کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

امتیاز میزبانی یا رقابت واقعی؟ استارتاپی پرتغالی در حوزه آموزش برنده وب‌سامیت شد

گزارش از رویداد وب سامیت ۲۰۲۴ لیسبون، روز آخر؛ ده‌ها سخنرانی و گفتگو در زمینه‌های مختلف فناوری، بیمه، بانکداری، غذا، بهداشت، هنر و سرگرمی در این رویداد برگزار شد که دسترسی به تمام آنها به طرز سخاوتمندانه‌ای در یوتیوب فراهم شده است

حسن اطاعت / همه ساله در آخرین دقایق روز آخر، نتیجه رقابت استارتاپ‌ها مشخص می‌شود و امسال، از بین ۱۰۵ استارتاپ که در رقابت شرکت کردند، یک استارتاپ از همین پرتغال به عنوان برنده اعلام شد. دریافت این عنوان مانند جایزه گرفتن فیلم از جشنواره کن است، بلافاصله سرمایه‌گذارها دور مؤسس استارتاپ جمع می‌شوند و ارقام افسانه‌ای برای خرید سهام پیشنهاد می‌دهند.
استارتاپ برنده، Intuitivo نام دارد که در پورتو مستقر است و با حمایت دولت پرتغال در زمینه دیجیتالی کردن آموزش فعالیت می‌کند. رقبای وی در دور نهایی، استارتاپ امنیتی و هوش مصنوعی GovGPT و استارتاپ فناوری ورزشی Scoutz (هر دو از آمریکا) بودند.
Intuitivo یک پلتفرم ارزیابی دیجیتال است که به معلمان کمک می‌کند تا زمان کمتری را به طراحی سؤال و برگزاری امتحان و انواع ارزیابی‌های فصلی و دوره‌ای اختصاص دهند. این سامانه که هم‌اکنون در حال اجراست، با ارزیابی خودکار دانش‌آموزان، بهره‌وری بیش از ۳۵ هزار معلم و آموزش بیش از ۳۰۰ هزار دانش‌آموز را بهبود می‌بخشد.
بر اساس گزارش Intuitivo حدود ۸۵ میلیون معلم در جهان وجود دارد که فقط ۴۶ درصد از زمان خود را صرف تدریس می‌کنند و یک و نیم ماه از سال را صرف ارزیابی و نمره‌دهی و رتبه‌بندی می‌کنند. با استفاده از این سامانه می‌توان ۴۰ درصد در زمان آنان صرفه‌جویی کرد.


اپلیکیشن بانکداری یا بانک جهانی؟


چند هفته قبل از سفر، برای انجام بخشی از تدارکات و پرداخت‌ها، با وجود داشتن مسترکارت، مجبور شدم از اپلیکیشن Revolut استفاده کنم که البته حتی با فیلترشکن هم انجام نشد و به یکی از دوستان شاغل در اروپا زحمت دادم. چگونه یک اپ بانکداری، دامنه رشد خود را تا جایی ادامه می‌دهد که حتی دارنده کارت و حساب واقعی، به آن نیازمند می‌شود؟ امروز آنتوان لونل، مدیر ارشد رشد و بازاریابی، به این سؤال جواب داد: «ما در ابتدای رشد خود، تلاش بی وقفه‌ای برای ایجاد سودآوری، چه در سطح یک بخش، چه در سطح محصول، چه در سطح منطقه‌ای به کار بستیم. ابتدا اقتصاد قوی برای خود ایجاد کردیم و سپس رشد کردیم. به همین دلیل به جایی که امروز هستیم رسیدیم.»
او با اشاره به رشد استثنایی مشتریان شرکت در سال‌های اخیر، گفت که پایانی برای این روند پیش‌بینی نمی‌کند: «ما به ۵۰ میلیون مشتری رسیده‌ایم. سه سال طول کشید تا اولین میلیون مشتری را به دست آوریم. الان سه هفته طول می‌کشد. هر سه هفته یک میلیون مشتری جدید جذب می‌کنیم و این روند به زودی به دو هفته خواهد رسید و به همین ترتیب ادامه خواهد یافت. ما فعلا فقط در اروپا در حال شتاب هستیم. اروپا کمتر از ده درصد جمعیت جهان را دارد»
سخنرانی بسیار جاه‌طلبانه‌ای بود. او پیش‌بینی کرد که به زودی به ۱۰۰ میلیون نفر در اروپا خواهند رسید و هنگامی که شروع به اتصال آنها به بازارهای جهانی کنند، آنگاه است که رشد تصاعدی Revolut شروع خواهد شد.


غرفه اختصاصی برای مصاحبه


افرادی که به عنوان عضو رسانه یا تحلیل‌گر دعوت می‌شوند این امتیاز را دارند که از سخنرانان و مقامات حاضر در همایش، برای مصاحبه دعوت کنند. به این منظور یک فضای اختصاصی رایگان با لوگووال وب‌سامیت به مدت یک ساعت در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

بعید می‌دانم رویداد دیگری در جهان این حد از دسترسی و سهولت را برای سطوح مختلف شرکت‌کنندگان ایجاد کند. این است که وب‌سامیت با وجود اینکه فوق‌العاده گران است اما هر ساله تمام ظرفیت هفتاد هزار نفری آن فروخته می‌شود و از هم اکنون فروش سال بعد آغاز شده است.
من با پروفسور لوییس فیلیپ، استاد بیزنس اسکول نووا (لیسبون) و طراح مدل VCW (چرخ ایجاد ارزش) و آقای دکتر امید عسگری، همکار ایرانی وی گفتگو کردم. این مدل خلاقانه، مجموعه‌ای از ابزارهای تحلیل کسب‌وکار و تصمیم‌گیری و اجرا را در یک نظام متمرکز، گردآوری کرده و به مشاوران مدیریت این امکان را می‌دهد که مسیر بهتری برای ارزش‌آفرینی، در اختیار کسب‌وکارها قرار دهند. از هم اکنون، اجرای این مدل در ایران شروع شده و تمام بنگاه‌های اقتصادی که دنبال راهکاری برای بهبود عملکرد مجموعه خود هستند، می‌توانند از آن استفاده کنند.

پروفسور لوییس فیلیپ، استاد بیزنس اسکول نووا (لیسبون) و طراح مدل VCW (چرخ ایجاد ارزش)

حکایت همچنان باقی است


طبق معمول روزهای قبل، ده‌ها سخنرانی و گفتگو در زمینه‌های مختلف فناوری، بیمه، بانکداری، غذا، بهداشت، هنر و سرگرمی برگزار شد که دسترسی به تمام آنها به طرز سخاوتمندانه‌ای در یوتیوب فراهم شده است. همچنین ما به چکیده تایپ شده مقالات و سخنرانی‌ها دسترسی داریم و شخصاً می‌توانم برای دوستانی که مقاله خاصی را مدنظر داشته باشند این امکان را فراهم کنم. اینجا طی سه روز در اقیانوسی از دانش و نوآوری (البته آمیخته با اندکی تبلیغ و اغراق) شناور بودم و هر روزه با اختصاص سه تا چهار ساعت از وقت خود، سعی کردم گوشه‌ای از حال و هوای اینجا را منتقل کنم. نیازی نیست و نمی‌توانیم تمام این اقیانوس را تجربه کنیم اما شاید انتخاب یک نیچ کوچک و تمرکز بر آن، بتواند تحولی چشمگیر در کسب‌وکارمان ایجاد کند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/96k0
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.