اقتصاد آفرینشگران و عصر جدید اینترنت

پلتفرم‌های آینده چاره‌ای جز توزیع عادلانه‌تر ثروت حاصل از محتوا نخواهند داشت

زمان مطالعه: 2 دقیقه

اقتصاد وب در حال ورود به یک عصر تازه است. اقتصادی که به آن Creator Economy یا اقتصاد آفرینشگران می‌گویند. اقتصادی که بر پایه سازوکارهای مالی‌ای می‌گردد که در آن سازندگان وب می‌توانند و باید از منافع آن بهره‌مند شوند.

آفرینشگران طیف وسیعی از افرادی را شامل می‌شود که به اشکال مختلف در حال توسعه محتوایی این فضا هستند؛ از تولیدکنندگان بازی و موسیقی گرفته تا یوتیوبرهایی که در حوزه سبک زندگی، آموزش، فناوری و… مدام در حال تولید ویدئو هستند.

تفاوت این شکل جدید اقتصاد با آنچه امروز در جریان است، در فرصت‌ها و امکان‌های پول درآوردن از همه مواد و عناصری است که روزانه توسط این افراد به وب اضافه می‌شوند و آن را توسعه می‌دهند.

بر خلاف مدل‌های فعلی که افراد صرفاً با دسترسی به دنبال‌کنندگان زیاد است که می‌توانند از محتوایی که تولید می‌کنند، درآمد داشته باشند، در اقتصاد آفرینشگران، سازوکارهای وب (به‌ویژه وب 3) به شکلی توسعه پیدا خواهد کرد که اجتماع‌های مختلف (کامیونیتی‌ها) دسترسی آفرینشگران به درآمد را تسهیل خواهند کرد.

در اقتصاد آفرینشگران بازیکنان بازی‌ها این امکان را دارند که با محتوایی که تولید می‌کنند یا با ساخت کاراکترها یا تغییر آنها، به بخشی از سهام‌داران آن بازی تبدیل شوند و سالانه از درآمدهای کلی آن سهمی ببرند.

تولیدکنندگان ویدئو یا موسیقی در پلتفرم‌هایی چون توییچ و توییتر امکان درآمدزایی – نه بر اساس الگوریتم‌های فعلی که مبتنی بر دیده‌شدن بیشتر هستند، بلکه به کمک جمع‌هایی که در حوزه‌های مرتبط با این محتواها فعال هستند – را پیدا خواهند کرد.

به عبارتی پلتفرم‌هایی چون فیس‌بوک، توییتر، یوتیوب و… که این روزها فضاهای به‌اشتراک‌گذاری محتوا محسوب می‌شوند، به پلتفرم‌های آفرینشگران برای عرضه محصول تبدیل خواهند شد و مدل‌های توزیع درآمد خود را به‌ناچار تغییر خواهند داد یا بازی را به پلتفرم‌هایی چون ماون (MAVEN) که به شکل تخصصی روی اقتصاد آفرینشگران تمرکز کرده، خواهند باخت؛ پلتفرم‌های جدیدی که در آنها بیش از محتوا این اجتماع‌ها هستند که ارزشمندند.

توسعه و تکامل ابزارهای رمزارزی و ان‌اف‌تی هم به این اقتصاد کمک خواهند کرد تا نظام‌های مالی و پولی جدیدی هم برای توزیع ثروت حاصل از وب پیدا شود و هم مسئله غامض مالکیت معنوی آثار به سرانجام قابل ‌اتکایی برسد. عصر تازه‌ای در راه است؛ عصری که در آن اینفلوئنسرها احتمالاً جای خود را به کسانی خواهند داد که اجتماع‌های تخصصی آنها را قبول دارند و حمایت می‌کنند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/fi9a
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.