آماده ورود جدی‌تر به بازار \ گفت‌و‌گو با سامان حبیب‌اللهی، بنیان‌گذار پلتفرم «آقای لجستیک»

پلتفرم «آقای لجستیک» سعی دارد به شرکت‌ها در زمینه حمل‌و‌نقل بین‌المللی یاری برساند

زمان مطالعه: 5 دقیقه

لطفاً درباره کسب‌و‌کار خود و اهداف راه‌اندازی پلتفرم حمل‌و‌نقل بین‌المللی آقای لجستیک توضیح دهید.
آقای لجستیک یک پلتفرم مشارکتی برای ارائه خدمات حمل‌و‌نقل بین‌المللی است که منابع عرضه‌کنندگان حمل‌و‌نقل بین‌المللی مانند شرکت‌های کشتیرانی، کریر و رانندگان ترانزیت را به منافع شرکت‌های بازرگانی یا شرکت‌های تقاضاکننده حمل‌و‌نقل بین‌المللی پیوند می‌زند.

از طریق این پلتفرم، شرکت‌های مذکور می‌توانند ظرف مدت‌زمانی بسیار کوتاه در زمینه حمل‌و‌نقل دریایی و حتی ترکیبی استعلام بگیرند، مناقصه بار برگزار کنند و اسناد و بارنامه خود را به صورت آنلاین جابه‌جا کنند. این پلتفرم قابلیت رزرو خدمات را دارد و در همین بستر می‌توان هزینه خدمات را به صورت آنلاین نیز پرداخت کرد. تمام این اتفاقات که گفته شد، در یک داشبورد کاربری اتفاق می‌افتد.

در کنار همه اینها که هسته اصلی این پلتفرم را تشکیل می‌دهد، به‌جز نرم‌افزار و مغزافزاری که قرار گرفته، امکان نرخ‌دهی آنلاین فراهم می‌شود. محصول ما MVP است. به این معنا که در ابتدا محصول اولیه باکیفیت از طرف تیم ما ارائه شده و مراحل نیازسنجی و تست بازار روی آن انجام شده و این محصول در حال ارائه خدمات است و به مرور زمان و با جذب سرمایه از سوی سرمایه‌گذارانی که شرایط ما را بپذیرند، روی ارتقای کیفیت آن کار می‌شود.

این نرم افزار نرخ‌دهی آنلاین را بر مبنای الگوریتم و دیتابیسی که در اختیار دارد، در عرض 30 ثانیه انجام می‌دهد. در اصل مارکت‌پلیسی را به صورت وب‌سرویس ایجاد کرده که همه نقش‌آفرینان و بازیگران این صنعت می‌توانند بارهای FCL و LCL خود را در یک سرویس قابل اطمینان در سطح جهانی ارائه دهند. تمرکز ما به صورت مشخص بر خدمات بین‌المللی است.

در کسب‌و‌کار شما دقیقاً چه اتفاقی می‌افتد و چه ارزشی خلق می‌شود؟

وقتی پلتفرم‌ها شکل می‌گیرند، اتصال فوق‌العاده با پتانسیل بسیار بالا به وجود می‌آید که زمینه‌های اشتراکی بین فعالان این صنعت ایجاد می‌کند و بین عرضه‌کننده و تقاضاکننده‌ها شبکه‌هایی ایجاد می‌شود که باعث ایجاد یک ارزش مشترک می‌شود.

این همکاری و مشارکت وقتی در قالب این پلتفرم‌ها تقویت می‌شود، به‌عنوان سازنده زیرساخت و مکانیسم هماهنگ‌کننده عمل می‌کند. به دلیل همگرا شدن صنعت با فناوری ما، در ارتباطات، تصمیم‌گیری‌ها و خدمات مشتریان بهبود ایجاد می‌شود.

در نتیجه افزایش ثروت و تقاضای بیشتر خدمات برای طرفین جذاب می‌شود و اسکیل کردن و توسعه این صنعت قطعی می‌شود. در مورد کسب‌و‌کار ما نیز اگر بخواهیم مطابق اقتصاد مشارکتی یا اقتصاد دیجیتال عمل کنیم، باید منتظر باشیم بازار نیازهای خود را پیدا کند و درصدد رفع چالش‌ها برآید.

در کنار عناصر آفلاین، عناصر آنلاین نیز دیده می‌شود و تجربه خوبی به مشتری می‌دهد، زیرا نمی‌توان مشتریان را تنها در بخش آفلاین جست‌و‌جو کرد، بلکه در جهانی که همه چیز به هم متصل و مربوط است، شرکت‌ها نیز باید به هم متصل باشند. بنابراین اثر شبکه‌ای پلتفرم‌ها می‌تواند تجربه خوبی در اختیار مشتری قرار دهد، مشتریان یکدیگر را پیدا کنند و با هم تعامل داشته‌ باشند، این بازار رونق پیدا کند و به‌مرور بهینه شود.

در واقع ما در بخش عملکرد تجاری در بخش کسب‌و‌کار قرار گرفته‌ایم و هیچ‌گونه دخل و تصرف روی این موضوع نداریم که بخواهیم جای یک شرکت حمل‌و‌نقلی یا فورواردی یا کشتیرانی را بگیریم. ما کمک می‌کنیم این شرکت‌ها از مازاد ظرفیت خود استفاده کنند. پلتفرم از دارایی‌ها و ظرفیت‌های بلا‌استفاده حمل‌و‌نقل استفاده کرده و از هدررفتن سرمایه ملی کشور جلوگیری می‌کند.

آیا شرکت‌های حمل‌و‌نقل بزرگ باید منتظر تغییر باشند؟

در عصر دیجیتال، برای تمام شرکت‌های حمل‌و‌نقل پاپ‌لاین و خطی، این موضوع مطرح نیست که تغییر به سراغ آنها نیاید، بلکه این موضوع مطرح است که تغییر کی و چگونه آنها را تحت تأثیر قرار خواهد داد. آقای لجستیک این موضوع را به کسب‌و‌کارهای سنتی گوشزد می‌کند که ما در کنار شما هستیم تا تغییرات شکل‌گرفته در عصر حاضر را برای شما به یک فرصت تبدیل کنیم و شما را وارد بازار تجارت حمل‌و‌نقل جهانی کنیم.

درباره فناوری‌های مرگبار توضیحاتی می‌فرمایید؟

لازم است این نکته را گوشزد کنیم که این نوع از پلتفرم‌ها به فناوری‌های مرگبار معروف‌اند، زیرا پلتفرم‌هایی که ماهیت برون‌مرزی و بین‌المللی دارند، رقبایی در سطح جهانی دارند که بر مبنای اثرات شبکه‌ای پلتفرم‌ها، یارگیری‌های خود را در دنیا شروع کرده‌اند.

به عنوان مثال، منظور این است تمام قوانینی که یک پلتفرم در هر جای دنیا ملزم به رعایت آن است، در سطح بین‌المللی یکی است و می‌تواند خارج از مرز، ارزش‌ها و مزیت‌های خود را به همه کشورها از طریق فناوری ارسال کند. به همین دلیل کشورهایی که زودتر این کار را انجام داده‌اند، نمایندگان و مشتریان یا کاربران خود را در سطح جهانی می‌بینند و کسانی که این پلتفرم‌ها را می‌سازند، در تلاش هستند نابرابری را در چند سال آینده به کشورهای دیگر تحمیل کنند.

بنابراین این فناوری‌ها به نام فناوری‌های مرگبار شناخته می‌شوند. از طریق این پلتفرم‌هاست که اقتصاد فناوری و رونق به وجود می‌آید و ما هم باید زودتر در سطح منطقه و کشور جایگاه خود را پیدا کنیم و جایگاه‌یابی و برند ما شکل بگیرد. چون این پلتفرم روی منافع مشترک این صنعت شکل گرفته‌ است و بر اهداف فردی متمرکز نیست و می‌تواند اعتماد و ارزش خوبی را در مدت‌زمانی مشخص کسب کند.

خدمات شما شامل چه چیزهایی می‌شود و مشتریان‌تان چه شرکت‌هایی هستند؟

مشتریان ما شرکت‌های حمل‌و‌نقل بین‌المللی هستند. شرکت‌هایی که ناوگان حمل‌و‌نقل زمینی و کانتینر در اختیار دارند یا شرکت‌هایی که ناوگان کشتیرانی دارند و می‌توانند اسناد بین‌المللی ایجاد کنند، جزو مشتریان ما هستند. ما خدمات آنها را به عنوان یک بازاریاب در بستر وب و دیجیتال به آنها می‌فروشیم و بازرگانان و تجار و تقاضاکنندگان نیز این خدمات را از طریق پلتفرم آقای لجستیک خریداری می‌کنند.

آیا بارهایی که جابه‌جا می‌شود، خرده‌بار است؟

بله، ما خرده‌بار نیز حمل می‌کنیم. اما بیشتر می‌توان گفت یک پکیج کامل از ارائه خدمات حمل‌و‌نقل بین‌المللی هستیم که مشتریان این شرکت‌ها به آن نیاز دارند. به عنوان مثال، اگر بازرگانی بخواهد بار خود را از طریق دریا به مقصدی ارسال کند، ما به او دسترسی می‌دهیم بتواند نرخ بگیرد، رزرو کرده و کانتینر مدنظر خود را انتخاب کند.

اگر بخواهد زمینی نرخ بگیرد، ما به اودسترسی می‌دهیم از بین قیمت‌هایی که روی سیستم ما قرار دارد، انتخاب کند. اگر یک شرکت خرده‌بار دارد، LCI دارد و می‌خواهد صادرات و واردات انجام دهد، ما دسترسی دیگری به او می‌دهیم که آن کار را انجام دهد. اگر یک شرکت می‌خواهد به عنوان مثال 20 تریلی به عراق، 20 تریلی به ترکیه و 10 کانتینر به صورت دریایی به آفریقا بفرستد، پکیج دیگری در اختیار او قرار می‌دهیم تا مناقصه بار را ایجاد و بارگذاری کند.

در واقع شما تمام خواسته‌های مشتری در بخش حمل‌و‌نقل بازرگانی را به صورت پکیج و در بستر وب به آنها ارائه می‌دهید. آیا شرکت‌های بزرگ کشتیرانی و ارائه‌دهنده خدمات نمی‌توانند ارتباطات مورد نیاز صنعت خود را ایجاد کنند؟ شما چه خدمات ویژه‌ای ارائه می‌دهید که متمایز باشد؟

این برمی‌گردد به نیازهایی که این بازار دارد. معمولاً روال بازار به این صورت است که بازرگانان برای ارسال مرسوله خود از چندین شرکت استعلام می‌گیرند. پلتفرم این قابلیت را دارد که در آنِ واحد، قیمت چندین شرکت کشتیرانی یا حمل‌و‌نقل زمینی را برای بازرگان مشخص کند و با دادن حق انتخاب به بازرگان، فضایی رقابتی برای انتخاب خدمات ایجاد کند.

این یکی از مزایای پلتفرم است. از طرفی این شرکت‌ها در بازار آفلاین کار خود را انجام می‌دهند و مشتریان خود را نیز دارند. در حالی که ما یک کانال فروش دیگر نیز برای آنها ایجاد کرده‌ایم، زیرا ممکن است مشتریان بالفعل دیگری به خدمات این شرکت‌ها نیاز داشته‌باشند، اما یا این شرکت‌ها را نشناسند یا از نرخ رقابتی آنها مطلع نباشند.

در واقع کار پلتفرم ایجاد تعادل در فضای عرضه و تقاضاست. مثلاً مدیرعاملی در اتاق جلسه نشسته و می‌خواهد قیمت حمل‌و‌نقل را روی قیمت تمام‌شده‌اش سرشکن کند؛ معمولاً درآوردن قیمت حمل‌و‌نقل و گرفتن استعلام از شرکت‌ها زمان زیادی لازم دارد.

شرکت‌های حمل‌و‌نقل بلافاصله قیمت نمی‌دهند و مدت زمان هفت، هشت ساعته این کار طول می‌کشد. در حالی که از طریق پلتفرم ما در عرض 30 ثانیه قیمت حمل‌و‌نقل یک کالا به بازرگان یا مشتری داده می‌شود و او نیز با سرعت بیشتر می‌تواند تصمیم بگیرد و هزینه لجستیک را روی هزینه‌های خود سرشکن کند.

پلتفرم ما بر مبنای زبان اصولی بازرگانان، حمل‌و‌نقل و لجستیک جهانی چیده شده‌است. اما پلتفرم و سامانه فرصتی را برای شرکت‌های حمل‌و‌نقل ایجاد کرده‌اند که حتی در ساعاتی که کار شرکت‌ها تعطیل است نیز می‌توان از طریق این پلتفرم کار رزرو، ارسال مدارک و … را انجام داد. این بستری است که حمل‌و‌نقل به آن نیاز دارد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/a2rs
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.