کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

آیا ایکس رسانه‌ها را در انتخابات آمریکا شکست داد؟

پس از مشخص‌شدن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، ایلان ماسک، مالک کنونی پلتفرم X یا همان توییتر سابق در پستی نوشت (You are the media now) که این جمله خطاب به کاربرانی بود که از دونالد ترامپ حمایت کردند تا او پیروز شود. معنی تحت‌الفظی این جمله این بود که «حالا شما رسانه هستید» و به‌نوعی یک خط‌ونشان برای رسانه‌ها کشید تا نشان دهد آنها را در این انتخابات با پلتفرم X شکست داده است. در این‌ بین برای بسیاری این سؤال مطرح می‌شود که آیا ایلان ماسک و پلتفرم X توانسته لشکر رسانه‌های مخالف دونالد ترامپ در انتخابات را شکست دهد و امروز یک شکست اصلی برای رسانه‌ها در مقابل یک شبکه اجتماعی بوده است.

اگر بخواهم به عقب‌تر برگردم، شبکه‌های اجتماعی نقش خود را در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۸ نشان دادند و باراک اوباما توانست با استفاده از فضای موجود در شبکه‌های اجتماعی، نسل جوان را به سمت خود جذب کند تا پیروز انتخابات شود. ولی این اتفاق باعث نشد که موضوع شکست رسانه مطرح شود بلکه در آن دوران این موضوع مطرح شد که شبکه‌های اجتماعی می‌توانند در کنار رسانه‌ها اثر گذار باشند و روبه‌روی هم قرار نگیرند.

اما اولین رویارویی جدی شبکه‌های اجتماعی با رسانه‌ها به انتخابات سال ۲۰۱۶ برمی‌گردد. زمانی که دونالد ترامپ در توییتر بیش از هر زمانی فعال بود و توانست بخشی از کمپین خود را وارد شبکه اجتماعی کند و به نحوی مسیر متفاوتی از رسانه‌های جریان اصلی آمریکا دنبال کند. او سعی کرد کمتر ارتباط رسانه‌ای برقرار کند ولی واقعیت آن است رودست بزرگ در آن سال را رسانه‌ها خوردند، چون با وجود اینکه دونالد ترامپ به نوعی در مقابل آنها قرار داشت اما بعد از انتخابات با بررسی عملکرد خود متوجه شدند که زمانی بیشتری را به پوشش اقدامات دونالد ترامپ در دوره کمپین انتخاباتی او نسبت به هیلاری کلینتون صرف کردند و دقیقاً در مسیری حرکت کردند که ترامپ می‌خواست. نتیجه انتخابات سال ۲۰۱۶ بزرگ‌ترین ضربه را به عملکرد رسانه‌ها و مراکز نظرسنجی‌‌ای که رسانه‌ها از آنها بهره برداری می‌کردند، وارد کرد.

ولی از همان سال رسانه‌ها و مراکز نظرسنجی در عملکرد و اقدامات خود بازبینی کردند و در یک مسیر درست چهار سال سخت را با دونالد ترامپ پشت سر گذاشتند و در نهایت در انتخابات ۲۰۲۰ و با نمایشی که از عملکرد دونالد ترامپ در زمان همه‌گیری کرونا نشان دادند ضربه جدی به کمپین او وارد کردند.

حالا در سال ۲۰۲۴، ایلان ماسک رهبری حضور ترامپ را در شبکه اجتماعی هدایت کرد و به نحوی تقابل رسانه‌ای در برنامه کمپین دونالد ترامپ به ایلان ماسک سپرده شد. حالا با پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و بازگشت دوباره او به کاخ سفید این موضوع مطرح می‌شود که ایلان ماسک نقشی جدی در این مسیر داشته است و به نحوی ماسک یک نمایش قدرت در پلتفرم X در برابر رسانه‌ها نشان داد. اما اگر در یک‌کلام بخواهیم تمام این موضوعات را بررسی و نتیجه‌گیری کنیم هیچ‌گاه در هیچ انتخاباتی نه رسانه‌ها پیروز می‌شوند و نه شبکه‌های اجتماعی؛ بلکه در نهایت این کمپین‌ها هستند که پیروز انتخابات می‌شوند. رسانه‌ها به نحوی می‌توانند به کمپین‌ها کمک کنند و شبکه‌های اجتماعی به نحوی دیگر. امروز اگر دونالد ترامپ پیروز انتخابات شده کمپین دوساله انتخاباتی او پیروز شده است، هرچند ایلان ماسک نقشی جدی در این پیروزی داشته؛ اما چه بخواهیم و چه نخواهیم X نه می‌تواند رسانه باشد و نه پیروز انتخابات بلکه این برنامه‌ریزی و استفاده از ابزارها در کمپین‌های انتخاباتی است که می‌تواند شما را در انتخابات موفق کند.

شاید اگر دونالد ترامپ ریسک عدم انجام مناظره دوم با هریس بعد از مناظره اول را نمی‌پذیرفت نمایش ضعیف او در دو مناظره می‌توانست موج انتخاباتی دموکرات‌ها را حفظ کند و اینجا عدم استفاده از زمین رسانه توسط دونالد ترامپ یک تاکتیک بود که تا حدی نجات‌بخش او بود. این در شرایطی بود که کمالا هریس علی‌رغم شروع خوبی که در کمپین خود داشت و مناظره موفق در برابر دونالد ترامپ دیگر نتوانست موج خود را به‌خوبی در برابر ترامپ حفظ کند و کمپین نتوانست موج‌های بعدی را برای او طراحی کند. در این میان دونالد ترامپ و ایلان ماسک به‌خوبی از کاتالیزور شبکه اجتماعی و به‌خصوص ظرفیت پلتفرم X استفاده کردند و از عدم استفاده حداکثری به‌صورت مستقیم در خصوص رسانه نیز به نحوی بهره بردند، چرا که می‌دانستند در این زمین‌بازی پیروز نخواهند شد. پس هیچ‌گاه با یک نتیجه نمی‌توان از پایان رسانه سخن گفت، چرا که با شروع دوره ریاست‌جمهوری ترامپ تازه بازی رسانه‌ها آغاز می‌شود و دیگر نمی‌توان به‌راحتی از آن فرار کرد و به شبکه اجتماعی پناه برد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/prye
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.