کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

از مدیریت ریسک تا پرداخت بدون کارت

در هفتمین دوره از نمایشگاه تراکنش ایران

رونمایی فناپ‌تک از AQR100

امیرعلی حبیبی مدیر سخت‌افزار شرکت فناپ‌تک و مدیر پروژه تولید و بهره‌برداری دستگاه AQR100 گفت: «در دنیا دو ترند برای پرداخت‌های بدون کارت وجود دارد، cardless payment و contactless payment که به ‌معنای پرداخت بدون تماس دست است. از سال ۲۰۱۹ مردم تمایل بیشتری به پرداخت‌های بدون کارت پیدا کردند.

ویزا کارت نیز اعلام کرده که ۶۳ درصد از مشتریان فعلی‌اش دوست دارند که پرداخت‌هایشان بدون کارت انجام بگیرد. شیوع کووید ۱۹ هم درخواست همگانی برای این شیوه از پرداخت را بیشتر کرد.»

حبیبی در مورد ایده شرکت فناپ‌تک برای ساخت دستگاه AQR100 گفت: «نبود امکان پرداخت بدون کارت در کشور و همه‌گیری کرونا باعث شد به ساخت دستگاهی که به تماس دست نیازی ندارد فکر کنیم.

درنهایت طراحی‌های موردنظر انجام شد و در این نمایشگاه از آن رونمایی کردیم. این دستگاه، دو سو دارد؛ یکی سمت پذیرنده که رقم را وارد می‌کند و سوی دیگر آن که سمت خریدار است و او می‌تواند مبلغ را ببیند و QR Code نمایش داده‌شده روی ال‌سی‌دی را با نرم‌افزار بانکی تلفن همراهش اسکن کند.»

او در مورد نحوه پرداخت، پس از اسکن کردن کد گفت: «بسته به نوع دستگاه، امکان پرداخت به دو روش پرداخت از طریق کیف پول و پرداخت مستقیم از حساب بانکی وجود دارد.»

گمانیک؛ ابزاری برای مدیریت ریسک


کارگاه معرفی محصول سامانه گمانیک یا همان سامانه کشف تقلب و مدیریت ریسک توسط شرکت آدانیک در نمایشگاه تراکنش برگزار شد.

سعیددادخواه، مدیر تیم فنی گمانیک، در توضیح این سامانه گفت: «گمانیک ابزار هوشمند تشخیص ناهنجاری و تقلب در داده‌های بانکی است که چهار سال از شروع فعالیتش می‌گذرد. هدف اصلی سامانه، استفاده از داده‌های خام بانکی به‌منظور ایجاد ارزش افزوده است تا ریسک مدیریت شود و هزینه‌ها کاهش پیدا کند.

گمانیک به اطلاعات کارت و مشتریان حساس است و به تشخیص رویدادهایی مانند سرقت و تقلب کمک می‌کند.» به گفته او، به‌طور کلی گمانیک به افزایش فروش، افزایش سود و کاهش هزینه‌ها یاری می‌رساند.

دادخواه با اشاره به نحوه کارکرد گمانیک بیان کرد: «سامانه کشف تخلف و مدیریت ریسک گمانیک با استفاده از تکنیک‌های آماری و یادگیری ماشین، الگوهای مستتر در داده‌ها را تشخصی می‌دهد و خوشه‌بندی می‌کند. همچنین بر اساس رفتارهای گذشته و جامعه مشابه و کلی، رفتارهای نابه‌هنجار موجودیت‌ها را شناسایی می‌کند.

گمانیک با استفاده از تکنولوژی‌های پردازش کلان‌داده‌ها، موارد مشکوک در حوزه بانکی را کشف می‌کند. این موارد می‌تواند به موضوعاتی مانند کارت، حساب، مشتری، سرفصل و شعبه مرتبط باشد.»

اُکانکت ناواکو معرفی شد


کارگاه معرفی محصول شرکت فناوری اطلاعات ناواکو با موضوع اُکانکت توسط ندا بابایی، کارشناس شبکه و ارتباطات در نمایشگاه تراکنش برگزار شد.

به گفته بابایی، اُکانکت یک درگاه دو پورت است که با استفاده از بهترین کارت‌های E1 دیجیتال از برندهایDigium و Sangoma طراحی شده است. او در ادامه به بیان مراحل کارکرد اُکانکت پرداخت.

بابایی در خصوص انگیزه ایجاد اُکانکت گفت: «از درگاه‌های دیجیتالی برای اتصال خطوط E1 به بستر Voip استفاده می‌شود، اما هر خط E1 می‌تواند تا ۳۰ تماس همزمان را برای کاربران ممکن سازد. بر همین اساس مجموعه‌های متقاضی، درگاه‌های دیجیتال را بر حسب نیازشان خریداری می‌کنند.

همزمان با افزایش این نیاز، برندهای مختلفی برای عرضه درگاه‌های E1 به وجود آمده‌اند. این درگاه‌ها دیجیتالی هستند و کمتر دچار نویز و اکو می‌شوند. با این وجود مراکز مخابراتی در حال حذف خطوط E1 زیرساخت‌های خود هستند؛ زیرا درگاه‌های مذکور دیگر در دسته تکنولوژی‌های قدیمی قرار می‌گیرند.» به گفته او، عدم پشتیبانی مناسب و وجود روتیگ می‌تواند برای شرکت‌ها مشکل‌آفرین باشد.

او تصریح کرد: «شرکت‌های حوزه بانکی که از زیرساخت‌های E1 استفاده می‌کنند، به سبب این اقدام با مشکل مواجه شده‌اند. در همین راستا ناواکو سرویس MEDIA GETWAY را با عنوان اُکانکت طراحی کرده و به سایر شرکت‌ها ارائه می‌دهد. این پروتکل کاملاً بومی‌سازی شده و SIP TRUNK را به E1 تبدیل می‌کند. انعطاف‌پذیری، سرعت بالا، کیفیت بیشتر، پشتیبانی مطمئن‌تر و افزایش پایداری سرویس از مزایای SIP TRUNK است.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/da0v
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.