانند محصولات غذایی فاسدشدنی و محمولههای تجارت الکترونیک ایجاد میکند و بدون شک بر فشارهای تورمی وارده بر اقتصاد ایالات متحده خواهد افزود.»
شای گفت: «تجار و خانوادههای آمریکایی در حال حاضر به دلیل تورم مداوم با افزایش قیمتها مواجه هستند و اعتصاب ریلی فشارهای تورمی بیشتری ایجاد میکند و انعطافپذیری کسبوکار را تهدید خواهد کرد.»
تورم نزدیک به سطوح بالای چند دهه اخیر بوده است. بر اساس دادههای وزارت کار که در ۱۰ نوامبر منتشر شد، شاخص قیمت مصرفکننده در ماه اکتبر ۴/۰ درصد نسبت به ماه قبل و ۷/۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت، به طوری که در بخشهایی مانند غذا، هزینه سرپناه و انرژی شاهد افزایش قیمتها هستیم.
شای ادامه داد: «در این فصل تعطیلات عملکرد روان و پایدار ریلی کاملاً حیاتی است و نباید با رد قرارداد از مسیر خارج شود. طرفین باید مسائل را حل کرده و قرارداد را بدون اختلال در سیستم تصویب کنند. در غیر این صورت، کنگره باید قبل از توافق نهایی برای جلوگیری از اعتصاب در ۸ دسامبر وارد عمل شود.»
دانکرت نیز خواستار اقدام قانونی بالقوه شد و از کنگره خواست که برای تدوین توافقنامه آزمایشی بهدستآمده در سپتامبر و اطمینان از عملکرد ریل و زنجیره تأمین بزرگتر و باز ماندن راهآهنها و اتحادیهها بهسرعت اقدام کند.
در صورت شروع اعتصاب راهآهن ممکن است سایر صنایع نیز آسیب ببینند. در زمان تهدید قبلی در ماه سپتامبر، جیسون میلر، رئیس موقت دپارتمان مدیریت زنجیره تأمین در دانشگاه ایالتی میشیگان گفته بود که صنایع خودروسازی، شیمیایی، انرژی و کشاورزی ممکن است تحت تأثیر منفی قرار بگیرند.