اولین رویداد ملی جایزه تجارت الکترونیکی برگزار شد

زمان مطالعه: 3 دقیقه

اولین رویداد ملی جایزه تجارت الکترونیکی با همکاری سازمان مدیریت صنعتی و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برگزار شد و از برگزیدگان هر بخش تقدیر به عمل آمد.

ابوالفضل کیانی، رئیس سازمان مدیریت صنعتی، در ابتدای این مراسم با اشاره به سابقه مشاوره و آموزش در این سازمان برای توانمندسازی بخش‌های مختلف صنعت گفت:‌ «جدا از مباحث آموزشی، 24 سال است که سازمان مدیریت صنعتی رتبه‌بندی شرکت‌ها را بر مبنای مدل فورچون 500 ارائه می‌کند و لیست 500 شرکت برتر را منتشر می‌نماید.»

او سپس بر ضرورت توجه به تجارت الکترونیک در دنیای نوین تأکید کرد و گفت: «دنیا موج جدیدی از تحول را تجربه کرده و دوره چهارم توسعه صنعتی آغاز شده است. ما باید به تمام فناوری‌هایی که در این دوره روی کسب‌و‌کارهای دنیا اثر گذاشته‌اند، توجه ویژه داشته باشیم که از جمله آن‌ها می‌توان به اینترنت اشیا، رایانش ابری، سایبرفیزیک، کلان‌داده، بلاکچین و… اشاره کرد.»

کیانی با اشاره بر اهمیت داده در جهان افزود: «90 درصد داده‌های جهان طی دو سال گذشته تولید شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2025 رشد 4/6 برابری در میزان داده‌ها را شاهد باشیم.»

رئیس سازمان مدیریت صنعتی بر تأثیر Industry 4.0 بر نوآوری و مدل‌های کسب‌و‌کار گفت و افزود: «در این دوره افول نوآوری‌های رادیکال و ظهور نوآوری‌های خدمت‌افزا و تحول‌گرا را شاهد هستیم. در اصل محصول سنتی با نوآوری در خدمت ادغام می‌شود و خدمت‌افزایی شکل می‌گیرد. همین هم سبب ظهور کسب‌و‌کارهای پلتفرمی می‌شود که در حال خلق ارزش افزوده هستند و اقتصاد دنیا را تسخیر کرده‌اند.»

میانگین زمانی صدور ای‌نماد، کمتر از یک روز

علی رهبری، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، نیز در این رویداد با ارائه آمارهایی به وضعیت تعداد گواهی‌های ارائه‌شده از سوی این مرکز به کسب‌و‌کارهای حوزه تجارت الکترونیک پرداخت. رهبری گفت: «ما در سال 98 رشد 44 درصدی تعداد گواهی‌های صادرشده را داشتیم که این مقدار در سال گذشته با رشدی 224 درصد مواجه شد.»

او تأکید کرد که این مرکز در حال ایجاد زیرساخت‌های دولت الکترونیک را نیز عهده‌دار است و افزود: «روزانه پنج میلیون و 400 هزار درخواست آنلاین در سامانه تجارت الکترونیک دریافت می‌کنیم که بیش از شش هزار درخواست نیازمند استعلام از دستگاه‌های دیگر است که همه این کارها به شکل آنلاین و الکترونیک انجام می‌شود. همچنین ارزش معاملات دولت که به شکل الکترونیکی انجام شده، در سال 99 بالغ بر 182 هزار میلیارد تومان بوده است. این معاملات در سال 1400 و در چهار ماهه اول نزدیک به 90 هزار میلیارد تومان بوده است.

به اعتقاد رهبری، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تلاش دارد در زمینه سیاست‌گذاری و تنظیم مقررات بااحتیاط رفتار کند و این را می‌داند که گاهی همین که دولت‌ها و سازمان‌های متولی هیچ کاری نکنند، بهترین کار است. او افزود: «در راستای تسهیل فعالیت کسب‌و کارهای حوزه تجارت الکترونیکی، میانگین زمانی صدور ای‌نماد را از پنج روز به کمتر از یک روز کاهش دادیم.»

رهبری با بیان اینکه اکنون صد هزار کسب‌وکار دارای ای‌نماد هستند، گفت: «از سال ۹۰ صدور نماد اعتماد الکترونیکی با اعطای یک ستاره به کسب‌وکار آغاز شد و با فرایندهای دیگر ستاره‌های بعدی به ای‌نماد اضافه شدند. اکنون تعداد زیادی کسب‌وکار داریم که توانسته‌اند تا پنج ستاره نیز دریافت کنند.»

زنبیل، دیجی‌کالا و بازار تندیس زرین گرفتند

در پایان مراسم از برترین‌های کسب‌و‌کارهای حوزه تجارت اکترونیکی تقدیر به عمل آمد. در حوزه رضایتمندی مشتریان تندیس زرین به «زنبیل» تعلق گرفت و «ققنوس» و «ریها» به ترتیب دوم و سوم شدند. در بخش کیفیت سرویس نیز «ایسام» و «دی‌جی‌ سرویس» در رنبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند و تندیس زرین به دیجی‌کالا رسید. در قسمت امنیت سرویس، «بازار» برنده تندیس زرین شد، دیجی‌کالا در مقام دوم قرار گرفت و «هاست‌ایران» و «شیپور» به شکل مشترک سوم شدند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/5hgf
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.