استارتاپ‌ها را با خط‌کش سنتی‌ها می‌سنجند

مهدی خلج، مدیرعامل اسنپ

0 37

مسئله بخش لجستیک از قانون‌گذاری و نظارت دستگاه‌های دولتی و حاکمیت شروع می‌شود. بعد از مدت‌ها در اکوسیستم نوآور فعالیت کسب‌و‌کارها وجاهت قانونی پیدا کرده، اما همچنان باید قوانین و مقررات اصلاح یا تکمیل شوند تا حضور شرکت‌های حمل‌و‌نقل تسهیل شود و شاهد ارائه سرویس‌های بهتری باشیم.

مدل فعالیتی که ما در اسنپ انجام می‌دهیم، بر اساس اقتصاد مشارکتی و مارکت‌پلیس است و با شیوه فعالیت خود نگاه جدیدی را در حوزه حمل‌و‌نقل ایجاد کرده‌ایم. اما در حوزه لجستیک همچنان می‌توان ایده‌های جدید را دنبال کرد و کسب‌و‌کارهای تازه راه انداخت، زیرا ۲۰ درصد از هزینه تمام‌شده محصولات را مباحث مربوط به حوزه لجستیک تشکیل می‌دهند.

تغییرات فراوانی در حوزه حمل‌و‌نقل و راه‌حل‌های نوآورانه در این عرصه صورت گرفته است. تجربه دوران کرونا به همه ما نشان داد که باید به حمل‌و‌نقل و لجستیک نگاه بلندمدت‌ داشته باشیم و به افراد و ایده‌ها بهای بیشتری بدهیم. اما تا رسیدن به نقطه مطلوب در بخش لجستیک فاصله زیادی باقی مانده است. بر این اساس است که معتقدم باید از افراد و ایده‌ها با جدیت بیشتری حمایت شود و به آن‌ها فرصت داده شود خود و راه‌حل‌هایشان را ابزار کنند. البته حمایت از کسب‌و‌کارهای نوآور باید متناسب با حجم و اندازه و کارکرد آن‌ها در بازار باشد.

یکی از مشکلات کشور ما این است که استارتاپ‌ها را با خط‌کش شرکت‌های سنتی می‌سنجند، در حالی که لازم است به قوانین و مقررات بعد داده شود و مأموریت‌ها و رسالت‌های دستگاه‌ها بازتعریف شود. به عبارتی دیگر رسالت اصلی باید این باشد که با تسهیلگری فضا را برای کسانی که می‌خواهند در حوزه لجستیک فعالیت کنند، هموار کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.