کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

از جهش مالی تا امید به تحول

درباره «چرخشگر» چه می‌توان گفت؟

اطلاعات چرخشگر نشان می‌دهد این شرکت در یک بازه زمانی کوتاه تولید خود را به شدت افزایش داده و درآمدی بالاتر از همیشه را کسب کرده است. نوآوری همیشه با تغییر همه‌چیز معنا پیدا نمی‌کند، گاهی از گذاشتن هر چیز سر جای خود شروع می‌شود. کاری که فروش شرکت را حدود 120 میلیارد تومان در شش ماهه اول سال 99 افزایش داد و به بیش از 257 میلیارد تومان در شش ماهه دوم رساند.

این روند که طبق آمارهای رسمی سازنده تبریزی به رویه‌ای ثابت تبدیل شده، در دو ماهه نخست 1400 ادامه یافته است و نوید صعود این شرکت را در لیست 500 شرکت برتر می‌دهد‌؛ رشدی که اهمیت همکاری با زامیاد به عنوان تولیدکننده وانت زامیاد فضایی را برای سازنده گیربکس‌های سبک و سنگین نمایان می‌کند؛ موردی که بخشی از درآمد چرخشگر را در سالیان اخیر تضمین کرده است.

از آنجا که در کلاس وانت‌های کاری متوسط وانت زامیاد در کشور رقیب چندانی ندارد، چرخشگر می‌تواند با تکیه بر این محصول و درآمد ناشی از همکاری در تأمین قطعات آن، زمینه توسعه سایر محصولات خود را طراحی کند. البته بازیگرانی نظیر ایدم، کروز، عظام و چرخشگر که از قطب‌های تولید قطعات خودروهای سواری و تجاری هستند، همه از این مشکل رنج می‌برند که برای محصولاتی معدود و منحصر به بازار ایران تولید می‌کنند که همین عامل آن‌ها را در مواقعی نظیر پاندمی یا تحریم، زمین‌گیر می‌کند.

یکی از بزرگ‌ترین ایرادهای شرکت‌های بزرگ که مجله فورچون همواره به برندها درباره آن هشدار داده، پافشاری روی درآمدزایی از یک یا چند محصول تکراری است؛ کاری که هم چشمه نوآوری را در شرکت می‌خشکاند و هم توانش را برای تغییر در شرایط غیرمنتظره تضعیف می‌کند. بهترین توصیه برای شرکتی چون چرخشگر این است که با راهنمای نوآوری، هرچه زودتر تغییر مسیر دهد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/so2j
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.