کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
انتظارات از وزیر آینده
یادداشت محمدحسین کاشی مدیرعامل تبیان درباره برخی اولویتها و محورهای فعالیت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت سیزدهم
کم کم به زمان تعیین و معرفی وزرا از سوی رئیس جمهور منتخب کشور نزدیک میشویم. در شرایط کنونی فارغ از رویکردهای خاص و ویژه به عملکرد مثبت و یا منفی وزارت ارتباطات در دوران دولت قبل با هم برخی از اولویتها و برنامههای کلان و تاثیرگذار در شرایط آینده این وزارتخانه را مرور میکنیم:
به صورت کلی محور فعالیتهای وزارت ارتباطات در دولت جدید با حول سه محور زیر حرکت می کند:
- توسعه اقتصاد دیجیتال
- حرکت به سوی تحول دیجیتال و هوشمند سازی
- حرکت به سوی تسهیل گری و مانع زدایی در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات
در محور توسعه اقتصاد دیجیتال در شرایط کنونی باید برنامهریزی به سمت توسعه زیرساختهای حیاتی خصوصاً در جهت برنامهریزی برای بالا بردن سهم اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کلان کشور باشد. به عبارتی هدف تیم مدیریتی در وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات باید حول محور ظرفیتهای جدید و افزایش تاثیرات این حرکت به روی اقتصاد ایران باشد.
سهم اقتصاد دیجیتال ایران از تولید ناخالص ملی هم اکنون زیر 6 درصد می باشد که در شرایط فعلی و با وجود پتانسیل بالایی که در بخشهای مختلف اعم از سخت افزاری، نرم افزاری و بخش مهم ایده و طرح یعنی مغز افزار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور میتوان این عدد را تا 20 درصد بالا برد. امری که هم اکنون در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی بسیار جدی می نماید.
برای توسعه اقدامات و ظرفیتهای این حوزه برخی اقدامات به عنوان پیشران و و اولویتهای نخستین برای توسعه اقتصاد دیجیتال به شمار می رود مانند:
- توسعه مراکز خدمات داده و زیرساختهای ابری برای ارایه سرویسهای داخلی با کیفیت و سرعت بهتر
- بسترسازی برای ارائه سرویسهای پایه بومی و سرویسهای داخلی برای تسهیل بر کسب و کارهای خرد و کلان خصوصا با نگاه نواوری و انتقال تکنولوژی
- برنامهریزی برای بومی سازی و توسعه ظرفیتهای بالقوه در بخش سختافزاری و نرمافزاری
- توسعه کمی و کیفی شبکه ملی اطلاعات به عنوان شاهراه سرویس و محتوا برای شبکه داخلی
- بستر سازی برای تجاری سازی ظرفیتهای بالقوه حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات برای کسب و کارهای کوچک و بالابردن ضریب اشتغال در این حوزه برای مردم
- تکمیل زنجیره ارزش تولید کنندگان محتوا و خدمات در بستر توسعه شبکه ملی اطلاعات با اولویت توسعه شبکه ثابت و فیبر در کشور
- نگاه ویژه به لایه پژوهشی با خروجی تجاری و طرح های ملی با قابلیت در امدزایی و سرمایه پذیری برای مشارکت بخش خصوصی
- توجه به ظرفیت کشور برای ترانزیت ترافیک و موقعیت استراتژیک کشور برای توسعه زیر ساخت های کلان
در بخش تحول دیجیتال برنامه ریزی و فرآیند های اجرایی در اکوسیستم فناوری اطلاعات و ارتباطات را باید وزیر پیشنهادی به سمت همگرایی و تمرکز بر استفاده از خدمات دیجیتال در تمامی ابعاد پیش ببرد . بسیاری از ظرفیتها و برنامهها در شرکت ها و کسب و کارهای این حوزه به عبارت صحیح تر بررسی ابعاد دیجیتالی شدن کسبوکار و ارزیابی آمادگی دیجیتال وزارت ارتباطات باید میزان پیشرفت دیجیتالی شدن در ابعاد مختلف کسبوکار و لایههای مختلف مانند اپراتورهای ثابت و سیار و…. و همچنین گلوگاهها و تنگناهای ایجاد شده در اثر عدم بهرهبرداری صحیح از فناوریهای دیجیتال را در این ابعاد ارزیابی نماید. مهمترین ابعاد عبارتند از محصولات و خدمات، بازاریابی و کانالهای توزیع، فرآیندهای کسبوکار، زنجیره تأمین، رقبا و ……
در راستای ارزیابی آمادگی دیجیتال، وزارت ارتباطات باید رهبری فناوریهای دیجیتال را به طور جامع در کشور برنامهریزی و مدیریت نماید. همچنین، باید داراییهای استراتژیک خود که میتواند برای بهرهبرداری از فرصتها یا خنثی نمودن تهدیدها در حوزه فناوریهای دیجیتال استفاده شود، شناسایی نماید که مهمترین دارایی در این جا دادههای تولیدی کاربران است که یک ظرفیت و ثروت ملی است.
همین طور باید به صورت مداوم چشم اندازه تحول دیجیتال در سطح کلان برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همین طور دستگاه های هم ارز به روز رسانی و تکمیل گردد .این چشمانداز باید در سطح کلان اطلاعرسانی شود و منافع حاصل از تحقق آن برای ذینفعان تشریح گردد.
استراتژیهای دیجیتال به علت پیشرفتهای سریع حوزه فناوریهای دیجیتال و عدم اطمینان بازار برای بازههای زمانی یکساله و به صورت چابک و منسجم تدوین میشوند و در صورت لزوم مورد بازبینی قرار میگیرند. که هم اکنون در بسیاری از دولت ها این برنامهها در سطح کلان اطلاع رسانی شده و میزان دست یابی به این اهداف به مردم گزارش می گردد.