کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

ابعاد حمله سایبری به شهرداری تهران

تخمین خسارت ۱۷۵ میلیارد تومانی به «تهران من»

ظهر ۱۲ خردادماه شبکه شهرداری تهران مورد حمله سایبری قرار گرفت. این اولین هک سامانه‌های دولتی نبود و پیش از این هم بارها این اتفاق افتاده بود.

در همان روز ۱۲ خردادماه و بعد از هک شدن سامانه‌های شهرداری تهران، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران طی یک اطلاعیه این اختلال را «محدود» خواند و اعلام کرد: «اختلال عمدی در صفحه داخلی سامانه‌ اینترانتی (داخلی) شهرداری تهران، برای دقایقی این سامانه را با انتشار تصویری موهن از دسترس همکاران خارج کرد.

فرایند رفع این اختلال محدود، به‌سرعت به‌ انجام رسید و سازمان فاوا در حال بررسی ابعاد موضوع ماهیت اخلال‌گران و شیوه‌ فعالیت آنها، پس از بررسی نهایی توسط نهادهای مسئول اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

اما مشاهدات میدانی می‌گویند اختلال‌ها هنوز برطرف نشده‌اند. هرچند هنوز شهرداری تهران اطلاعات روشنی درخصوص حمله سایبری ارائه نداده، اما آنچه واضح است، این است که شهرداری تهران هنوز نتوانسته سامانه‌های خود را احیا کند و خسارت سنگینی به این نهاد وارد شده است.

بخشی از بودجه و درآمد شهرداری تهران به درآمدهای روزانه‌ای وابسته است که محل دریافتی آن سامانه‌های این نهاد است. هرچند در مورد درآمدهای شهرداری تهران همواره ضد و نقیض‌گویی وجود دارد اما از میان همین صحبت‌ها می‌توان به مبالغ میانگین درآمد روزانه این دستگاه رسید.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران سال گذشته گفته بود: «شهرداری از محل فروش طرح ترافیک روزانه یک تا دو میلیارد درآمدزایی می‌کند.» در اظهارنظر دیگری مدیر واحد سامان‌دهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیکی شهرداری تهران سال گذشته، میزان درآمد روزانه فروش طرح ترافیک را سه میلیارد تومان اعلام کرده بود.

اگر همین مبالغ را ملاک بگیریم و آن را در کنار افزایش ۲۵ درصدی هزینه خرید طرح ترافیک امسال قرار دهیم، به عدد میانگین چهار میلیارد تومان می‌رسیم که معادل درآمد روزانه شهرداری تهران از سامانه طرح ترافیک است. یعنی با احتساب سه روز تعطیل، از بعد از حمله سایبری تاکنون ۱۶ میلیاردتومان خسارت از اختلال در سامانه طرح ترافیک به شهرداری تهران وارد شده است.

مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران در سال ۹۹ میزان درآمد روزانه شهرداری تهران را حدود ۱۶ میلیارد تومان معرفی و پیش‌بینی کرده بود به ۲۵ میلیارد تومان خواهد رسید. این آخرین اظهارنظر درخصوص اعلام مبلغ درآمد روزانه شهرداری بود، اما اگر همین مبلغ را با احتساب نرخ تورم درنظر بگیریم، می‌توان درآمد روزانه امسال شهرداری تهران را حدود ۳۵ میلیارد تومان تخمین زد.

در مجموع با تمامی این اعداد و ارقام می‌توان پیش‌بینی کرد که حمله سایبری و زمان‌بر شدن احیای سامانه‌ها و شبکه شهرداری تهران فقط از این محل، خسارتی حدود ۱۷۵ میلیاردتومان فقط در پنج روز و با احتساب سه روز تعطیلی به شهرداری پایتخت وارد کرده است و البته با توجه به قطع بودن سیستم، به نظر می‌رسد این عدد افزایش نیز پیدا کند. البته این رقم تنها تخمینی از خسارت وارده بر درآمدهای سامانه تهران من است و اگر خسارت دیگر همچون خسارت نیروی انسانی و سامانه‌های داخلی را نیز اضافه کنیم به ارقام بالاتری خواهیم رسید.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/hecx
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.