کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

اینوتکس یازدهم؛ اجتماع 400 شرکت و 10 هیئت تجاری

گفت‌وگو با سجاد عباسی‌ فشمی ‌دبیر اجرایی یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری اینوتکس

اینوتکس یکی از مهم‌ترین رویدادهای حوزه فناوری و اقتصاد نوآوری است که امسال نیز مانند سال گذشته در پارک پردیس برگزار شد. برگزارکنندگان این رویداد سالانه، در توضیح اهداف خود می‌گویند که برای تسهیل سرمایه‌گذاری روی شرکت‌ها، همکاری کسب‌و‌کارها با یکدیگر و شبکه‌سازی میان بازیگران اکوسیستم نوآوری، این نمایشگاه را برگزار می‌کنند. در گفت‌و‌گوی پیش رو سجاد عباسی فشمی، دبیر اجرایی یازدهمین دوره این نمایشگاه، درباره اینوتکس 2022 و تفاوت‌های آن با دوره‌های پیشین توضیحاتی را ارائه داده است.

چند شرکت برای حضور در نمایشگاه اینوتکس ثبت‌نام کرده بودند؟

امسال بیش از ۴۰۰ شرکت در نمایشگاه حضور داشتند. این شرکت‌ها از کشورهای مختلفی از جمله روسیه، هند، مالزی و… بودند. بیش از ۱۰ هیئت مختلف تجاری هم از نمایشگاه اینوتکس بازدید داشتند.

کدام دسته از شرکت‌ها بیشتر از نمایشگاه استقبال کرده بودند؟ آیا آمار شرکت‌های حاضر نسبت به سال گذشته افزایش داشته است؟

قطعاً تعداد شرکت‌کننده‌های اینوتکس نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. سال گذشته چهار سالن داشتیم، اما امسال تعداد سالن‌ها را افزایش دادیم و شش سالن داشتیم. در واقع نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش ظرفیت داشتیم. با وجود افزایش ظرفیت، تعداد زیادی از شرکت‌ها در لیست انتظار بودند و متأسفانه به دلیل محدودیت فضا نتوانستیم غرفه‌ای در اختیار آنها قرار دهیم.

بنابراین امسال استقبال از نمایشگاه به‌مراتب از سال‌های گذشته بیشتر بوده است. شرکت‌ها و استارتاپ‌های مختلفی، به‌خصوص کسب‌وکارهای رمزارزی از نمایشگاه بسیار استقبال کردند و در آن حضور جدی داشتند.

جذب سرمایه یکی از مهم‌ترین چالش‌های کسب‌و‌کارهای نوآور است و اینوتکس با کافه سرمایه سعی در کمک به حل این چالش برخی از شرکت‌ها دارد. کافه سرمایه امسال چه تفاوتی با سال‌های گذشته داشت و فکر می‌کنید چه میزان توانسته باشید برای کسب‌وکارهای نوآور، روند جذب سرمایه را تسهیل کنید؟

یکی از اهداف اصلی و سه‌‌گانه اینوتکس کمک و تسهیل جذب سرمایه است. برای اینکه استارتاپ‌ها بتوانند سرمایه جذب کنند، برنامه‌ها و کاتالیزورهای مختلفی داشتیم. از جمله این کاتالیزورها می‌توان به کافه سرمایه، رویداد رقابت استارتاپی اینوتکس‌پیچ و برنامه تأمین مالی جمعی اشاره کرد.

رویداد رقابت استارتاپی اینوتکس‌پیچ در استان‌های مختلف در مقابل سرمایه‌گذار برگزار شد. برنامه تأمین مالی جمعی را امسال برای اولین بار در اینوتکس داشتیم. امسال در خصوص استارتاپ‌هایی که به جذب سرمایه نیاز داشتند، اطلاع‌رسانی انجام شد.

از میان استارتاپ‌هایی که ‌ثبت‌نام کردند، بعد از ارزیابی و راستی‌آزمایی، ۳۰ استارتاپ به کافه سرمایه راه یافتند. در طول چهار روز نمایشگاه، بیش از ۴۰۰ جلسه ‌سرمایه‌گذاری برای این استارتاپ‌ها در کافه سرمایه تنظیم ‌شده بود. شروع این جلسات با اینوتکس است، اما ادامه‌دار خواهند بود.

نکته بعدی این است که کشور ازبکستان سرمایه‌ای را برای استارتاپ‌های ایرانی در نظر گرفته بود. آن دسته از استارتاپ‌های کافه سرمایه که به جذب سرمایه خارجی نیاز دارند و می‌خواهند بازار جهانی خود را گسترش دهند، برای این سرمایه پیشنهاد می‌کنیم. جلسات این ‌سرمایه‌گذاری بعد از نمایشگاه ادامه پیدا می‌کند.

در تأمین مالی جمعی اینوتکس، پنج استارتاپی که به جذب سرمایه نیاز دارند، حضور داشتند. مخاطبان می‌توانند با سهمیه‌های ۵۰۰ هزار تومانی در تأمین مالی این استارتاپ‌ها کمک کنند و خود نیز سهامی ‌از این استارتاپ‌ها را داشته باشند.

تفاوت نمایشگاه امسال با سال‌های گذشته در چیست؟ چه بخش‌های جدیدی به نمایشگاه اضافه‌ شده بود؟

نمایشگاه امسال با سال گذشته در بخش‌های مختلفی تفاوت دارد. در بخش نمایشگاهی، فضای نمایشگاه ۵۰ درصد رشد داشته است. در بخش رویدادی، امسال یک استیج اضافه کردیم و سه استیج داشتیم.

استیج سوم، موضوع رگولاتوری و حکمرانی در حوزه دانش‌بنیان بود. دو استیج دیگر مانند سال گذشته بودند که در یکی موضوعات عمومی مطرح می‌شد ‌و در دیگری که ایستگاه آینده نام داشت، موضوعات تخصصی با محور آینده‌پژوهانه بررسی می‌شدند.
از بخش‌های جدید دیگر می‌توان به جینو اشاره کرد. جینو رویدادی در حوزه بازی است. در این رویداد قصد داشتیم استریمرهای (streamer) حوزه گیم را گرد هم آوریم.

بخش جدید دیگر رویداد علمی ‌کنز است که بنیاد مصطفی آن را برگزار می‌کند. پژوهشگران و دانشمندان برتر اسلامی ‌از ۲۵ کشور طرح‌های خود را برای این رویداد ارسال کردند. در نهایت طرح‌های برتر در شش حوزه انتخاب شدند.

سال گذشته شاهد مشکلاتی چون تهویه نامناسب برخی سالن‌ها و کمبود امکانات رفاهی بودیم. شما چه مشکلاتی را شناسایی کرده و برای حل آنها چه چاره‌ای اندیشیده بودید؟

سال گذشته برآورد کرده بودیم که در طول چهار روز، هشت هزار نفر از نمایشگاه بازدید می‌کنند، اما ۲۴ هزار نفر بازدیدکننده داشتیم. این باعث شد تأمین‌کنندگان مواد خوراکی در روز اول نمایشگاه دچار مشکل شوند، اما این موضوع از روز دوم حل شد.

امسال تمهیدات لازم را فراهم دیدیم و از تأمین‌کنندگان بزرگ برای حضور دعوت کردیم و به امید خدا مشکلی در جهت تأمین امکانات رفاهی نداشتیم. در مورد دمای هوا هم باید توجه داشت که نمایشگاه در فضای باز برگزار می‌شود و امکان تنظیم دما وجود ندارد؛ اما امسال تلاش کردیم با توجه به طراحی سالن‌ها، کاری کنیم که دما متعادل باقی بماند. از طرفی امسال نمایشگاه را ۱۰ روز زودتر و پیش از آغاز گرما شروع کردیم.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ag8y
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.