رسانه اقتصاد نوآوری ایران

آژانس گردشگری کاملا مجازی

گفت‌و‌گو با بنیانگذاران استارتاپ نماگشت که فرایندهای کاری آژانس‌های مسافرتی و گردشگری را بر بستر ابری ارائه می‌کند

زمان مطالعه: 3 دقیقه

فضای آژانس‌های مسافرتی به این صورت است که چندین پیشخان ردیف‌وار در محیطی نسبتا بزرگ تعبیه شده، جلو هر‌کدام نیز برای مراجعه‌کنندگان صندلی گذاشته‌اند، بخش مالی و حسابداری‌ سرشان شلوغ است و… سبک و سیاق فعالیت آژانس‌ها به همین شکل است اما چند سالی است که استارتاپی به نام نماگشت راه‌حلی نوآورانه ارائه کرده و خدمات آژانس‌ها را بر بستر فضای ابری ارائه می‌کند.


رضا خانی و مجتبی قوی بنیانگذاران نماگشت هستند؛ جوانانی خلاق و نوآور که از دوران تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در دانشگاه شیراز با هم بوده‌اند و در سال 93 استارتاپ نماگشت را راه‌اندازی کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند پس از سال‌ها کار در حوزه برنامه‌نویسی و سیستم‌های ثبت سفارش برای مشتریان مختلف که اغلب نیز آژانس‌های گردشگری بودند، به این نتیجه رسیده‌اند که بیزینس خود را راه بیندازند.

خانی درباره ایده نماگشت می‌گوید: «ما از همان دوران دانشجویی روندهای فناوری را دنبال می‌کردیم. از سال 89 تا 93 در زمینه برنامه‌نویسی فعالیت می‌کردیم. در پروژه‌های مختلفی که به ما محول می‌شد، از دیتاسنتر و بستر آی‌تی تا سیستم‌های حسابداری و لایه‌های ابری را برای مشتریان طراحی می‌کردیم و توسعه می‌دادیم. بعد از تجربه‌ کار در پروژه‌های شخصی ایده‌ نماگشت شکل گرفت.

ایده این بود که کلیه خدماتی را که آژانس‌های مسافرتی به آن نیاز دارند، به صورت یکپارچه ارائه دهیم. آن زمان آژانس‌ها در زمینه کنترل کردن CRM، حسابداری، اتوماسیون فروش و به طور کلی بک‌آفیس به‌شدت در مضیقه بودند و حتی بسیاری از آژانس‌ها بابت ضعف در این بخش‌ها و تصمیم‌های غلط مدیریتی ناچار به خروج از بازار شدند.

سال 93 تا 96 روی ایده نماگشت کار کردیم و به‌تدریج ماژول‌های بخش‌های نرم‌افزار نماگشت را تکمیل کردیم.» بنیان‌گذاران این کسب‌وکار می‌گویند اولین سرویس ابری آژانس گردشگری مجازی (OTA) در ایران هستند.

پوشش تمام نیازهای آژانس‌ها
نماگشت سیستمی مقرون‌به‌صرفه به آژانس‌ها می‌دهد که نه‌تنها موجب افزایش درآمد، سودآوری و کاهش هزینه‌های عملیاتی می‌شود، بلکه آن‌ها را از معضلات مربوط به تهیه و تأمین تجیهزات و زیرساخت‌های سخت‌افزاری رها می‌کند. در حقیقت این کسب‌وکار ادعا دارد تمام نیازهای آژانس‌ها را پوشش می‌دهد.

خانی در این‌باره می‌گوید: «ما می‌دانیم آژانس‌ها اگر بخواهند به OTA تبدیل شوند، به بک‌آفیس منسجم و آی‌تی‌محور نیاز دارند، وگرنه به اهداف خود نمی‌رسند. هدف این بود که به آژانس‌ها کمک کنیم صفر تا صد فرایندهای خود را به صورت نرم‌افزاری و سیستماتیک عملیاتی کنند.

آژانس‌ها در حالت سنتی و سیستم‌های جزیره‌ای، حداقل به 50 نفر نیروی انسانی و حداقل به 10 تیم حسابداری و… نیاز دارند. اما راه‌حلی که نماگشت می‌دهد باعث می‌شود تمام سیستم‌های آژانس یکپارچه شوند. یعنی به فرض اگر یک بلیت در سایت به فروش برسد، اطلاعات کامل آن در سیستم CRM و باشگاه مشتریان، زیرسیستم‌های حسابداری و سیستم‌های VOIP ثبت می‌شود و… این یعنی کار آژانس‌ها راحت‌تر و هزینه‌هایشان کمتر می‌شود.»


در حال حاضر این استارتاپ، خدمات و سرویس‌هایی مانند اتوماسیون بندهای «الف» و «ب» گردشگری، حسابداری، مدیریت ارتباط با مشتری، باشگاه مشتریان، اتصال به سیستم‌های VOIP را به آژانس‌ها می‌دهد. این کسب‌وکار نوآور راهکارهای نرم‌افزاری خود را به دو شکل به فروش می‌رساند.

یکی مدل اشتراکی است که سرویس‌گیرنده نرم‌افزار را سالانه اجاره می‌کند و با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه از امکانات آن استفاده می‌کند. در حالت دوم سرویس‌گیرنده مجوز استفاده از نرم‌افزار را خریداری می‌کند و بعد از نصب و اجرای عملیات اختصاصی‌سازی، از پشتیبانی‌های تیم نماگشت بهره‌مند می‌شود.

نماگشت و آینده
نماگشت تیمی 12 نفره دارد که با سرمایه شخصی بنیانگذاران آن راه‌اندازی شده است. قوی می‌گوید: «ما به صورت بوت‌استرپ و با سرمایه شخصی‌مان کار را شروع کردیم و در ادامه نیز با سرمایه‌ای که از فروش سرویس‌ها به دست آورده‌ایم، کار را جلو برده‌ایم.» بنیانگذاران این استارتاپ می‌گویند به‌رغم پیشنهادهایی که دریافت کرده‌اند، تاکنون سرمایه‌ای جذب نکرده‌اند.

آن‌ها در نظر دارند راهکارهای ابری خود را به دیگر کسب‌و‌کارها نیز عرضه کنند. خانی در این باره می‌گوید: «ابری شدن نماگشت دستاورد بزرگی است. ما بستری را فراهم کرده‌ایم که همه ماژول‌ها را برای کسب‌و‌کارهای دیگر نیز پیاده‌سازی کنیم. با استفاده از این بستر می‌توان 70 تا 75 درصد از نیازمندی‌های شرکت‌های خدماتی کشور را پوشش داد.»

بنیانگذاران نماگشت به فکر توسعه سبد محصولات فناورانه خود و ورود به بازارهای بین‌المللی نیز هستند. قوی در این خصوص چنین توضیح می‌دهد: «در طرح تجاری شرکت به صادرات محصول فکر کرده‌ایم و منتظر فرصت مناسب هستیم که به بازارهای بین‌المللی به‌ویژه در کشورهای همسایه ورود کنیم.

در این زمینه تمایل داریم با معاونت علمی و فناوری برای صادرات محصول وارد همکاری شویم. از طرفی برای توسعه بازارمان، خط محصولی جدید راه‌اندازی کرده‌ایم به نام راهکار تلفن ابری همکاران که در آینده از آن رونمایی می‌کنیم. این محصول یکی از نیازهای مبرمی است که کسب‌و‌کارها به‌خصوص کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط به آن نیاز دارند و به نوعی تکمیل‌کننده سبد محصولی نماگشت نیز هست.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/4lsi
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.