کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

استارتاپ‌ها در تیم‌سازی تعارف را کنار بگذارند

مصطفی مرادی، مدیر توسعه کسب‌وکار ChainUp در چهارمین پیش‌رویداد پرشین تک سامیت ۲۰۲۴ درباره اهمیت تیم‌سازی در استارتاپ‌ها توضیح داد

چهارمین پیش‌رویداد «پرشین تک سامیت ۲۰۲۴» با موضوع «تیم‌سازی برای فضای بین‌الملل: همه اشتباهاتی که شرکت‌های ایرانی مرتکب می‌شوند»، ۲۴ شهریورماه با حضور مصطفی مرادی، مدیر توسعه کسب‌وکار ChainUp به میزبانی محمدحسین صیادی‌نژاد، مدیر مارکتینگ «راه‌کار» برگزار شد.

در این وبینار مصطفی مرادی، براساس تجربه شخصی‌اش و توجه ‌به فضای استارتاپی، تیم‌سازی را توضیح داد؛ فضایی که در آن یک تیم نهایتاً پنج‌نفره صفر تا صد یک محصول را طراحی، تولید و توزیع می‌کند. در شروع، بسیاری از افراد بعد از ارائه ایده و راه‌حل مدنظر سراغ تیم‌سازی می‌روند. مهم‌ترین پارامتر موفقیت یک استارتاپ از نظر مرادی تیم‌سازی صحیح است؛ کنار هم قرار گرفتن افرادی که یک افق مشترک را پیگیری می‌کنند.


مهم‌ترین مشکل فرهنگی استارتاپ‌های ایران


در ایران یک عنصر فرهنگی تأثیر بسیار زیادی روی تیم‌سازی استارتاپ‌ها گذاشته و آن هم چیزی نیست جز تعارف کردن. مدیر توسعه کسب‌وکار  ChainUp با بررسی دوره تولد یک استارتاپ که افراد اعتمادبه‌نفس لازم برای ارائه ایده و نتیجه‌اش را ندارند، این مسئله را مهم‌ترین مشکل فرهنگی استارتاپ‌های ایران دانست.

مصطفی مرادی حضور افراد نامتناسب با فضای استارتاپ را یکی از دلایلی دانست که باعث می‌شود کسب‌وکار با مشکل روبه‌رو شود و در این باره گفت: «باید تیمی تشکیل داد که بسته به حوزه استارتاپ، متخصص‌های مختلفی در آن حضور داشته باشند؛ به‌ نحوی که از صفر تا صد تحلیل و طراحی و پیاده‌سازی را بر عهده گیرند.»


مشکل تیم‌سازی در استارتاپ‌ها


۵۰ تا ۶۰ درصد استارتاپ‌ها در مرحله Seed شکست‌ خورده‌اند که مشکلشان تیم‌سازی بوده است. مدیر توسعه کسب‌وکار  ChainUpبا ارائه این آمار در پاسخ به یکی از حاضران جلسه توضیح داد: «در استارتاپ فضای عدم قطعیت حاکم است و تیم باید برای تغییرات سازمان و افراد باز باشد.»

یک محصول خوب بدون بازاریابی خوب موفق نمی‌شود و هر تیمی باید با داشتن افراد با تخصص‌های مختلف بتواند از زوایای گوناگون به ایده نگاه کند. مدیر توسعه کسب‌وکار  ChainUp با تأکید بر شفافیت و گشودگی گفت: «چالشی که بارها اتفاق افتاده این است که یک تیم ایده جذابی را تا مرحله بازاریابی پیاده می‌کند، ولی به دلیل جذب نکردن سرمایه، چه از نظر مالی و چه از نظر انسانی، رشد کافی نداشته است. اینکه عضو یک کسب‌و‌کار موفق باشید بسیار مهم‌تر از این است که صاحب یک کسب‌و‌کار ناموفق باشید.»

تخصیص سهام مشکل جدی استارتاپ‌هاست و بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها باید در جذب افراد بامهارت درایت داشته باشند و به افراد تیم اجازه ورود و خروج بدهند. مرادی در این باره بیان کرد: «مخصوصاً در مرحله MPP بسیاری از کسب‌وکارها شکست خورده‌اند. شما باید اهداف نهایی‌تان را دنبال کنید و با تعامل با تیم اصلی سرمایه جذب کنید.»


از کجا تیم پیدا کنیم؟


این پرسش اساسی را یکی دیگر از حاضران در جلسه پرسید. مدیر توسعه کسب‌وکار ChainUp در جواب او ابتدا به مهارت‌هایی اشاره کرد که به جذب یک تیم خوب کمک می‌کند؛ ازجمله توانایی ارائه ایده خود. اینکه فرد بتواند به فرد دیگری توضیح دهد که ایده‌اش چیست و چه چیزهایی برای توسعه تیم و ایده‌اش در نظر دارد.

در ادامه، مرادی مکان‌هایی که صاحب یک کسب‌وکار می‌تواند در آنجاها افراد دارای مهارت مدنظر خود را پیدا کند فهرست کرد: شبکه‌های اجتماعی ازجمله لینکدین، سمینارها و رویدادهای مختلف که افراد را دور هم جمع می‌کنند و فضای کار اشتراکی.

او معتقد است که فضای کار اشتراکی مزایای زیادی علاوه‌بر پیدا کردن تیم دارد و تشریح کرد: «در فضای کار اشتراکی می‌توانید با افراد مختلف درباره ایده خود صحبت کرده و آن را بهتر ارزیابی کنید. حتی اگر فردی توجه شما را جلب کرد می‌توانید با گذراندن زمان با او، شناخت بیشتری از او حاصل کرده و ارزیابی کنید که روحیاتش مناسب فضای کاری شماست یا نه.»

مدیر توسعه کسب‌وکار ChainUp در پایان صحبت‌هایش به رویداد پرشین تک سامیت ۲۰۲۴ اشاره کرد و گفت: «در این رویداد صحبت با افراد متخصص ممکن می‌شود. بسیار مهم است که زبان و ارتباط مناسبی داشته باشید تا دیده شوید؛ بسیاری از افراد بامهارت به دلیل ضعف در ارتباط دیده نمی‌شوند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/tj9m
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.