آیا بایننس در شرایطی مشابه ریپل قرار می‌گیرد؟

بایننس‌کوین زیر ذره‌بین کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا!

زمان مطالعه: 4 دقیقه

اگر بازار ارزهای دیجیتال را دنبال می‌کنید، احتمالاً در روزهای اخیر درباره تصمیم کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا برای تحقیق و بررسی نحوه فروش بایننس‌کوین (BNB) مطالبی شنیده باشید. اما ماجرا از چه قرار است؟

به گزارش بلومبرگ و در مقاله‌ای که توسط «تام شونبرگ»، «مت رابینسون» و «جاستینا لی» در تاریخ 7 ژوئن منتشر شده، ماجرا این‌گونه شرح داده می‌شود.

به گزارش افراد مطلع، قانون‌گذاران آمریکا در حال بررسی این موضوع هستند که آیا کمپانی بایننس با فروش توکن‌های دیجیتال خود در زمان تأسیس این صرافی ارز دیجیتال، قوانین اوراق بهادار را زیر پا گذاشته یا خیر؟

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) در حال بررسی این کمپانی و منشاء ارز دیجیتال BNB است؛ ارزی که هم‌اکنون رتبه پنجم بازار ارزهای دیجیتال را به لحاظ ارزش بازار در اختیار دارد.

بازرسانSEC در حال بررسی این هستند که آیا عرضه اولیه سال 2017 BNB معادل فروش اوراق بهادار است؟ در صورتی که BNB را به‌عنوان اوراق بهادار در نظر بگیریم، این عرضه اولیه باید در آژانس مربوط به اوراق بهادار SEC ثبت می‌شده است.
زیر ذره‌بین قرار گرفتن BNB می‌تواند چالش جدید و نسبتاً بزرگی برای بایننس باشد. در حال حاضر تحقیقات متعددی درباره این موضوع در واشنگتن در حال انجام است.


به الزامات پایبندیم



SEC تاکنون اقدامات اجرایی زیادی را درباره عرضه‌های اولیه انجام داده که بخشی از آنها شامل بررسی فرایندهای تأمین سرمایه از طریق ارزهای دیجیتال است. BNB هم که یکی از بازوهای قدرتمند امپراتوری بایننس است، از این اقدامات مستثنی نخواهد بود.

در مورد اتفاقات اخیر، بایننس در بیانه‌ای اعلام کرده «اظهارنظر درباره مذاکرات جاری خود با قانون‌گذاران را که در موضوعاتی شامل آموزش و کمک و پاسخ‌های داوطلبانه به درخواست اطلاعات در حال انجام است، در شرایط فعلی مناسب نمی‌بیند»، همچنین این شرکت اعلام کرده است: «ما به تمام الزامات تعیین‌شده توسط نهادهای قانون‌گذار پایبند خواهیم بود.»

SEC نیز تاکنون از اظهارنظر رسمی درباره این موضوع خودداری کرده است.
بر اساس تصمیم دادگاه عالی آمریکا در سال 1946 در مورد قوانین قراردادهای سرمایه‌گذاری، در صورتی که سرمایه‌گذارانی جهت تأمین مالی یک شرکت یا پروژه اقدام به خرید ارز دیجیتال آن کرده تا در آینده در سودهای به‌دست‌آمده آن پروژه سهیم باشند، آن ارز می‌تواند تحت اختیار و نظارت SEC قرار بگیرد.

به نظر می‌رسد بایننس به‌عنوان بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال جهان که مدعی است در هیچ کشوری مستقر نیست، اما دارای شعبه‌های پراکنده‌ای در سراسر جهان است، به‌عنوان یک نقطه کانونی برای محققان آمریکایی که به‌دنبال مهار صنعت ارز دیجیتال هستند، ظاهر شده است.

بایننس به‌عنوان بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال جهان که مدعی است در هیچ کشوری مستقر نیست، دارای شعبه‌های پراکنده‌ای در سراسر جهان است

بررسی سوءاستفاده‌های احتمالی تجاری


قبل از راه‌اندازی پروژه BNB در سال 2017 بایننس برنامه‌های خود را برای این ارز دیجیتال در وایت‌پیپر (سپیدنامه) آن ارائه کرد. طبق این سند عرضه کل BNB، 200 میلیون واحد اعلام شد که نیمی از آنها از طریق عرضه اولیه در پلتفرم‌های مختلفی در سراسر دنیا به فروش خواهد رسید و 80 میلیون توکن برای بنیان‌گذاران بایننس از جمله مدیرعامل میلیاردر آن چانگ پنگ ژائو (CZ)، نگه داشته خواهد شد.

در این وایت‌پیپر اعلام شده که 85 درصد سرمایه جمع‌آوری شده از طریق عرضه اولیه صرف برنامه‌های مربوط به ساخت و بازاریابی بایننس می‌شود و هیچ محدودیتی نیز برای خریداران عرضه اولیه قرار داده نشده است. همچنین به‌منظور جلب توجه بیشتر سرمایه‌گذاران، بایننس در پلتفرم خود، کارمزدهای معاملاتی کمتری را برای معامله‌گرانی که BNB داشته باشند، در نظر گرفت و بدهی‌های خود به بسیاری از پیمانکارانش را نیز با BNB پرداخت کرد. همچنین اظهارنظر برخی شهروندان آمریکایی که اعلام کرده بودند BNB را در عرضه اولیه آن خریداری کرده‌اند، به اطلاعات کلیدی و مهمی برای SEC جهت انجام تحقیقات بیشتر از بایننس تبدیل شد.

علاوه بر این موارد SEC در حال بررسی موارد دیگری از جمله سوءاستفاده‌های احتمالی تجاری توسط مدیران و افراد بایننس است.

موضوع دیگر مورد بررسی، شعبه آمریکایی بایننس است که با نام Binance.US فعالیت می‌کند. نهادهای قانونی آمریکایی در تلاش هستند تا مطمئن شوند شعبه آمریکایی بایننس به‌طور مناسبی از همتای جهانی خود جدا شده باشد و تحت قوانین ایالات متحده آمریکا فعالیت کند.

همچنین SEC در حال بررسی شرکت‌های بازارسازی مرتبط با CZ است و در مورد سهام‌داری او در این شرکت‌ها و فعالیت‌های صرافی در مواردی همچون دلالی معاملات و… تحقیق خواهد کرد.


دو پلتفرم کاملاً مجزا


بایننس تأکید کرده است که پلتفرم Binance و Binance.US دو پلتفرم کاملاً مجزا بوده که اولی فقط برای کاربران غیرآمریکایی است. این شرکت اعلام کرده که Binance.US یک پلتفرم تجاری جداگانه است که صرفاً بر ایالات متحده آمریکا متمرکز بوده و با ارائه محصولات و خدماتی که با مقررات فدرال و ایالتی ایالات متحده مطابقت دارند، به کاربران آمریکایی خدمات ارائه می‌دهد. همچنین Binance.US در بیانیه‌ای اعلام کرده که متعهد به رعایت بالاترین استانداردهای انطباقی است.

در میان بازار صعودی ارزهای دیجیتال طی پاندمی کووید 19 قیمت BNB نیز افزایش یافت و در حال حاضر قیمت آن حدود 300 دلار است که ارزش بازاری 48.5 میلیارد دلاری را برای این ارز دیجیتال رقم زده است.

در حال حاضر BNB بخش جدایی‌ناپذیر اکوسیستم ارزهای دیجیتال بایننس است؛ اکوسیستمی که روزبه‌روز در حال بزرگ‌تر شدن است و اکنون شامل تقریباً همه‌چیز، از بلاکچین اختصاصی تا کیف پول است.

هرچند چالش بین بایننس و کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا مهم به نظر می‌رسد، اما طبق گفته افراد مؤثر و آگاه در این پرونده ممکن است تحقیقات مربوط به این موضوع ماه‌ها زمان برده و این پرونده فاصله زیادی تا نتیجه‌گیری داشته باشد.

اما در صورتی که تحقیقات SEC ثابت کند BNB اوراق بهادار است، بایننس ممکن است در شرایط مشابهی مانند کمپانی ریپل قرار گیرد که پس از شکایت نهادهای نظارتی از شرکت و دو تن از مدیران آن به اتهام نقض قوانین، درگیر یک نبرد سخت دادگاهی با SEC شد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/izo0
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.