کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

استارتاپ‌ها مشکلی برای ورود به بورس ندارند

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور:

با وجود پیگیری‌های برخی استارتاپ‌ها برای ورود به بورس، همچنان این اتفاق دشوار به نظر می‌رسد. مدیران بازار سرمایه می‌گویند برای ورود این دست کسب‌و‌کارها به بورس، مشکلاتی نظیر حسابرسی، قیمت و ارزش‌گذاری و… وجود دارد. سال گذشته وزیر ارتباطات دولت دوازدهم دلیل تأخیر ورود شرکت‌های استارتاپی را نگرانی برخی دستگاه‌های حاکمیتی دانست که نمی‌خواهند این شرکت‌ها وارد بورس شده و بزرگ شوند.

اما حالا در انتهای سال ۱۴۰۰ معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری می‌گوید که برعکس سال‌های گذشته، در حال حاضر این شرکت‌ها مشکلی برای ورود به بورس ندارند. سورنا ستاری گفته است: «من در شرایط فعلی مانعی جلوی پای شرکت‌های استارتاپی برای ورود به بورس نمی‌بینم و آنها می‌توانند وارد این بازار شوند. چیزی که می‌توانم بگویم این است که شاید خودشان تمایل ورود به بازار سرمایه ندارند.»

او یکی از مشکلات فعلی ورود شرکت‌های استارتاپی به بورس را مسئله فرهنگی دانسته و گفته است: «فرهنگی داخل سیستم بورس است که استارتاپ‌ها با آن مشکل دارند و آن هم ارزش‌گذاری و قیمت‌گذاری روی این شرکت‌هاست. جا انداختن چنین مفاهیمی تا همین سال گذشته کار بسیار سختی بود؛ اما حالا به مرحله‌ای رسیده‌ایم که شرکت‌های ارزش‌گذاری مورد تأیید بورس راه‌اندازی شده‌اند.»

تپسی اولین کسب‌و‌کار نوآوری است که نماد آن در آذرماه سال جاری، روی تابلوی فرابورس قرار گرفت. با این وجود هنوز وضعیت قیمت‌گذاری و فروش سهام آن روشن نیست. میلاد منشی‌پور، مدیرعامل تپسی گفته است که آنها مشکلی برای ورود به بازار سرمایه ندارند و در ‌حال انجام کارهای مربوط به فرایند درج تا عرضه هستند.

او با اشاره به برخی فرایندهای جدید برای ورود به بازار سرمایه، افزوده است: «بعضی فرایندها برای ورود استارتاپ‌ها به بورس بسیار جدید است؛ مانند استعلام دانش فنی و سازوکار حفاظت از داده که نیاز به همکاری سازمان‌ها دارد.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/o59w
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.