رسانه اقتصاد نوآوری ایران

اوپکس می‌خواهد زمین بازی را بزرگ‌تر کند/گفت‌وگو با سهیل نیکزاد، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل اوپکس

زمان مطالعه: 2 دقیقه

سهیل نیکزاد، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل اوپکس، این پلتفرم را با کمک شرکت نیلین و دوستانش، سیاوش تفضلی و مریم نعمتی طراحی کرد. نیکزاد که در ابتدا قصد داشت برای خود صرافی داشته باشد، با پیدا نکردن یک پلتفرم قابل اتکا به فکر طراحی یک پلتفرم برای خودش افتاد و از دوستانش کمک گرفت. وقتی این پلتفرم آماده شد، آنها تصمیم گرفتند آن را در اختیار دیگران هم قرار بدهند. به گفته سهیل نیکزاد، آنها دو راه داشتند؛ یا باید به‌صورت B2B کار کنند یا B2C. در نهایت تصمیم گرفتند کسب‌وکارهای رمزارزی را نشانه بگیرند و به‌صورت B2C کار کنند.


اوپکس؛ پلتفر‌می متن‌باز


نیکزاد می‌گوید طراحی این محصول از دو سال گذشته شروع شد و حدود سه ماه است که دموی آن لانچ شده است. محصول اوپکس راه‌اندازی یک اکسچنج است با ویژگی‌های یک اکسچنج؛ مثل معاملات اسپات، کیف پول و بازارهای مختلف. در واقع مدیر اکسچنج می‌تواند با توجه به سرور و استراتژی منتخب خود، زیرساخت‌ها را تغییر دهد.

وجه تمایز اوپکس با سایر پرووایدرها در متن‌باز بودن آن است. یعنی مشتری می‌تواند وارد گیت‌هاب شود، اکسچنج را دانلود و استفاده کند. در واقع اوپکس با ارائه لایسنس ام‌آی‌تی، به مشتریان اجازه می‌دهد که اگر دوست دارند از پلتفرم استفاده تجاری بکنند. نیکزاد در مورد علت طراحی اوپکس به این شکل می‌گوید، احتیاج داشتیم زمین بازی بزرگ‌تر شود.

او ادامه ‌می‌دهد که برخی مشتریان می‌خواهند که ما آنها را همراهی کنیم و در ازای خدماتی که به آنها ارائه می‌دهیم، بخشی از سهام را به ما واگذار کنند. ما تا جایی که بتوانیم از چنین سیستمی ‌‌احتراز ‌می‌کنیم، اما چون داریم در مورد یک خدمت استراتژیک صحبت ‌می‌کنیم و ریسک‌هایی دارد، به مشتریان حق ‌می‌دهیم که این حرف را بزنند.


ورود به بازار در وقت مناسب


نیکزاد در ادامه تأکید می‌کند که اغلب صرافی‌ها از پلتفرم‌های خارجی استفاده ‌می‌کنند، اما تعداد کمی ‌پلتفرم‌های خود را دارند که فقط برای استفاده خودشان است و در بازار به فروش نمی‌رسد. در ایران چند فروشگاه وجود دارد که خدمات مشابه ما را با شرایط مختلف ارائه ‌می‌دهند و اکسچنج رمزارزی راه‌اندازی می‎‌کنند. اما محصول خوبی از آنها ندیده‌ام و فکر ‌می‌کنم وقت خوبی وارد بازار شده‌ام. پلتفرم اوپکس با کاهش هزینه راه‌اندازی کسب‌وکار رمزارزی بازار را رقابتی‌تر ‌می‌کند.


استراتژی اوپکس


نیکزاد می‌افزاید که استراتژی ما مذاکره و انعقاد تفاهم‌نامه با شرکت‌هایی است که خدمات بانکی ارائه ‌می‌دهند. چون بیشتر کسانی که خدمات کریپتویی دریافت می‌کنند، حتماً قسمتی از آن خدمات بانکی است. ما اگر نیاز مشتریان خود را بشناسیم و پلتفرم خود را منطبق با نیاز آنها طراحی کنیم، ‌می‌توانیم مشتریان بیشتری جذب کنیم و در قدم بعدی به سمت توسعه و افزودن خدمات جدید قدم برداریم.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/35bd
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.