کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

امپراتوری تجاری یک ستاره بسکتبال

کریس پال جز بازی در لیگ حرفه‌ای بسکتبال، فعالیت‌های تجاری بسیاری دارد

روزهای تعطیل فونیکس سانز (Phoenix Suns) تنها فرصت کریس برای انجام کارهای عقب‌افتاده است. کریس از زمانی که به خانه جدیدش آمده، فرصت نکرده که کمد کفش‌های ورزشی خود را مرتب کند. پس روزهای تعطیل برای او بهترین فرصت است.

در این کمد صدها جفت کفش ورزشی وجود دارد که ۱۳ جفت از آنها نایکی هستند. جالب است بدانید این ۱۳ جفت را خودش طراحی کرده است. کریس از اینکه فرصتی پیدا کرده تا کفش‌های جدیدش را هم امتحان کند، خوشحال است؛ زیرا تمام این فصل نتوانسته بود کفش‌هایش را از جعبه خارج کند.

با اینکه کریس به خاطر شکستگی انگشت شستش نتوانست در ۱۵ بازی شرکت کند، اما به سانز کمک کرده تا رکورد ۱۴-۶۱ را به دست آورد و در پلی‌آف کنفرانس غرب، که از ۱۶ آوریل آغاز می‌شود، رتبه اول را کسب کند. این ستاره مسابقات آل‌استار، به خاطر رقابت تنگاتنگش در زمین بازی، سه‌گام‌های فوق‌العاده‌ و رویکرد تدافعی شطرنجی معروف است.

شاید کنجکاو باشید بدانید که کریس پال، این بازیکن فوق‌العاده بسکتبال، مشغول چه کارهایی بوده که نتوانسته حتی کفش‌های ورزشی خود را از جعبه بیرون بیاورد؟! باید گفت که کریس افزون بر کسب موفقیت در پلی‌آف (که باعث شد بیش از ۳۰۰ میلیون دلار از بازی لیگ حرفه‌ای بسکتبال بزرگسالان آمریکا به دست آورد) یک امپراتوری تجاری هم ساخته است. این امپراتوری تجاری بسیار متنوع و گسترده است.


نگاهی به پورتفوی کریس پال



در اینجا برخی مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های کریس را با هم مرور می‌کنیم تا متوجه شویم زمانی که او در زمین حضور ندارد، مشغول چه کارهایی است. کریس در زمینه‌های مختلفی از جمله رسانه، تغذیه، خانواده و کودک، کالاهای ورزشی، تأثیرات اجتماعی و غیره فعالیت می‌کند.

رسانه: حضور فعالانه کریس پال در رسانه بسیار چشم‌گیر است. به نحوی که وقتی در حال تماشای زنده برنامه‌های ورزشی هستید، به‌ندرت پیش می‌آید که او را در تبلیغات نبینید. او یک شرکت تولید برنامه‌های تلویزیونی به نام اوه‌دیپ (Ohh Dip!!!) دارد که طیف وسیعی از برنامه‌های تلویزیونی، از مستندهای ورزشی گرفته تا فیلم‌نامه را پوشش می‌دهد. یکی از برنامه‌های تلویزیونی کریس، «من چگونه به اینجا رسیدم؟» نام دارد که در آن کریس با ورزشکاران و بزرگان ‌کسب‌وکار مصاحبه می‌کند.

تغذیه: به‌عنوان یک سرمایه‌گذار، نگاه او به شرکت‌ها (و تأثیرات اجتماعی ابتکارات آنها) نشان از ارزش‌های او دارد. کریس چهار سال پیش گیاه‌خوار شد و دلیل آن را تقویت بیشتر حرفه‌اش بیان می‌کند. او در کسب‌وکارهایی مانند Beyond Meat (تولیدکننده گوشت گیاهی)، Bowery Farming (تولیدکننده صیفی‌جات خانگی) و Current Foods (تولیدکننده غذاهای دریایی با منشاء گیاهی) سهام‌دار است.

کودک و خانواده: کریس متأهل است و دو فرزند (یک دختر و یک پسر) دارد. به همین دلیل او با کسب‌وکارهایی که در زمینه کودک و خانواده فعالیت می‌کنند، همکاری خوبی دارد. برای مثال می‌توان به MaxOne، Goalsetter و Life360 اشاره کرد. مکس‌وان یک پلتفرم آنلاین مربی‌گری ورزشی، گل‌ستر یک اپلیکیشن مالی برای تمام خانواده و لایف 360 یک اپلیکیشن برای ردیابی اعضای خانواده است.

کالاهای ورزشی: علاقه کریس به‌عنوان یک ورزشکار به کالاهای ورزشی و تجارت آنها، قابل درک است. کریس پال در کارنامه تجاری خود همکاری و سهام‌داری در Fanatics، DIBBS، Eastside Golf، Move و SV Sports را دارد. تمام این شرکت‌ها در زمینه تولید و تجارت کالاها و اکسسوری‌های ورزشی فعالیت می‌کنند.

تیم‌ها: اگر نمی‌دانستید که کریس به کریکت هم علاقه‌مند است، باید بدانید که او در لیگ برتر هند راجستان رویالز سهام دارد. به‌علاوه، کریس پال در سال 2018 عضو تیم مربی‌گری لیگ بیسبال Dash در وینستون سالم شد.

تأثیرات اجتماعی: شرکت‌هایی که در زمینه تأثیرات اجتماعی فعالیت می‌کنند هم از همکاری با کریس بی‌بهره نمانده‌اند. کریس با شرکت‌های Turner Impact Capital، Uncharted Power، Wellness و AARMY همکاری دارد. در سال 2017، ترنر ایمپکت کپیتال از بودجه یک میلیون دلاری برای ارائه مالکیت خانه به نیروی کار در ایالات متحده خبر داد و در همان زمان کریس به این شرکت پیوست.

سایر فعالیت‌ها: افزون بر تمام مواردی که گفته شد، کریس در زمینه پلتفرم‌های دیجیتال (Greenfly) و ساعت (WatchBox) هم فعالیت دارد. لازم به ذکر است که کریس با برند ریانا (Rihanna) نیز همکاری می‌کند.

می‌توان گفت کریس پال نه‌تنها یک ستاره بسکتبال است، بلکه تجربه زیادی هم در فعالیت‌های تجاری دارد. در ادامه، توصیه‌های تجاری کریس پال را که بر اساس تجربیات شخصی خود ارائه کرده، می‌خوانیم.


مغرور نباشید و از دیگران کمک بخواهید


در سال ۲۰۱۱، پس از معامله با لس‌آنجلس کلیپرز (Los Angeles Clippers)، کریس نکته‌ای کشف کرد و در رابطه با آن گفت: «همه فکر می‌کنند که مدیران عامل سرشان شلوغ است و هیچ‌کس به آنها پیامک نمی‌دهد، اما این‌طور نیست و آنها می‌خواهند حرف‌های شما را بشنوند.»

کریس از باب ایگر، مدیر اجرایی شرکت والت‌دیزنی (که در آن زمان مدیرعامل والت‌دیزنی بود) درخواست کرد که مربی او باشد. کریس می‌گوید: «من به کسی نیاز دارم که بتوانم با او در مورد تجارت صحبت کنم. من به کسی نیاز دارم که بتوانم از او بیاموزم.» اما ایگر که در مورد این پیشنهاد تردید داشت، گفت: «افراد زیادی این حرف‌ها را می‌زنند، اما بعد می‌روند و غیب می‌شوند.»

کریس مقالات ایگر را خواند، مصاحبه‌های تلویزیونی او را تماشا کرد، از او سؤال پرسید و در نهایت کتاب ۲۰۱۹ او با عنوان «سواری یک زندگی: درس‌هایی که از ۱۵ سال به‌عنوان مدیرعامل شرکت والت‌دیزنی آموخته است» را هم مطالعه کرد.

در واقع ایگر مربی کریس بود، اما در خارج از زمین بازی. آنها در مورد موضوعات مختلفی از جمله فناوری‌های مخرب، استارتاپ‌ها، فرصت‌های سرمایه‌گذاری، طرح‌های تجاری، عرضه‌های اولیه عمومی، مدیریت افراد، ریسک‌پذیری و تصمیم‌گیری صحبت کردند. ایگر و کریس کم‌کم با هم دوست شدند و ایگر در این‌باره می‌گوید اغلب افرادی که به آنها مشاوره می‌دادم، در دیزنی بودند و به‌ندرت پیش می‌آمد که آنها را دوست صدا کنم، ولی تجربه‌ای که با کریس داشتم، متفاوت بود.

ایگر درس‌های مهمی ‌به کریس آموخت که یکی از آنها در مورد تعادل بین کار و زندگی است. کریس در مورد ایگر می‌گوید: «اولویت ایگر همیشه خانواده و فرزندانش است. حتی در سفری که با هم به شانگهای داشتیم، زمان سفر طوری تنظیم شده بود که به‌موقع برای بازی بسکتبال پسرش به خانه بازگردد.»


اصول اولیه را تمرین کنید و دلیل کارهایتان را بدانید


کریس دوست دارد بر اساس کتاب معروف سایمون سینک؛ «با چرا شروع کنید»، عمل کند و در مورد چرایی مسائل بپرسد. کریس همیشه از خودش و بازیکنان جوان‌تر، دلیل و چرایی کارها را می‌پرسد. کریس می‌گوید: «دوست دارم برای دیگران تکیه‌گاه باشم و به آنها آموزش دهم. خیلی وقت پیش فهمیدم که من به‌تنهایی به جایی نرسیده‌ام.»

کریس همیشه در ملاقاتش با رهبران شرکت‌ها در مورد سال‌های اولیه، چگونگی رشد و نقطه شروع آنها می‌پرسد. او دائماً سؤال می‌پرسد و به‌دنبال یادگیری است. ایگر در مورد این ویژگی‌های کریس می‌گوید: «کنجکاوی کریس «فوق‌العاده» است. او وقتی به چیزی علاقه دارد، آن را دنبال و افکارش را عملی می‌کند. برای مثال وقتی او در نظر دارد که در یک شرکت سرمایه‌گذاری کند، به تمام جوانب و تأثیرات آن بر زندگی‌اش فکر می‌کند.»

به گفته کریس هر کسی دوست دارد با آدم‌های خوب شریک شود. همیشه همه‌چیز بی‌نقص نیست، اما کنار آمدن با کسانی که با آنها کار می‌کنید و از کار کردن در کنار آنها لذت می‌برید، بسیار ارزشمند است. این سخنان اهمیتی را که کریس به خانواده‌اش می‌دهد، به‌خوبی نشان می‌دهد.

سی‌جی، برادر کریس، تعدادی از فعالیت‌های تجاری او را انجام می‌دهد و ظاهراً کریس از این همکاری خشنود است. البته کار کردن با اعضای خانواده همیشه نتیجه خوبی به دست نمی‌دهد. اگر خطایی از آنها سر بزند، نمی‌توان به‌راحتی آنها را اخراج کرد. اما در مورد کریس و سی‌جی می‌توان گفت که این‌گونه نیست، چون هدف مشترکی دارند و به همین علت همکاری آنها نتیجه‌بخش بوده است.

کریس دوست دارد کارکنانش بتوانند به اندازه او موفق شوند. به عقیده وی شرکت‌ها باید روی کارکنان‌شان سرمایه‌گذاری و به رشد آنها کمک کنند. او توضیح می‌دهد: «کار تیمی‌ مرا به وجد می‌آورد. من دوست دارم تیمم رشد کند.»


زمان را دریابید


پال به مدت هشت سال رئیس اتحادیه بازیکنان بود. او توضیح می‌دهد: «در اتاقی با ۳۰ مربی و ۴۵۰ بازیکن نشسته بودم. این افراد در مورد مسائل اتفاق نظر نداشتند و دیدگاه آنها به مسائل متفاوت بود. اما می‌بایست برای یک هدف مشترک گرد هم می‌آمدند. در هر تیمی‌ ممکن است اختلاف‌نظرهایی وجود داشته باشد.»

گام بعدی مدیریت شخصیت‌های متفاوت یک تیم است. به گفته کریس داشتن یک تیم حرفه‌ای باعث می‌شود که رقابت کمتری بین افراد احساس شود. ورزشکاران تقریباً در تمام زندگی خود در حال رقابت هستند، اما وقتی دست از رقابت می‌کشند، خلأ و شکست بزرگی را حس می‌کنند.

این یک چالش بزرگ است. به همین علت کریس قصد دارد نسل جدیدی از رقابت را به وجود آورد. او مربی آکادمی ‌بسکتبال کریس پال است و در سطح ابتدایی آموزش می‌دهد. خانواده کریس، برنامه بسکتبال جوانان و نوجوانان را در وینستون اداره می‌کنند. او می‌گوید که از دیدن موفقیت دانش‌آموزانش لذت می‌برد.

کریس حامی ‌سرسخت کالج‌ها و دانشگاه‌های تاریخی سیاه‌پوست (HBCU) است. در طول همه‌گیری کرونا، او در یکی از این دانشگاه‌ها ثبت‌نام کرد و در آنجا تحصیلات خود را در رشته ارتباطات که در دانشگاه ویک فارست شروع کرده بود، تکمیل کرد. کریس تصریح می‌کند: «کالج‌ها و دانشگاه‌های سیاه‌پوست برای من بسیار مهم هستند؛ زیرا من در یک کشور سیاه‌پوست به دنیا آمده‌ام.»

کریس در حال ‌حاضر میزبان اردوهای آموزشی برای بازیکنان HBCU است و با میشل اوباما، در راستای ترغیب دانشجویان دانشگاه‌های سیاه‌پوست به رأی‌دادن و افزایش رأی‌دهندگان، تلاش می‌کنند. به‌علاوه، تهیه‌کنندگی دو فصل از سریال «چرا ما نه؟» (Why Not Us) را بر عهده گرفت که در مورد چالش‌های بازی برای تیم‌های بسکتبال و فوتبال بود.

کریس پال از باخت متنفر است. او تلاش می‌کند و تا زمانی که حلقه قهرمانی بسکتبال را به دست نیاورد، دست از تلاش برنمی‌دارد. او می‌گوید: «وقتی به بازنشستگی فکر می‌کنید، به این معناست که به آن مرحله رسیده‌اید، اما من هنوز به آنجا نرسیده‌ام.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/5u82
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.