ان‌اف‌تی‌های سولانا در کانون توجه سرمایه‌گذاران

جذب سرمایه 35 میلیون دلاری توسط فراکتال؛ بازار ان‌اف‌تی‌های بازی سولانا

زمان مطالعه: 2 دقیقه

رشد توقف‌ناپذیر ان‌اف‌تی‌ به‌عنوان یک طبقه دارایی، به نظر می‌رسد حبابی باشد که هنوز (حداقل در حال حاضر) نترکیده است. با این حال، بازار ان‌اف‌تی‌ها همچنان مورد توجه سرمایه‌گذاران است و آنها را جذب می‌کند. این جذابیت در قسمت‌هایی که رهبران بازار به آن وارد نشده‌اند، دوچندان می‌شود. در هفته‌های اخیر، توجه‌ها به سمت ان‌اف‌تی‌ اکوسیستم سولانا معطوف شده است.

پلتفرم فراکتال (Fractal)، بازاری برای ان‌اف‌تی‌های بازی سولاناست که توسط «جاستین کان» راه‌اندازی شده است. هفته گذشته، این پلتفرم توانست 35 میلیون دلار سرمایه جذب کند. این سرمایه‌گذاری به رهبری پارادایم و مولتی‌کوین و با مشارکت کوین‌بیس، سولانا، آنیموکا و اندریسن ‌هوروویتز انجام شد. دو هفته قبل از این اتفاق، «مجیک ادن» (Magic Eden) محبوب‌ترین فروشگاه ان‌اف‌تی‌ سولانا، یک دور 27 میلیون دلاری به رهبری پارادایم جمع‌آوری کرد. علاوه بر این سرمایه، مجیک ادن توانست بودجه اضافی هم از «سکویا» دریافت کند.

سولانا نه‌تنها از مشتریان کارمزدهای ناچیزی برای تراکنش دریافت می‌کند، بلکه سرعت را نیز برای آنها افزایش می‌دهد. سولانا یکی از موفق‌ترین شبکه‌ها در اکوسیستم بلاکچین در سال‌های اخیر محسوب می‌شود، چون توانسته توسعه‌دهندگان و سرمایه‌گذاران بسیاری را به خود جذب کند. بسیاری از بازیکنان، جایگزین لایه یک (L1) را یک ‌هاب بهتر به جای تلاش‌های ان‌اف‌تی‌ می‌دانند.

چون این تلاش‌ها اغلب باعث ایجاد فشار قابل توجهی در شبکه اتریوم شده و در نهایت به هزینه‌های سنگین و زمان انتظار طولانی‌تر در کل شبکه منجر می‌شوند. کان، در مصاحبه‌ای با تک‌کرانچ گفت: «ما با سولانا شروع کردیم؛ زیرا فکر می‌کردیم که این بهترین تجربه کاربری برای کاربران، گیمرها و شرکت‌های بازی است.»

با وجود اینکه تمام توجهات به سمت سرمایه‌گذاری‌ها در استارتاپ‌های جدید ان‌اف‌تی‌ سولانا جلب شده است، اما اقدامات شرکت‌های بزرگ نیز قابل توجه هستند. هفته گذشته، اوپن‌سی در توییتر اعلام کرد که در هفته‌های آینده از بلاکچین سولانا پشتیبانی خواهد کرد.اوپن‌سی همچنان سهم اصلی از فروش کلی ان‌اف‌تی‌ را در اختیار دارد؛ مجموع حجم تراکنش‌های آن به‌شدت افزایش پیدا کرده و ارزش شرکت را به 13.3 میلیارد دلار سوق داده است.

اما این استارتاپ هنوز راه زیادی در پیش دارد تا بتواند مصرف‌کنندگان را به این فناوری مشتاق کند. در طول 30 روز گذشته، این پلتفرم 2.5 میلیارد دلار در 450 هزار کیف پول، تراکنش داشت. این رقم نشان از یک افزایش قابل توجه نسبت به سال گذشته است، اما نشان‌دهنده انزوای بازار ان‌اف‌تی‌ در این مقطع زمانی هم هست.

جالب است بدانید که مجیک ادن تنها کسر کوچکی از اوپن‌سی است. به‌طور مثال در طول ماه گذشته ارزش معاملات اوپن‌سی 41 میلیون دلار و مجیک ادن 2.5 میلیارد دلار بود. با این حال 95هزار معامله‌گر فعال در مجیک ادن نشان می‌دهند که این پلتفرم با وجود میانگین تراکنش‌های بسیار پایین‌تر، توانسته کاربران را به این فناوری علاقه‌مندتر کند.

یکی از سؤالاتی که پاسخ به آن آسان نیست، در مورد چالش‌های بازار ان‌اف‌تی‌ در مواجهه با ان‌اف‌تی‌های اسپم است. در واقع، چگونگی رفتار عوامل مدیریتی با این نوع ان‌اف‌تی‌ها مشخص نیست. طی سال‌های گذشته، اوپن‌سی به‌شدت به هزینه‌های مربوط به استخراج ان‌اف‌تی‌ در اتریوم به‌عنوان ابزاری برای مدیریت بازار خود متکی بوده است.

در طول سال گذشته، اوپن‌سی سعی کرد با ارائه یک فرایند ساده‌تر به نام «لیزی منتینگ» (lazy minting) هزینه‌ها را کاهش دهد، اما در ژانویه مجبور شد این ویژگی را مهار کند؛ زیرا 80 درصد ان‌اف‌تی‌‌های ایجادشده با استفاده از این تکنیک، اسپم، جعلی یا دزدی تشخیص داده می‌شوند.

سولانا، به‌ خاطر هزینه‌های کم، احتمالاً برخی از این مسائل را برای بازارهای بزرگ تسریع و تسهیل ‌کند. به‌علاوه، می‌تواند بازارهای بزرگ را به ایجاد فیلترهای محتوایی قوی‌تر ملزم کند. شاید سولانا با این کار بتواند فضایی را برای افراد تازه‌کار با جایگاه‌های تعریف‌شده‌تر یا تاکتیک‌های مدیریتی شدیدتر، ایجاد کند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/oww6
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.