کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

از ارائه سوبسید به استارتاپ‌ها تا جایزه ۳۵۰ میلیون تومانی از سوی نصر در الکام‌پیچ

در نشست خبری الکامپ نصر تهران مطرح شد

نشست خبری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با موضوع «برگزاری بیست‌وهفتمین دوره نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیکی (الکامپ)» روز چهارشنبه 30 خردادماه برگزار شد.

به گفته مسئولان برگزاری این نمایشگاه، برای برگزاری نمایشگاه الکامپ در روز 9 تیرماه حدود 50 هزار مترمربع فضای نمایشگاهی در نظر گرفته شده که 30 هزار مترمربع آن فضای نمایشگاهی مفید خواهد بود.

در این نشست درباره موضوعات متنوعی، از زمان برگزاری الکامپ تا بخش‌های مختلف این نمایشگاه همچون الکام‌استارز، الکام‌پیچ، استیج و توانتک صحبت شد.


هزینه جایزه‌های الکام‌پیچ را نصر پرداخت می‌کند


دبیر الکامپ‌پیچ درباره این بخش از الکامپ گفت: «در این بخش فضایی در اختیار استارتاپ‌ها و افراد دارای ایده قرار می‌گیرد و فضای مشابهی هم برای سرمایه‌داران هست. معیارهایی برای سنجش این افراد وجود دارد که همان معیارهای استاندارد است که لازم است یک استارتاپ رعایت کند. امسال دو محور اصلی داریم که یکی فعالیت خارج از مرکز و استارتاپ‌ها و تیم‌های خارج از تهران است که فضای ویژه‌ای دارند. دیگری هم حضور بانوان در استیج الکامپ‌پیچ است.»

مهدی نیازی‌منش در ادامه افزود: «بخشی از ثبت‌نام‌ها از خارج از تهران انجام می‌شود و یک مسابقه ارائه برای استارتاپ‌هاست و در این زمینه افراد شناخته‌شده با معیارها و استانداردهایی فعالیت آنها را بررسی می‌کنند و در نهایت به تیم‌های برتر هدایای نقدی و غیرنقدی پرداخت خواهد شد.»

او گفت: «حدود 60 تا 70 تیم هست که تیم‌های تینو استارز هم در همین چارچوب خواهند بود و جزو70 تیم هستند. تاکنون بیش از نیمی از ثبت‌نام‌ها انجام شده و تا دوم تیرماه تمدید شده است. اگر تعداد فراتر رود، تیم‌ها در لیست رزرو قرار می‌گیرند و در صورت انصراف تیم‌های ثبت‌نامی از لیست رزرو جایگزین می‌کنیم.»

جایزه این بخش 200، 100 و 50 میلیون تومان است که به گفته رضا حیدری، دبیر نمایشگاه الکامپ، بودجه این بخش را نصر تأمین می‌‌کند.


به استارتاپ‌ها سوبسید می‌دهیم


حیدری در پاسخ به این سؤال «کارنگ» که چه تعداد شرکت‌کننده در الکام‌استارز حضور دارند و آیا شرکت‌هایی مثل اسنپ و دیجی‌کالا در این رویداد حضور دارند یا نه، گفت: «حدود 500 شرکت در نمایشگاه حاضر هستند. این 500 شرکت‌ شامل شرکت‌های خصوصی و تیم‌های استارتاپی می‌شود. شرکت‌های حاضر در الکامپ بسیار زیاد هستند. برخی از شرکت‌ها در قالب فرایندهای مشترک در الکامپ شرکت می‌کنند. برای مثال ایرانسل اگر خودش حضور دارد، شرکت‌های تابعه‌‌‌اش را نیز در نمایشگاه با خود همراه کرده است.»

آرش برهمند، دبیر الکام‌استارز در این نشست اعلام کرد که سالن 25 نمایشگاه به استارتاپ‌های کوچک اختصاص داده شده و قرار است نصر تهران سوبسیدهایی برای حضور آنها در نظر گیرد.»

حیدری در پاسخ به این سؤال که چه میزان سوبسید به استارتاپ‌ها تعلق می‌گیرد، عدد مشخصی نگفت و به این اکتفا کرد که بهتر است اکنون به این موضوع نپردازیم، زیرا در ادامه مسائل حاشیه‌ای بسیاری در پی خواهد داشت؛ حاشیه‌هایی که از غرفه‌سازی تا فضای زمین را درگیر خواهد کرد.

او در ادامه افزود: «فکر نمی‌کنم موضوع سوبسید مهم باشد و نوع نگاه به آن اهمیت دارد و باید توجه شود که الکامپ و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در تلاش برای ایجاد امکانات ورود افراد به اکوسیستم استارتاپی هستند. حال هموارکردن این راه ممکن است تنها مادی نباشد و تسهیلگری باشد؛ به این صورت که استارتاپی از یک استان دیگر از ما کمک می‌خواهد و کار آن را راه می‌ا‌ندازیم و این اخلاق نهادینه‌ برگزارکنندگان الکامپ است، زیرا ما رشدیافته نظام صنفی رایانه‌ای هستیم.»

حیدری تأکید کرد که عدد و رقم سوبسید مهم نیست و بهتر است به همین پاسخ بسنده کنید. 

آرش برهمند، دبیر الکام‌استارز نیز در توضیح دیگری درباره سوبسید به استارتاپ‌ها گفت: «یک نظام مشخص برای دادن سوبسید به کانترهای استارتاپی وجود ندارد. این کانترها به‌صورت پیش‌ساخته، آماده شده‌اند و تلاش شده تا حد امکان مشکلی برای گروه‌های استارتاپی به وجود نیاید و هر کدام چهار مترمربع هستند. این راه‌حلی است برای گروه‌هایی که تمکن مالی کافی برای شرکت در نمایشگاه را ندارند.»

او در ادامه گفت: «گاهی هم یک مجموعه بزرگ شرکت می‌کند که اصلاً نیازی به سوبسید و دریافت کانتر ندارد. نصر همیشه به گروه‌هایی که نیازمند سوبسید بوده‌اند کمک کرده است؛ بنابراین ممکن است اکنون عدد آن مشخص نباشد.»


ما از حضور دولت در نمایشگاه خوشحالیم


در بخش دیگری از این نشست، حضور دولتی‌ها در الکامپ مطرح شد که به گفته دبیر اجرایی الکامپ، سالن 27 نمایشگاه حدود 2500 مترمربع فضای نمایشگاهی در اختیار بخش دولتی قرار داده است. واقعیت آن است که با توجه به اینکه بخش دولتی که روزهای پایانی حضور خود را سپری می‌کند قصد دارد کارنامه خود را در این نمایشگاه عرضه کند، احتمالاً تعامل جدی میان بخش خصوصی و دولتی شکل نخواهد گرفت.

در بخش دیگری از نشست، دبیر اجرایی الکامپ در پاسخ به این سؤال که چند متر از فضای الکامپ در اختیار بخش دولتی قرار گرفته گفت: «به هر حال دولت یکی از بازیگران بزرگ حوزه فناوری اطلاعات است و الکامپ در سال‌های قبل هم میزبان دولت بوده است. امسال از 15 سالن، یک سالن به دولت هوشمند اختصاص پیدا کرده و در واقع در2500 مترمربع فضا، سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی دستاوردهای سه‌ساله خود را ارائه خواهند داد. بنابراین اتفاق جدیدی درباره دولت نیفتاده و در سال‌های قبل نیز یکی از بخش‌های الکامپ بوده، نه اینکه همه الکامپ باشد. اگر 50 هزار مترمربع نمایشگاه را در نظر بگیریم، 2500 مترمربع سهم بخش دولت الکترونیک یا دولت هوشمند است.»

او ادامه داد: «ما از حضور دولت هوشمند در نمایشگاه الکامپ خوشحال هستیم. به هر حال بخشی از شرکت‌هایی که در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت می‌کنند، مشتریانی از بخش دولتی دارند و ما هم می‌خواهیم که بخش B2G رونق بگیرد. ما از حضور دولت در الکامپ راضی هستیم و سالن 27 به این بخش اختصاص یافته است.»


 چرا تاریخ برگزاری الکامپ تغییر نکرد


برای بسیاری این سؤال مطرح است که چرا رویداد الکامپ به زمان دیگری موکول نشد. کاوه ثروتی، مدیر اجرایی الکامپ در پاسخ به آن گفت: «ما باید تصمیم می‌گرفتیم که نمایشگاه را در 9 تیرماه برگزار کنیم یا اصلاً در سال 1403 الکامپ را برگزار نکنیم.»

او افزود: «قرار نیست برای هر اتفاقی تاریخ برگزاری نمایشگاه تغییر کند و ما باید کار خود را انجام دهیم. پرداختن به این سؤالات، پرداختن به حواشی غیرضروری است و تأثیری بر مخاطب الکامپ نخواهد داشت. الکامپ مخاطب خود را دارد.»

اما پرسشی که پاسخ داده نشد این بود که اگر بناست هیچ موضوعی روی نمایشگاه تأثیر نگذارد، چرا برگزاری آن یک روز به تعویق افتاد و باید 9 تیرماه برگزار شود که یک روز تعطیل در الکامپ از دست برود؟

حیدری در این‌باره گفت: «اگر خاطرتان باشد ما چند سیگنال و پیام از حوزه‌های سیاسی و اجرایی کشور داشتیم که اتفاقات جاری و ساری کشور باید تداوم داشته باشد. این را در نظر داشته باشید که مدیر شرکت سهامی نمایشگاه‌ها پیش از این اعلام کرده بود که ما در دوره برگزاری انتخابات هم نمایشگاه برگزار کرده‌ایم.»

او ادامه داد: «شرکت‌ها برای حضور در الکامپ، موضوعات و موقعیت خاصی را دنبال می‌کنند. بسیاری از آنها حدود یک سال برای الکامپ برنامه‌ریزی کرده و برای رونمایی محصولات خود تلاش می‌کنند؛ بنابراین ما بر اساس تقاضایی که وجود دارد حرکت می‌کنیم. ما حتی شرکت‌هایی را داشته‌ایم که به دلیل کمبود فضا نتوانستیم ثبت‌نام و جانمایی کنیم.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/4no5
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.