کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
نشست کمیسیون تحول، نوآوری و بهرهوری اتاق بازرگانی تهران با عنوان «بحث و بررسی درباره انتظارات فعالان حوزه نوآوری و دانشبنیان از دولت آینده» برگزار شد.
در این نشست، با توجه به نزدیکی انتخابات ریاستجمهوری، فعالان حوزه اقتصاد نوآوری و دانشبنیان به بیان دغدغهها و مطالبات خود از دولت آینده پرداختند. اینترنت و چالشهای به وجود آمده به دلیل فیلترینگ، از جمله موضوعاتی بود که مکرر در این نشست از سوی فعالان اقتصادی مطرح شد.
چالش تعدد تنظیمگران، مهاجرت نیروهای انسانی و شرکتهای حوزه نوآوری، دخالت حاکمیت در جزئیات فعالیت کسبوکارها، امنیتی شدن فضای کسبوکاری، ناامیدی در میان فعالان حوزه نوآوری و بحثهای مرتبط با بیمه و مالیات از جمله موضوعاتی بودند که در این نشست مطرح شدند.
اقتصاد دیجیتال در مرکز توجه تنظیمگران
در ابتدای این نشست رضا قربانی، نایب رئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهرهوری اتاق بازرگانی تهران به معرفی و ارائه گزارشی از فعالیتهای این کمیسیون پرداخت.
قربانی در ادامه ضمن اشاره به تفاوتهای حوزه اقتصاد دیجیتال با سایر حوزههای صنعتی گفت: «اقتصاد دیجیتال پس از رشدی که در ۱۰-۱۲ سال گذشته داشته، در حال حاضر به نقطهای رسیده که مورد توجه تنظیمگران قرار گرفته است.»
در ادامه مازیار نوربخش، رئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهرهوری اتاق ضمن تأکید بر اینکه یکی از مأموریتهای اصلی اتاق مطالبهگری است، عنوان کرد: «برهمین اساس تصمیم گرفتیم از فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال و دانشبنیان دعوت کنیم که دیدگاهشان را بشنویم و موارد مطرح شده را به صورت اولویتبندی شده، در اختیار رسانهها و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری قرار دهیم و در آینده نیز این مطالبات را از دولت پیگیری کنیم.»
قانون بهبود مستمر محیط کسبوکار
سعید رسولاف دیگر نایب رئیس این کمیسیون بیان کرد: «یکی از مطالبات کلیدی ما میتواند این باشد که قانون بهبود مستمر محیط کسبوکار به عنوان یکی از پایههای اساسی برای ارتباطات بخشهای مختلف حاکمیتی و بخش خصوصی در دستورکار دولت آینده قرار گیرد و ما به عنوان نمایندگان تشکلها و فعالان اقتصادی در حوزههای مختلف حداقل نقش مشورتی خود را داشته باشیم.»
در ادامه فرزین فردیس، عضو هیئترئیسه اتاق بازرگانی تهران گفت: «خواهشم از هر کدام از عزیزانی که قرار است سکان دولت را به دست بگیرد این است که فناوری و نوآوری را دستکم نگیرند.»
او با تأکید بر اینکه فناوری تمدنساز و تمدنبرانداز است، اظهار کرد: «سالها پیش برخی فکر میکردند نفت آمریکا تمام میشود و به دنبال آن قدرت ما در جهان بیشتر خواهد شد. فناوری کاری کرد که آمریکا اکنون یکی از بزرگترین تولیدکنندگان، مصرفکنندگان و صادرکنندگان نفت شده و این قدرت فناوری است.»
فیلترینگ به خواستههایش نرسید
افشین کلاهی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران نیز خواستههای اصلی فعالان این حوزه را در سه رده شجاعت در تصمیمسازی، محیط کسبوکار و زیرساخت دستهبندی کرد.
او در بخش دیگری از صحبتهایش با اشاره به بحث فیلترینگ گفت: «نمیتوان فناوری را دور زد و کسانی که فیلترینگ را انجام دادهاند نیز به خواستههایشان نرسیدند.»
کلاهی ادامه داد: «درباره محیط کسبوکار صحبت زیادی وجود دارد و یکی از آنها تصمیمهای خلقالساعه است. بحث بعدی بیمه و دارایی و همچنین مشکلاتی است که در حوزه صادرات و واردات داریم. بهتر است حاکمیت به جای دخالت در گزینههای موجود پلتفرمها به بهبود زیرساختها بپردازد.»
احترام به حق مالکیت
حسین ریاضی، بنیانگذار صنایع ارتباطی پایا، موضوع مالکیت و امنیتی شدن حوزه ICT را چالشهای مهمی دانست که در ۱۵ سال گذشته به وجود آمدهاند.
او با بیان اینکه در سالهای گذشته خصوصیسازی انجام نشده، بلکه مالکیت از دولت به بدتر از آن منتقل شده افزود: «ما به دنبال وضعیت ایدهآل نیستیم. همین که به موقعیت ۱۵ سال پیش برگردیم، برایمان خوب است.»
کیک اقتصاد باید بزرگ شود
بهناز آریا، مدیرعامل گروه شرکتهای کهکشان و نایبرئیس هیئتمدیره سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران و عضو شورای مرکزی آن، در بیان مطالبات خود گفت: «در حوزه فناوری اطلاعات از این موضوع بسیار صحبت میشود که صنعت فناوری اطلاعات صنعتی زیرساختی بوده و در واقع زیرساخت سایر صنایع است، اما نگاهی که به فناوری اطلاعات وجود دارد، نگاه اقتصادی نیست. یکی از بزرگترین مطالبات بخش خصوصی، بزرگکردن کیک اقتصادی صنعت فناوری اطلاعات است. اکنون اعدادی که در صنعت فناوری اطلاعات استفاده میشود شایسته این صنعت نیست. خدمات و تجهیزات این حوزه که در حال مبادله هستند نیز در جایگاه مناسب خود قرار ندارند. بهویژه در حوزه خدمات به این دلیل که ملموس نیستند، مشکل واقعی نبودن اعداد را در حوزه فناوری اطلاعات داریم. پس یکی از نکات بسیار مهم، واقعی شمردن اعداد صنعت فناوری ارتباطات و صنایع ذیل آن است و باید برای آن کار جدی شود.»
او افزود: «دائم از اقتصاد دانشبنیان صحبت میشود. این حوزه دو پارامتر مهم دارد که شامل دانش و نیروی انسانی است و متأسفانه به این دو پارامتر در کشور بسیار بیتوجهی میشود. این دانش یا باید به کشور وارد شود یا باید تولید شود که در هر دو حالت به نیروی انسانی وابسته هستیم.»
آریا در ادامه بیان کرد: «نگاه به نیروی انسانی و دانش که از مهمترین منابع لازم کسبوکارهاست باید نگاه سرمایهگذاری بلندمدت باشد و در این راستا حاکمیت باید با بخش خصوصی همکاری کند.»
چالش تعدد رگولاتوری
حسین اسلامی، مدیرعامل شرکت رمیس و عضو هیئتمدیره سازمان نصر تهران در ادامه این نشست گفت: «چند موضوع اساسی وجود دارد که بهتر است نامزدهای انتخاباتی درباره هر کدام از آنها اعلام موضع کنند و اگر رئیسجمهور در هر کدام اختیاری ندارد، از هماکنون اعلام کنند. این موضوعات شامل فیلترینگ، تنظیمگران متعدد و ناهماهنگ، نگاه نامزدهای انتخاباتی به رمزارزها، امنیت اطلاعات، مهاجرت شخصی و سازمانی و وارد بورس شدن کسبوکارهای اقتصاد دیجیتال میشود. این اعلام موضع نیز نیازمند به چالش کشیده شدن است.»
اسلامی بیان کرد: «این وظیفه بخش خصوصی است که درباره اقتصاد دیجیتال با هر کدام از نامزدها، که اتفاقاً ممکن است برنامهای هم در این حوزه نداشته باشند وارد چالش شود. بهتر است نامزدهای انتخاباتی از هماکنون سه عنوان وزیر فاوا، معاون علمی و فناوری رئیسجمهور و دبیر شورای عالی فضای مجازی را در دولت آینده معرفی کرده و نگاه و موضع شفاف خود را در این سه جایگاه اعلام کنند.»
کاربردها و خدمات نوین مجوز دانشبنیان نمیگیرند
محمد آذری، عضو هیئتمدیره شرکت پردیس دیبااندیشان در بیان مطالبات خود در حوزه دانشبنیان گفت: «اکنون محصولات فیزیکی دانشبنیان بهراحتی ممیزی و تأیید میشوند، اما یک قسمت مغفولمانده درباره خدمات و محصولات دانشبنیان این است که کاربردها و خدمات نوینی که ارائه میشوند مجوز دانشبنیان نمیگیرند، زیرا توان ممیزی و قضاوت این بخش از محصولات دانشبنیان وجود ندارد و خواسته ما این است که این موضوع بررسی شود.»
به وزیر مقتدر نیاز داریم
مسعود شکرانی، مدیرعامل گروه دادهورز جویا و عضو هیئتمدیره نظام صنفی رایانهای استان تهران اظهار کرد: «صنعت فناوری اطلاعات به یک وزیر مقتدر نیاز دارد که از آن محروم هستیم. اکنون قوانین وارداتی به وزارت صمت میرود و در آن وزارتخانه دیدگاهی درباره فناوری وجود ندارد و لازم است تمامی امور صنف در وزارت مربوط به خود بررسی شود.»
او گفت: «بحث دیگری که باید بررسی شود، قدرت گرفتن بیش از حد حراستیها و نظامیهاست. در عمل طی ۴۵ سال گذشته هنگامی که صحبت از کار حرفهای میشود، هیچکدام از افراد دولتی یا خصولتی دیگر حضور ندارند.»
شکرانی در ادامه بحث بررسی مشورت با بخش خصوصی در همه امور را مطرح کرد. همچنین درباره نتیجه حرکات نمادین همچون خرج منابع مالی گفت: «باید نتیجه خرج این منابع و جزئیات آن بیان شود.»
او درباره قطعی برق در کشور نیز صحبت کرد و از دولت خواست به جای دخالت بیجا در کار بخش خصوصی، وظایف اصلی خود همچون برقرسانی به شهر را انجام دهد.
تقویت امید در کشور
مظاهر مرجانی، بنیانگذار شرکت پارمیس در ادامه بیان مطالبات بخش خصوصی گفت: «یکی از انتظارات من از دولت آینده، تقویت امید در کشور است، زیرا با تقویت امید هر کاری امکانپذیر خواهد شد.»
مرجانی اظهار کرد: «کشور اکنون با مسئله منابع انسانی درگیر است. در جوامع پیشرفته در حوزه منابع انسانی نیروی بسیار و دانش بسیار وجود دارد، اما باز هم در این حوزه اعلام کمبود میکنند. در کشور ما نیروی انسانی تقدیم کشورهای دیگر میشود.»
تسهیل ورود کسبوکارهای حوزه اقتصاد دیجیتال به بورس
هاشمی، معاون استراتژی سرآوا در این نشست خاطرنشان کرد باید نگرشها به اقتصاد دیجیتال اصلاح شود؛ در غیر این صورت رسیدن به اهدافی همچون قرارگیری در بین ۱۰ کشور برتر هوش مصنوعی امکانپذیر نخواهد بود.
او در ادامه توضیح داد که برای رسیدن به این هدف چند نکته را باید در نظر گرفت: «یکی اینکه مسئله رگولاتوری و تعدد نهاد ناظر باید حل شود و باید یک نهاد ناظر مرجع وجود داشته باشد. دومین موضوع این است که فرایند جذب سرمایه تسهیل شود و کسبوکارها بتوانند وارد بورس شوند. مسئله دیگر تسهیلگری برای دانشبنیانها و نگاه واقعی به آنهاست تا نیروی متخصص کشور در کشور بماند. مسئله دیگر هم فیلترینگ است که باید حل شود.»
او تأکید کرد که رسیدن به آمال اقتصاد دیجیتال فقط با اصلاح نگرش به آن امکانپذیر خواهد بود.
اینترنت زیرساختی در حال ناکارآمد شدن
نیما نامداری، مدیرعامل کارنامه با اشاره به اینکه باید برای ارائه مطالبات به کیفیت انتخابات و نامزدهای ریاستجمهوری توجه کرد، گفت: «اینترنت نه یک محتوای فیلترشده، که یک زیرساخت در حال ناکارآمدی است و باید فیلترینگ آن کاهش یابد. اگر ما مطالبهگری خود را به چند پلتفرم محدود مثل اینستاگرام یا یوتیوب محدود کنیم، نتیجه بهتری خواهیم گرفت. این پلتفرمها ضمن اینکه در زندگی روزمره شهروندان بسیار تأثیرگذار هستند، میتوانند یک سیگنال مثبت به کسبوکارها برای همراهی دولت با آنها بدهند.»
هیچیک از نامزدها به مبحث نوآوری در کشور نپرداختند
ادیب، رئیس کانون هماهنگی فاوای معاونت علمی ریاستجمهوری مطرح کرد: «یکی از موضوعاتی که باید در اتاق بازرگانی به آن رسیدگی شود، همسویی تشکلهاست. در جلساتی که در چند هفته گذشته با منتخبان ریاستجمهوری برگزار کردیم، موضوع دبیرخانه دائمی تشکلها در نهاد ریاستجمهوری و تشکلهای همسان و همگون را در وزارتخانههای مربوط به آنها پیشنهاد دادیم.»
او ادامه داد: «آخرین شاخصی که درباره نوآوری در کشور عرضه شد مربوط به پنجم مهرماه سال ۱۴۰۲ بوده است. در شاخص نوآوری در بین ۱۳۲ کشور رتبه ۱۳۱ را کسب کردیم و این نشانگر اوضاع نابسامان نوآوری در کشور است؛ بنابراین باید بر نوآوری در کشور همچون یک مطالبه تمرکز کرد زیرا هیچ یک از نامزدها اشارهای به این مبحث نکردهاند.»
ضرورت شفافیت در حوزه افتا
علی مسعودی، نایبرئیس اتحادیه شرکتهای فنی، مهندسی در حوزه حفاظت الکترونیک و شبکههای ملی و عضو هیئتمدیره فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: «در بحث تسهیلگری در روابط کاری بین بخش خصوصی و دولت، ایجاد سامانه کمککننده است، اما نکته مهمتر، طراحی و پایداری این سامانههاست، ولی امروز میبینیم که سامانه جامع تجارت و سامانههای موازی در جاهایی متوقف شده و تسهیلگری نمیشود. نباید دنبال حل کردن فیزیکی سامانهها برویم، بلکه سامانه خود باید حل مشکل کند. مجموعههای حوزه فناوری اطلاعات میتوانند مشاورهای خوبی برای حل مشکلات این سامانهها باشند و نظرات تخصصی بدهند.»
او گفت: «معضل دیگر در بخش مجوزهاست. آقای سیاح در حل این مشکل اقداماتی داشتند، اما نکتهای که هنوز حل نشده، مبحث حل مجوزهای زاید و شفافیت در ارائه مجوزهاست. افتا شفافیت لازم را در رشتههای مختلف خود ندارد؛ بهویژه در حوزه حفاظت الکترونیک. بحث اینجاست که موضوع باید از بالادست حل شود و ربطی به کسبوکار ندارد.»
مسعودی با اشاره به اینکه یکی از نمادهای توسعهیافتگی، پیشبینیپذیر بودن موضوع است بیان کرد: «امیدوارم در دولت جدید امکان پیشبینیپذیری وقایع به وجود آید تا بتوان برنامهریزی کرد، زیرا برنامهریزی مادر سرمایهگذاری است. با توجه به این موضوع، افرادی که میخواهند فعالیت کنند این نکته را باید در نظر داشته باشند که اکوسیستم اقتصاد دیجیتال و دانشبنیان با اقتصاد سنتی متفاوت است.»
او همچنین تأکید کرد که دولت باید به بخش خصوصی کمک کند تا خطرپذیری این بخش در حوزههای ایجاد، تثبیت و توسعه فضای کسبوکار کاهش یابد.
کار برای وزیر آینده ارتباطات سخت خواهد بود
سادینا آبایی، رئیس کمیسیون فاوای اتاق ایران نیز بیان کرد: «مهم این است که بدانیم اقتصاد دیجیتال یک حوزه خاص است و افرادی هم که در این حوزه کار میکنند خاص هستند. پس باید این را بدانیم که فقط با رئیسجمهور و رئیس دولت نمیتوانیم مسیر خود را جلو ببریم زیرا مسئله ما حاکمیتی است.»
او خاطرنشان کرد که بسیاری از مسائل مرتبط با فناوری اطلاعات همچون اینترنت و فیلترینگ در حوزه اختیارات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست.
آبایی ادامه داد: «رئیسجمهور باید بتواند وزیری را برگزیند که توانایی رسیدگی به امور و نیازهای اقتصاد دیجیتال را داشته باشد. پیدا کردن چنین رئیسجمهور و وزیری اندکی سخت است.»
او همچنین این موضوع را مطرح کرد که اگر وزیر با وضعیت اقتصاد دیجیتال آشنا باشد، به دلیل اهمیت ویژه این حوزه، کارش سخت خواهد بود، زیرا از سمت حاکمیت، کسبوکارها و مردم دچار معذوریت است.»
رئیس کمیسیون فاوای اتاق ایران باز هم تأکید کرد که وضعیت اینترنت و فیلترینگ اصلاً مربوط به وزیر نیست و او اختیاری در این دو حوزه ندارد.
اینترنت، امنیت و شفافیت
جلال سمیعی، مدیر توسعه فناوری هلدینگ نوروز بیان کرد: «یکی از مسائلی که همیشه مطرح میشود اینترنت است. پاییز ۱۴۰۱ که وضعیت اینترنت در پی اعتراضات مردمی بحرانی شد، بهترین توصیفی که CTO ما کرد این بود که سدی که برای امنیت اطلاعات کسبوکار خود و ذینفعانمان ساخته بودیم، به دلیل وضعیت حاصل از قطعی دسترسیها، سبب شد بهسختی راهی برای ادامه دادن پیدا کنیم.»
او در ادامه مشکلات هرروزه اینترنت را مشکل اصلی حوزه فناوری اطلاعات خواند و اهمیت این مسئله را یادآور شد.
یکی از مباحثی که سمیعی مطرح کرد درباره رگولاتوری بود. او در صحبتهایش به این موضوع پرداخت که با وجود تکرار آرمان شفافیت در دستگاههای دولتی، باز هم افرادی در این دستگاهها هستند که از ابهامات و نبود شفافیت در کار سود میبرند.
سمیعی ادامه داد: «نبود شفافیت و گرفتاریهای رگولاتوری که اتفاقاً هویت محافظهکار و عقبتر از فناوری اطلاعات دارد، مهمترین مسئلهای است که باید به آن پرداخت. ایجاد شفافیت میتواند چالش تعدد رگولاتوری را نیز حل کند.»
چالشهای حوزه سلامت دیجیتال
ژوبین علاقبند، مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایه لیان، در بیان مطالبات خود در این نشست ابتدا گفت که امید چندانی به رفع مشکلات مطرحشده در این جلسه ندارد. زیرا مشکلات از حدود هفت سال پیش در حوزه رگولاتوری تاکسیهای اینترنتی، مسائلی مانند مداخله نکردن دولت در قیمتگذاریهای تاکسیهای اینترنتی، معافیت حملونقل از معافیت ارزش افزوده و دیگر حوزهها مطرح بوده و هنوز برطرف نشده است.
علاقبند ادامه داد: «اما تمرکز من در بیان مطالبات، در حوزه سلامت اقتصاد دیجیتال و سلامت الکترونیکی است. وزارت بهداشت باید نقش خود را در جایگاه رگولاتور بپذیرد و به جای دخالت در همه امور سلامت الکترونیکی، رگولاتوری را با مشخصکردن قوانین حوزه و مشورت بخش خصوصی انجام دهد. رگولاتور باید از دانش بخش خصوصی در سلامت الکترونیکی بهره ببرد و توجه کند که این صنعت چگونه میتواند ساختارهای سنتی این حوزه را دگرگون کند.»
علاقبند همچنین گفت: «رگولاتور به جای مقاومت در حوزه سلامت دیجیتال بهتر است چهارچوب همکاری متقابل با صنایع جدید را به وجود آورد.»
مطالبه دیگر او از بخش دولتی این بود که بیمههای سلامت، خدمات سلامت دیجیتال را پوشش دهند. او همچنین بیان کرد که این حوزه نیازمند آموزش است و در نهایت هم هزینه بیمه و بهطور کلی هزینه سلامت را برای بیماران کاهش خواهد داد. علاقبند فرهنگسازی استفاده بیمه در سلامت دیجیتال را نیز از وظایف دولت دانست.
دولت بگذارد حوزه نوآوری خودتنظیمگری کند
مهدیه نوروزیان، معاون برنامهریزی و توسعه شرکت داتین در ادامه جلسه، مطالباتش از دولت را بیان کرد. او از بخش دولتی خواست خودتنظیمگری در حوزه نوآوری در بخش خصوصی را بپذیرد.
به گفته او، نوآوری در مدلهای تنظیمگری و کسبوکار ماهیتی دارد که نیازمند آزمایش در طول سالهاست؛ آن هم در یک فضای ریسک مدیریتشده و تست آزادانه. تنظیمگری یک حوزه صدمیلیاردی با تنظیمگری یک حوزه صدهزار میلیاردی متفاوت است، اما متأسفانه نگاه به هر دو حوزه به یک شکل است و باعث میشود برخی از نوآوریها در نطفه خفه شوند و اصلاً شکل نگیرند.»
نوروزیان تأکید کرد که از بخش دولتی انتظار توانمندسازی نداریم و بهتر است دولت اجازه دهد بخش خصوصی حوزه نوآوری، خودتنظیمگری کند تا فناوریها شکل بگیرند و بعد از قویشدن و ورود به اعداد بزرگتر، تنظیمگری دولت را تجربه کنند.
موضوع دیگری که او مطرح کرد، مبحث اینترنت بود. به گفته او آزاد نبودن اینترنت باعث هدررفت سرمایههای بسیار میشود و آسیبهای آن از شمارش خارج شده و حتی این مشکلات انکار هم میشود.
ترس از مسئولیتپذیری در حوزه فناوریهای نوین
خواجهدلویی، مدیرعامل شرکت سامانپرداز، امید و اعتماد را از مهمترین عوامل ادامه کار کسبوکارها توصیف کرد و درباره رگولاتوری هم گفت: «متأسفانه رگولاتوری متولی خاصی ندارد و هر کس برای خود اظهارنظر میکند.»
خواجهدلویی افزود: «به دلیل ترس موجود، فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی، رمزارز، بلاکچین و اینترنت اشیا مسئول و رگولاتور مشخصی ندارند، زیرا این حوزهها برای مسئول خود تبعات به همراه خواهند داشت.»
به اعتقاد او تا زمانی که ترس از مسئولیتپذیری در حوزه فناوریهای نوین باشد، مشکلات موجود باقی خواهند ماند.
او درباره چالشهای تأمین مالی گفت: «هنگامی که اعتمادی به این صنعت نباشد، سرمایهگذاران خطرپذیر نیز منابع مالی خود را در اختیار این صنعت قرار نخواهند داد.»
نیروی انسانی ماهر از دیگر دغدغههای خواجهدلویی بود که به گفته او هیچ برنامهریزی خاصی، حتی در معاونت علمی ریاستجمهوری، برای این بخش نشده است. بازار بسیار کوچک شده، ولی گردش مالی در یک پلتفرم رمزارزی بیشتر از بانکهاست.
به عقیده خواجهدلویی چون هیچ حمایتی از فناوریهای نوین نمیشود و قوانین تازه از هر سو میرسند، پیشرفتی در این حوزه نخواهیم داشت. همچنین حمایت از شرکتهای دانشبنیان فقط مادی نیست، بلکه دانشبنیانها بیشتر نیازمند مجوزهای معتبر هستند.»
چالش ثبت نشدن سفارش برای رسته سختافزار
حمیدرضا فراهانی، مدیرعامل آواژنگ و نایبرئیس کمیسیون فاوای اتاق تهران، با اشاره به این موضوع که چالشهای کنونی حوزه فناوری اطلاعات را دولت به وجود آورده، بیان کرد: «با فعالیتهای صنفی مختلفی که انجام دادهام متأسفانه به این نتیجه رسیدهام که بسیاری از افراد بخش دولتی اطلاعات درستی از حوزه اقتصاد دیجیتال و فاوا ندارند و چون فناوری با سرعت بسیار زیادی در حال پیشروی است، همیشه حاکمیت از فناوری عقب است و با قانونگذاریهایی که انجام میدهند بخش خصوصی را با قوانین غیراصولی و غیرکارشناسانه مواجه میکنند.»
او در این راستا به مشکل ثبت نشدن سفارش رسته سختافزار اشاره کرد. به عقیده فراهانی، اینترنت مهم است اما اگر زیرساختی نباشد، عملاً حتی اینترنت هم مسئله مهمی نخواهد بود. حوزه فناوری اطلاعات یک حوزه تخصصی است و دولت باید از کارشناسان بخش خصوصی استفاده کند.
دولت باید اکوسیستمی فکر کند
اینالویی از دیگر فعالانی بود که در این نشست به بیان مطالبات خود پرداخت. او گفت: «تفکر اقتصاد دیجیتال یک تفکر اکوسیستمی است که دولت باید به آن توجه کند و به سمت یک ساختار فلت حرکت کند و اکوسیستمی فکر کند.»
اینالویی همچنین بیان کرد که اگر رگولیشن سختگیرانه عمل کند، به نوآوری نخواهیم رسید. از سوی دیگر اگر رگولیشن درستی هم انجام نشود، مصرفکننده ضرر خواهد کرد. به گفته او، این تعامل را باید رگولاتور ایجاد کند، اما رگولاتورهای متعدد ما تعامل با اکوسیستم نوآوری را بلد نیستند.»
مطالبهگری از دولت آینده
مازیار نوربخش در پایان این برنامه عنوان کرد که مطالبات مطرح شده در این نشست توسط اتاق بازرگانی اولویتبندی خواهد شد و در اختیار رسانهها قرار خواهد گرفت.
او همچنین عنوان کرد با توجه به اینکه فرصت زیادی تا انتخابات ریاستجمهوری باقی نمانده، وظیفه ما این است که در این فرصت محدود اولویتهای این بخش اقتصادی را به نامزدهای انتخابات برسانیم تا در آینده ملاکی برای مطالبهگری ما باشد.