رسانه اقتصاد نوآوری ایران

اینماد؛ همین الان؟ شوخی می‌کنید؟!

همدستی ابر و باد و مه و خورشید و فلک و مسئولان محترم

زمان مطالعه: 2 دقیقه

جمله سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی درباره اینماد را می‌توان عصاره سیاست‌گذاری در این روزها دانست. امین کلاهدوزان گفته هر کسی با اینماد مخالف است، در حال مخالفت‌کردن با بستن و مهار سایت‌های قمار و موادفروش است! راستش استاد کلاهدوزان زیاد ما را متعجب نکرده است.

استدلالی که او برای رد کردن نظر مخالفان اینماد از خود در کرده، این روزها از تریبون‌های مختلف و در حوزه‌های گوناگون در حال شنیده‌شدن است. هر کسی این روزها با هر رویه یا سیاستی مخالف باشد، متهم می‌شود به اینکه در حال موافقت با یک چیز خیلی بد دیگر است!

مدت‌هاست این سنت زشت در میان سیاست‌گذاران حوزه‌های مختلف باب شده که منتقد را با متهم‌کردن به بدترین چیز ممکن، باید آچمز کرد و دهانش را بست. از این‌رو تعجب نباید کرد کسی که هنوز سرپرست یک مرکز در حوزه تجارت الکترونیک است هم بدش نیاید از این تمهید برای اثبات حقانیت خود بهره گیرد.

آدمی بعضی اوقات می‌ماند که آیا واقعاً یک مسابقه برای ناامید کردن فعالان اقتصاد نوآوری و دیجیتال کشور به راه افتاده و ما خبر نداریم، یا همه این تصمیم‌ها و خبرهای ناگوار و تلخی که این روزها می‌شنویم، بر اساس تصادف و از بد روزگار است که پشت سر هم رخ می‌دهند!

بیایید فرض را بگیریم بر حقانیت طرفداران و مجریان اینماد؛ بیایید فرض را بگیریم بر اینکه بخش خصوصی اقتصاد اینترنتی تعلل کرده و از فرصت داده‌شده برای دریافت اینماد استفاده نکرده؛ اما یک بار و فقط یک بار نباید از خودتان می‌پرسیدید که آیا الان و در این روزها که اینترنت و اقتصاد مرتبط با آن بدترین روزهای خود را سپری می‌کند، زمان مناسبی برای مطرح‌کردن دوباره اینماد و الزام آن هست یا نه؟!

شکی نیست که هستند کسانی که ترجیح‌شان بر این است که هیچ مجوز و نظارتی بالای سرشان نباشد، اما چقدر فکر می‌کنید همین سایت‌های قمار و شرط‌بندی که مثل نقل‌و‌نبات در وب فارسی فعالیت می‌کنند و با یا بی اینماد کسی یارای مقابله با آنها را ندارد، این روزها نگران اینماد باشند؟!

اینماد و بستن و محدودسازی‌های بیشتر برای کسب‌وکارهای خرد اینترنتی و حتی حوزه‌هایی چون رمزارز که هنوز تکلیف رگولاتوری آنها روشن نیست، یک دغدغه بزرگ است، وگرنه سایت‌هایی که با بگیروببندهای سفت‌وسخت چند سال گذشته در فضای وب کماکان سرپا هستند، بعید است چندان نگران این نماد یا آن نماد باشند!

نمادی که این روزها از وزیر صمت تا بانک مرکزی همه کاروبارشان را گذاشته‌اند زمین و افتاده‌اند به‌دنبال اینکه استدلال و برهان بریزند وسط که ثابت کنند از آن بهتر یافت می‌نشود، فقط یک آه بزرگ دیگر است در این فضای نیمه‌جان!

بگذریم… امیدوارم دوز خبرهای خوب این روزها بیشتر و بیشتر شود و از این وضعیت ناجور به سلامت عبور کنیم و البته همکار خوب‌مان مرضیه امیری را خیلی زود دوباره در جمع خودمان ببینیم.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ikva
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.