استارتاپ «اسپه» راهکارهای زیست‌محیطی ارائه می‌دهد

خشت‌های سبز چطور تولید می‌شوند و چه کاری انجام می‌دهند؟

زمان مطالعه: 2 دقیقه

این روزها در همه‌جای جهان شاهد تلاش علیه نابودی محیط‌ زیست هستیم. زباله‌ها به نابودی زمین مشغولند و اگر خیلی زود به این تلاش‌ها نپیوندیم، زمینی برای ما و نسل‌های آینده باقی نمی‌ماند. گروه «اسپه» از تلاشگران ایرانی این عرصه است و با راهکارهای مختلف سعی می‌کند جلو ورود زباله‌ها به طبیعت را بگیرد.

اسپه فعالیت تخصصی‌اش در این زمینه را از آبان ۱۳۹۷ در شمال کشور شروع کرده است. نام این گروه مازنی و به معنای سپید است. بخش سبز این گروه پسماندها را رایگان جمع‌آوری می‌کند، کمپین‌های پاکسازی طبیعت برگزار می‌کند و سطل و کیسه رایگان برای زباله‌ها توزیع می‌کند. همچنین اپلیکیشن اندرویدی این مجموعه تمام خدمات را به همراه اخبار و برنامه‌های اسپه در اختیار مخاطبان می‌گذارد.

یکی از کارهای این مجموعه، جمع‌آوری «اکوبریک» است. اکوبریک‌ها آجرها یا بلوک‌های ساختمانی هستند که از پلاستیک‌های بازیافت‌نشدنی تولید می‌شوند. برای ساختن این آجرها، یک بطری با پلاستیک‌های خشک و بازیافت‌نشدنی پر می‌شود و این‌گونه از سوزانده‌شدن یا به دریا انداختن آن‌ها جلوگیری می‌شود. البته اسپه تأکید می‌کند که «این بطری‌ها نقش سازه‌ای ندارند و قرار است در دیوارهای پوششی و جداکننده مثل پارتیشن استفاده شود». این گروه وعده داده است که از اکوبریک‌هایی که از سراسر ایران جمع‌آوری می‌کند، در مناطق محروم مدرسه بسازد.

با آنکه تصور می‌شود چنین آجرهایی در مواقع آتش‌سوزی خطرناک باشند، اسپه دلایلی می‌آورد که بر مبنای آن‌ها ادعا می‌کند اشتعال‌پذیری اکوبریک‌ها در حدی نیست که تصور می‌کنیم. فشرده‌بودن اکوبریک‌ها که مانع تأمین اکسیژن لازم برای اشتعال می‌شود یکی از این دلایل است. بطری‌هایی که برای ساخت این آجرها استفاده می‌شوند، فقط باید از جنس پت مثل بطری آب‌معدنی، نوشابه، دوغ، دلستر و روغن یا بطری شفاف شیر باشند. وزن‌های ایده‌آلی برای هر بطری بر اساس حجم آن تعیین شده است و بطری‌های یک و نیم لیتری در اولویت استفاده هستند.

اسپه برای تحویل‌گرفتن اکوبریک‌ها در هر استان نمایندگانی دارد و علاوه بر آن، هرکس می‌تواند اکوبریک‌ها را به دست اسپه برساند. از دیگر فعالیت‌های اسپه، پاکسازی طبیعت و درختکاری در استان مازندران است. این گروه امکانی را فراهم کرده که هرکس بتواند از طریق سایت، سفارش کاشت درختی را به نام خود بدهد. اسپه می‌گوید درخت انتخاب‌شده کاملا سازگار با اقلیم منطقه و از گیاهان بومی است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/z82x
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.