کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

امکان تبادل پیام بین «بله» و «ایتا» به صورت آزمایشی فراهم شد

معاون سازمان فناوری اطلاعات اعلام می‌کند که تست‌های اولیه اتصال میان پیام‌رسان‌های بومی «بله» و «ایتا» با موفقیت انجام شده و به زودی «آی گپ» نیز وارد این چرخه خواهد شد.

در حالی حامد مکرسی خبر از اتصال این دو پیام‌رسان به یکدیگر را می‌دهد که امین تجملیان، قائم مقام پیام‌رسان بله در گفت‌وگو با کارنگ تاکید می‌کند که این اتفاق نامش اتصال نیست و تنها امکان تبادل پیام بین «بله» و «ایتا» به عنوان یک قابلیت جدید به این دو پیام رسان اضافه شده است.

به گفته تجملیان تنها به صورت آزمایشی این اتفاق رخ داده و در دو یا سه روز آینده با به‌روزرسانی در این پیام‌رسان، قابلیت تبادل پیام متنی بین «بله» و «ایتا» فراهم خواهد شد.

به گزارش کارنگ، تجمیع پیام‌سان‌ها به یکدیگر از جمله برنامه‌هایی بوده که با شروع محدودیت اینترنت و فیلترینگ گسترده پلتفرم‌های خارجی در دستور کار وزارت ارتباطات قرار گرفته و عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که تا دهه فجر یا نهایت تا آخر سال تجمیع پیام‌رسان‌های بومی اتفاق می‌افتد. هرچند بعد‌ها مدیران بله در گفت‌وگو با کارنگ اعلام کردند که نام این طرح تجمیع نیست و قرار است یک ارتباط از طریق یک پروتکل نوشته شده بین پیام‌رسان‌ها به وجود بی‌آید.

حالا در روزها آخر سال ۱۴۰۱ به صورت آزمایشی طرح تبادل پیام بین دو پیام‌رسان «بله» و «ایتا» اتفاق افتاده است.


ارسال پیام متنی در فاز اول


حامد منکرسی، معاون سازمان فناوری اطلاعات نیز در گفت‌وگوی تلویزیونی در این مورد گفت: «تست‌های اولیه اتصال پیام‌رسان‌های «بله» و «ایتا» موفقیت‌آمیز بوده و برای این‌که کاربران بتوانند از این امکان استفاده کنند لازم است نسخه جدیدی که به زودی توسط پیام‌رسان‌ها منتشر می‌شود را نصب یا به روزرسانی کنند.»

به گفته او این تبادل به صورت فازبندی شده پیش می‌رود به طوری که در فاز نخست پیام‌های متنی و در گام‌های بعدی فایل‌ها نیز قابلیت جا به جایی بین پیام‌رسان‌های بومی را خواهند داشت.

او ادامه داد: «طبق زمان‌بندی که درنظر داریم، تا پایان سال قرار است نسخه جدید ارائه شود و این مسئله به تلاش صاحبان پیام‌رسان‌ها بستگی دارد. آنها به صورت شبانه‌روزی در حال کار هستند تا بتوانند در زمان‌بندی مورد نظر این امکان را محقق کنند.» 

براساس توضیحات منکرسی در حال‌حاضر پیام‌رسان «ایتا» و «بله» در لیست اتصال هستند و دیگر پیام‌رسان‌ها نیز به زودی این قابلیت را فعال خواهند کرد، اما به گفته او احتمالا پیام‌رسان «آی‌گپ» سومین پیام‌رسانی است که وارد چرخه تبادل خواهد شد.


بگوییم تبادل پیام نه اتصال


امین تجملیان، قائم مقام پیام‌رسان «بله» اعلام می‌کند که در دو یا سه روز آینده با به‌رورسانی که روی این پیام‌رسان اتفاق می‌افتد، قابلیت ارسال پیام از این پیام‌رسان به «ایتا» فعال خواهد شد.

او تاکید می‌کند که نام این پروژه اتصال پیام‌رسان‌ها یا تجمیع‌ آنها با یکدیگر نیست و تنها یک قابلیت به پیام‌رسان‌ها به نام تبادل پیام اضافه می‌شود که فقط کاربرانی که به آن نیاز دارند، می‌توانند از آن استفاده کنند.

تجملیان در این مورد به کارنگ گفت:‌ «ما امکان تبادل پیام با «ایتا» را به چشم یک ویژگی جدید روی پیام‌رسان خود می‌بینیم که کاربرانی که تصمیم دارند با کاربر دیگر در «ایتا» صحبت کنند، می‌توانند به میل خودشان از آن استفاده کنند.»

او در پاسخ به این سوال که این قابلیت چگونه فعال خواهد شد توضیح داد: «در به روز‌رسانی که در چند روز آینده ارائه خواهیم داد، در بخش تنظیمات حریم خصوصی، دکمه‌ای در این زمینه فعال خواهد شد که کاربرانی که به آن نیاز دارند می‌توانند این دکمه را فعال کنند. با فعال کردن این دکمه نام آنها در پیام‌رسان «ایتا» قابل جستجو توسط دوستان یا نزدیکانشان می‌شود و می‌توانند در فاز اول تنها برای یکدیگر پیام متنی ارسال کنند. البته به شرطی امکان ارسال پیام از بله به ایتا فراهم می‌شود که کاربران این قابلیت را در پیام‌رسان ایتا نیز فعال کنند.»

او تاکید می‌کند که فعال شدن این قابلیت برای کاربران اجباری نیست و هر کاربری بخواهد می‌تواند آن را فعال کند. تجملیان یادآور می‌شود که در این زمینه آنها همه جوانب حریم خصوصی کاربران را در نظر گرفته‌اند و با فعال نشدن این قابلیت امکان جستجوی نامشان در پیام‌رسان دیگر وجود نخواهد داشت.

تجملیان در مورد نحوه کار این قابلیت اعلام می‌کند: «پروتکل انتقال پیام توسط شرکت واسطی نوشته شده است که مانند شبکه شتاب در شبکه بانکی می‌ماند که امکان اتصال بانک‌های مختلف به یکدیگر را می‌دهد. بنابراین هر پیام‌رسانی که این پروتکل را روی شبکه خود پیاده‌سازی کند، می‌تواند وارد این پروژه شود و قابلیت تبادل پیام را برای کاربرانش به پیام‌رسان‌های دیگر فراهم کند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/04bn
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.