کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

این تقلب است نه مبارزه با سرمایه‌داری

دو مهندس یک شرکت نرم‌افزاری به دلیل کار تمام‌وقت همزمان در دو شرکت اخراج شدند این اتفاق موافقان و مخالفان بسیاری داشت که استدلال‌های متفاوتی ارائه داده‌اند

پست لینکدینی که دیویس بل، مدیرعامل «کانوپی» به اشتراک گذاشته، به دلیل روشن‌کردن روند رو‌به‌رشد اشتغال بیش از حد یا کار مخفیانه در دو شغل از راه دور به طور همزمان، بحث و جدل‌هایی را ایجاد کرده است. او در این پست لینکدین فاش کرده بود که شرکت کانوپی (یک شرکت نرم‌افزاری اندازه متوسط که در ایالت یوتای ایالات متحده واقع شده است) اخیراً دو مهندس را که مخفیانه در دو شغل تمام‌وقت به طور همزمان کار می‌کردند، اخراج کرده است. بل در این پست نوشته بود: «از نظر من، این یک روند جدید اجتماعی جذاب نیست. این کار شکل جدیدی از دزدی و فریب است، نه رفتاری که یک فرد اخلاق‌مدار و صادق آن را انجام دهد.»


مخالفان: کارگران مجبورشده‌اند


این پست باعث واکنش شدید چندین گروه، از جمله جامعه «ضد کار» ردیت شد. برخی از کاربران استدلال کرده‌اند که مدیران عامل حوزه فناوری مانند جک دورسی و ایلان ماسک به دلیل کار همزمان در چندین شرکت مورد تحسین قرار می‌گیرند، در حالی که کارگران عادی به خاطر آن مجازات می‌شوند. برخی دیگر نیز معتقد بودند با توجه به شرایط تورمی و رکودی که جهان با آن درگیر است، ممکن است این مهندسان دو شغل داشته باشند تا بتوانند از پس تأمین مخارج زندگی خود برآیند و نمی‌توان آنها را سرزنش و ملامت کرد. بل در مصاحبه‌ای با اینسایدر گفته است: «مهندسان با حقوق و دستمزد بالا از شرکت‌های بزرگ فناوری به یوتا می‌آیند، زیرا ما اکنون تجربه کار از راه دور را ارائه می‌دهیم. استخدام‌شدن و کار‌نکردن در هیچ‌جا ایده‌آل نیست.»


موافقان: موضوع مالی نیست


بل معتقد است کسانی که در این مجموعه کار می‌کرده‌اند و مرتکب این تخلف شده‌اند، در مضیقه مالی نبوده‌اند و نمی‌توان آنها را با افراد کم‌درآمد جامعه مقایسه کرد و برایشان دل سوزاند. او گفته است: «مقایسه این کارمندان خاص با افراد کم‌درآمدی که برای پرداخت مایحتاج اولیه مانند غذا و پوشاک شیفت‌های شبانه یا کار اضافی می‌گیرند، درست نیست. اینها افرادی هستند که برای یک شرکت فناوری واقعاً بزرگ کار می‌کنند، بنابراین می‌دانید که در آنجا به‌خوبی از نظر مالی تأمین می‌شوند. فکر می‌کنم با توجه به اینکه مهندسان اخراج‌شده در کانوپی بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار دلار درآمد سالانه داشتند، کاملاً واضح است که آنها فقط به دنبال یک جریان درآمد اضافی بودند، بدون اینکه واقعاً کار زیادی انجام دهند.»

به گفته بل، کانوپی پس از دو ماه و نیم عملکرد ضعیف مهندس اول که توجه هم‌تیمی‌های او را جلب کرده بود، متوجه شد او مخفیانه برای دومین کار تمام‌وقت خود زمان صرف می‌کرده است. بل گفته که پس از غیبت‌های مکرر در جلسات، تکمیل‌نکردن کارها و خاموش نگه‌داشتن وب‌کم به طور مداوم، او به جلسه‌ای با منابع انسانی فراخوانده شد تا در مورد مسائل صحبت کنند. بلافاصله پس از آن، شرکت متوجه شد که نمایه لینکدین او از عمومی به خصوصی تغییر کرده و کانوپی را به عنوان شغل فعلی خود در لیست ندارد. این امر باعث شد کانوپی درخواست تأییدیه استخدام را برای کارفرمای سابق آن مهندس بفرستد که نشان داد در واقع او هنوز آنجا کار می‌کند. بل گفته است که مهندس دوم نیز قبل از شروع این موقعیت، حرکات مشکوک مشابهی را نشان داده و منابع انسانی مستقیماً به او گفته که شرکت با استخدام تمام‌وقت دوگانه موافق نیست.


اشغال فرصت کار دیگران


بل معتقد است که داشتن دو موقعیت کاری تمام‌وقت همزمان با ساعت کاری ۹ تا ۵، با داشتن یک کار جانبی متفاوت است. او می‌افزاید که بسیاری از کارمندان در کانوپی دارای چندین جریان درآمد منعطف یا پروژه‌های شخصی هستند. در حالی که برخی «اشتغال بیش از حد» را اقدامی اعتراضی علیه یک نظام سرمایه‌داری می‌دانند که کارگران در آن استثمار می‌شوند، بل در این باره به اینسایدر توضیح داده است: «این کار اتفاقاً برای رسیدن به قلب سرمایه‌داری غربی است. وقتی این کار را انجام می‌دهید، فرصت را از فرد دیگری می‌گیرید. همچنین به افرادی که با آنها کار می‌کنید، آسیب می‌رسانید، زیرا آنها مسئول تحویل محصولات نهایی هستند و در نهایت مجبورند به خاطر کم‌کاری این افراد، بیشتر کار کنند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/i7v5
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.