اینرسی۵۰۰ ساله یک صنعت پیشـرو

آیا صنعت نشر در حال برداشتن اولین گام‌های خود به سمت انقراض است؟

زمان مطالعه: 2 دقیقه

صنعت نشر که به عنوان انقلاب چاپ نیز شناخته می‌شود، ریشه در آلمان دوران رنسانس دارد. در آن زمان متون مختلف و خصوصا مذهبی تنها به تعداد محدود و زبان مرده لاتین در اختیار اقشار غنی مذهبی قرار داشت و بدون دسترسی عموم به این متون، آن‌ها به‌راحتی از مردم سوءاستفاده می‌کردند. ماشین چاپ اولیه گوته برای اولین بار هم در گسترش متونی که به واسطه آن‌ها سوءاستفاده انجام می‌شد و هم در رواج متون علمی به تعداد کثیر نقشی انقلابی ایفا کرد و شاید تمام پیشرفت‌های بعدی بشریت از جمله انقلاب صنعتی تا عصر اینترنت مدیون این نوآوری گوته باشد.

با این وجود اکنون صنعت نشر در مرحله‌ای قرار دارد که آینده آن به‌روشنی آشکار نیست. وابستگی این صنعت به منابع محدود و حیاتی مانند کاغذ از مشکلات اصلی آن است. شاید در دوران دورتر و زمانی که استفاده بشر از منابع جنگلی به حد امروز نبود، این صنعت حیاتی می‌توانست با قناعت به سهم خود از این منابع به کارش ادامه دهد، اما امروزه با توجه به گسترش بی‌حد و مرز استفاده بشر از جنگل‌ها و ارائه جایگزینی به نام نشر دیجیتال، صنعت نشر با مشکل مواجه است.

با وجود اینکه همچنان در میان عده‌ای علاقه و تقاضا برای محصولات و کتب کاغذی به‌وفور وجود دارد، برای عامه مردم در این مقطع زمانی، ماهیت دیجیتالی یا فیزیکی متون اهمیت خود را از دست داده است. برای مثال مطالعات نشان داده است که هر فرد به طور متوسط شش دقیقه در روز مطالعه می‌کند. در حالی که هر فرد به طور متوسط پنج ساعت از روز را در سامانه‌‌های اینترنتی و دیجیتالی صرف می‌کند.

شکل دیگری از نشر که رقیبی جدی برای نشر کاغذی به حساب می‌آید،‌ کتب صوتی هستند. طی یک نظرسنجی در ایالات متحده در سال ۲۰۱۷، بیش از ۳۱ درصد از مخاطبان اذعان داشتند که شیوه مورد علاقه آن‌ها برای مطالعه نه نشر کاغذی و نه متن دیجیتال، بلکه کتب صوتی است. کمبود فزاینده منابع مورد نیاز برای نشر فیزیکی، همراه با اقبال و محبوبیت فرم‌های جایگزین، اصلی‌ترین تهدیدها برای بقای این صنعت ۵۰۰ ساله است.

یکی دیگر از اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین مشکلات صنعت نشر چاپی انحصارطلبی ابرشرکت‌هایی است که لزوما تخصص آن‌ها چاپ و نشر کتب نیست. یکی از خواص این ابرشرکت‌ها توانایی مالی بالای آن‌ها و انعطاف‌پذیری آن‌ها در ارائه تخفیف و عرضه محصولات مختلف با قیمت پایین‌تر است.

در صدر این ابرشرکت‌ها آمازون قرار دارد. این تصرف بازار منجر به از دست رفتن کسب‌و‌کار بسیاری از کتابفروشی‌هایی می‌شود که منحصرا به شکل تخصصی در این زمینه فعالیت می‌کنند و در عین حال نابرابری عمیقی را در بازار ایجاد می‌کند. آمازون که خود به عنوان یک کتابفروشی آنلاین کارش را شروع کرد، حالا تبدیل به بزرگ‌ترین دشمن همکاران خود شده است

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/45ho
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.