کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
شاید هیچ اتفاق دیگری در دنیا نمیتوانست تا این حد تصویر مردان را از فشار مضاعف کارهای خانه و شغل همسر شاغلشان شفاف کند.
طبق آمار در خانوادههایی که زن و مرد همزمان شاغل هستند، سهم زنان در کارهای خانه بیش از دو برابر همسرانشان است. کرونا فرصتی شد که زنان و مردان همزمان وظایف شغلی و زندگی را از درون خانه انجام دهند و به طور شفاف در جریان کارهای یکدیگر قرار بگیرند.
اگرچه با تعطیلی مدارس و مهدکودکها و سایر مراکز مراقبتی یا تفریحی، بار مسئولیت مراقبت از کودکان و سالمندان نیز بر زنان تحمیل شد، اما فرصت خوبی برای مردانی فراهم کرد که همواره به دنبال تقسیم کار عادلانه و حمایت از همسرانشان هستند. دیوید اسمیت و برد جانسون در مقاله خود در مجله هاروارد بیزینس ریویو با عنوان «برابری جنسیتی از خانه آغاز میشود» چند پیشنهاد برای تسهیل این فرایند همکاری و همدلی در خانه بیان کرده است که بهاختصار چندین پیشنهاد را با هم مرور میکنیم:
سهم عادلانه خود را در کارهای خانه و مراقبت از کودکان بر عهده بگیرید: مردان به صورت ناخودآگاه، کارهای خانه را بیشتر وظیفه همسرانشان میدانند و گاهی به دلیل ناتوانی و نداشتن مهارت کافی، از انجام کارها استقبال نمیکنند.
عهدهدار کارهای غیرمشهود مثل برنامهریزی و لیست مایحتاج، فعالیتها و مناسبتهای خاص خانواده باشید: این مسئولیتها بسیار حیاتی و خطیر هستند و برخی اوقات انرژی ذهنی بالایی از زنان میگیرند. به علاوه زنان پاداش و تشویقی نیز برای این کارها دریافت نمیکنند.
در این شرایط، الگوی مناسبی برای فرزندان خود باشید: این روزها زندگی آشفته است. بنابراین باید فرزندان را با توجه به سنشان آشکارا در جریان اهداف خانه و زندگی قرار دهید و مشارکت فرزندان را با تعامل و همدلی و اثـــــــــــــــر دادن تصمیماتشان در فرایند کارها جذب کنید.