رسانه اقتصاد نوآوری ایران

اهمیت گفتمان با سایر صنایع

در اکوسیستم رمزارز ایران نباید فقط به جامعه محدود خودمان در این صنعت نگاه کنیم و باید برای دیگران وقت بگذاریم

زمان مطالعه: 2 دقیقه

یادداشتی از رسول قربانی- با وجود تمام هشدارها و اخطارها که حوزه رمزارزها حوزه پرریسکی است و ورود به آن اصلاً به مردم عادی توصیه نمی‌شود، ولی بنا بر تحلیل آمار گزارش عملکرد صرافی‌های مطرح ایرانی می‌توان نتیجه گرفت که حدود سه میلیون ایرانی تجربه خریدوفروش یا سرمایه‌گذاری روی رمزارزها به شکل خرد یا کلان را داشته‌اند.

وقتی مردم در سطح کشور با چنین حجمی با پدیده‌ای درگیر می‌شوند، دیگر نمی‌توان آن را به‌راحتی نادیده گرفت و باید چهارچوب‌های حقوقی و قانونی درستی برایش در نظر گرفت تا حق و حقوق مردم در این حوزه پایمال نشود. در نتیجه دیر یا زود حاکمیت و دولتی‌ها به سراغش خواهند آمد؛ همان‌طور که در یک سال گذشته نیز صحبت‌های جدی در این خصوص افزایش یافت.

از همین رو وظیفه تمام بازیگران کوچک و بزرگ اکوسیستم رمزارز ایران است که با مدیران سایر صنایع و مدیران دولتی و حاکمیتی گفتمان کنند تا هم نگاه درست و واقعی از این صنعت پررمزوراز داشته باشند و هم از ریسک‌ها و پتانسیل‌های آن در بخش‌های مختلف آگاه باشند.

باید با مدیران سایر صنایع گفت‌وگو کرد تا با شناخت درست و برهم‌زدن تصورات غیرواقعی از این حوزه و افزودن به ذی‌نفعان این صنعت در سایر صنایع، به این صنعت و سرویس‌هایش عمق داد. هرچه ذی‌نفعان و استفاده‌کنندگان این صنعت از مردم عادی به سمت صنایع هدایت شوند، صنعت رمزارز را می‌توان صنعت پایدارتر و آینده‌دارتری دانست؛ چراکه به سایر صنایع گره خواهد خورد.

از طرف دیگر با مدیران دولتی و حاکمیتی باید گفتمان کرد تا آنها نیز نگاه و تصورات درستی در خصوص این صنعت و ریسک‌ها و پتانسیل‌هایش داشته باشند تا دیر یا زود که به سراغش می‌آیند، با نگاه درست بیایند، نه با نگاهی مغرضانه یا بسته که به برخوردی از سر واکننده منجر شود.

بعید است مدیران دولتی و حاکمیتی بعد از شناخت درست ریسک‌های این صنعت و از طرف دیگر با آگاهی از مزایای آن برای صنایع مختلف کشور، حاضر باشند رفتارهای محدودکننده یا هیجانی در خصوص این صنعت انجام دهند. همان‌طور که در خصوص بسیاری از سایر صنایع اساسی شاهد چنین رفتارهایی نیستیم، اینجا هم اگر بتوانیم با گفتمان پیوسته تصویر درستی شکل دهیم، چنین رویکردی دور از تصور نخواهد بود.

از همین رو بر همه بازیگران فعلی این صنعت واجب است به سهم خود، پیوسته به فکر گفتمان باشند و برایش انرژی بگذارند؛ اتفاقی که اگر امروز برایش وقت نگذاریم، فردا باید چندین‌برابر برای تغییر نگاه‌های اشتباه وقت صرف کنیم.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/gnt1
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.