کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

ارسال سریع خیلی هم آسان نیست!

در سال ۲۰۲۱ وی‌سی‌ها ۷/۹ میلیارد دلار در حوزه تحویل سریع کالا پول ریختند اما نتیجه رضایت‌بخش نبوده است

در سال ۲۰۲۱ بیش از ۷/۹ میلیارد دلار برای استارتاپ‌های ارسال سریع کالا خرج شده اما گویا نتیجه نداده است. تا همین چند ماه پیش استارتاپ‌های زیادی با رؤیای حل چالش ارسال سریع کالا در حال خلق راهکارها و بیزینس‌مدل‌هایی بودند که بیش از همه، چشم سرمایه‌گذاران خطرپذیر را گرفته بودند. سرمایه‌گذارانی که می‌دانند در بازار لجستیک تحویل کالا آن‌هم به شکل فوری رؤیایی است که هر کسی بتواند آن را محقق کند، سهم بزرگی از کیک خیلی بزرگ لجستیک نصیبش خواهد شد.

همین رؤیا هم بود که باعث شد در سال ۲۰۲۱ وی‌سی‌ها و سرمایه‌گذارهای خطرپذیر مختلف بیش از ۷/۹ میلیارد دلار در بخش ارسال سریع صنعت لجستیک پول بریزند. اما حالا و تنها چند ماه بعد از این هیجان بزرگ به نظر می‌رسد اوضاع آن‌گونه که آنها و استارتاپ‌های این حوزه فکر می‌کردند، پیش نرفته است.

گزارش سایت پیچ‌بوک نشان می‌دهد تعداد زیادی از استارتاپ‌ها کوچک ارسال سریع که برخی از آنها داعیه تحویل غذا و خریدهای سوپرمارکتی را زیر ۱۵ دقیقه داشتند، یا تعطیل شده‌اند یا به دنبال این هستند که شرکت‌های بزرگ‌تر آنها را بخرند.

این گزارش نشان می‌دهد فارغ از سایز استارتاپ‌ها، بسیاری از شرکت‌های نوپای این حوزه در حال تغییر بیزینس‌مدل‌های خود و رویارو شدن با واقعیت‌هایی هستند که هم در صنعت لجستیک دست‌وپای آنها را بسته و هم در فضاهای شهری امکان‌های ارسال و تحویل کالا را محدود کرده است.

اهمیت ارسال سریع کالا و رسیدن به رکوردهای زیر ۳۰ دقیقه در فواصل نزدیک هنوز هم به عنوان یک متغیر تعیین‌کننده در صنعت لجستیک پابرجاست، اما به نظر می‌رسد راهکارهای فعلی چندان پاسخگوی این نیاز نیستند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/l407
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.