کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

ارزش آزمون‌ و خطا در کارآفرینی

شکست زودهنگام و کم‌هزینه اغلب موجب کاهش خطرات در مسیر حرکت به سوی فرصت‌های بزرگ است

چیره‌شدن بر ترس از ناکامی، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های کارآفرینان جدید (و حتی بسیاری از کارآفرینان باتجربه) است. روشن است که کسی شکست را دوست ندارد، اما آیا راه درستی برای شکست‌خوردن وجود دارد؟ راهی که از ترس بکاهد و فراگیری را افزایش دهد.
دستیابی به شکست سودمند که در طول مسیر درس‌هایی به همراه دارد، نیازمند استفاده از شیوه آزمون‌وخطاست.

در این مسیر شرط‌‌های کوچک و بزرگ آگاهانه‌ای می‌گذارید تا آنگاه که به اندازه کافی بیاموزید از یک فرصت بزرگ‌تر استفاده کنید. چنانچه این دیدگاه را دنبال کرده و درک کنید که شکست زودهنگام و کم‌هزینه اغلب موجب کاهش خطرات در مسیر حرکت به سوی فرصت‌های بزرگ است، درگیر چالش‌ها می‌شوید. چه از شکست هراس داشته باشید یا نه، راهی سازمان‌یافته و ساده برای اندیشیدن و عملی‌کردن شیوه آزمون‌وخطا وجود دارد. لازم است شکست زودهنگام و ارزان برای غالب اوقات را فرابگیرید.


زودهنگام: طرح‌ها و فرصت‌های ناکارآمد را به‌سرعت رها کنید. هرچه زمان بیشتری برای آنچه نتیجه نمی‌دهید، صرف کنید، بیشتر در معرض پذیرفتن راه‌های نادرست قرار می‌گیرید. آزمودن‌های خود را طراحی و مرحله‌بندی کنید تا بتوانید به‌راحتی هر کدام را که لازم است، کنار بگذارید. بزرگ‌ترین مخاطرات ناشناخته را زودتر انجام دهید، در غیر این صورت پیش از آنکه بفهمید ارزشش را نداشته، کار زیادی انجام خواهید داد.


ارزان: آنگاه که می‌توانید اجاره کنید، مالک نباشید، وقتی می‌توانید قرض کنید، اجاره نکنید. اگر می‌توانید کار را از گاراژ خودتان انجام دهید، دفتر کار نگیرید. از کوچک آغاز کنید، کار را جمع‌وجور و ارزان شروع کنید. تنها پس از یافتن مشتریان وفادار کار را بزرگ کنید.


غالب اوقات: هرچه زودتر و بیشتر شکست بخورید، زودتر پاسخی پیدا می‌کنید یا می‌فهمید که پاسخی وجود ندارد و باید کار را جای دیگری دنبال کنید. آزمون‌های چندگانه انجام دهید. به این ترتیب به‌مرور یاد می‌گیرید که با 20 درصد تلاش و 80 درصد دقت کشف کنید که آنچه دنبال می‌کنید، نتیجه می‌دهد یا خیر.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/9wda
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.