کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

سلام وفاداری می‌آورد!

درباره ایمیل خوشامدگویی و اهمیت آن در بازاریابی و فروش بهتر شرکت‌ها

این روزها کسب‌وکارها دست از گفتن این حرف که «بازاریابی ایمیلی مرده است» برداشته‌اند و از این از‌گور‌برگشته برای افزایش ارتباط با مخاطب و فروش استفاده می‌کنند. یکی از انواع ایمیل‌های بازاریابی ایمیلی، ایمیل خوشامدگویی است. ایمیلی که درست پس از آنکه کاربرتان ایمیلش را ثبت می‌کند، دریافت می‌کند. این نوع ایمیل اگر از کیفیت مناسبی برخوردار باشد، می‌تواند آغازی بی‌نظیر برای ایجاد ارتباطی طولانی میان برند و مخاطبش باشد.

طبق گزارش Invesp (ارائه‌دهنده پیشرو نرم‌افزار و خدمات بهینه‌سازی نرخ تبدیل تجارت الکترونیک)، ۷۴ درصد از افراد انتظار دارند بلافاصله پس از عضویت در لیست ایمیل شما، ایمیل خوشامدگویی بگیرند. با این وجود فقط 7/57 درصد از برندها ایمیل خوشامدگویی را برای کاربرانی که به‌تازگی مشترک شده‌اند، ارسال می‌کنند.

ایمیل‌های خوشامدگویی به‌طور متوسط تا ۳۲۰ درصد بیشتر از ایمیل‌های تبلیغاتی دیگر درآمد ایجاد می‌کنند. مشترکانی که ایمیل خوشامد‌گویی دریافت می‌کنند، ۳۳ درصد تعامل بیشتری با برند نشان می‌دهند. ایمیل‌های خوشامدگویی که حاوی پیشنهاد خرید هستند، در مقایسه با ایمیل‌های خوشامدگویی بدون پیشنهاد، می‌توانند درآمد هر ایمیل را ۳۰ درصد افزایش دهند.

نرخ کلیک این ایمیل‌‌ها 4/14 درصد است، در حالی که نرخ کلیک انواع دیگر ایمیل تنها 7/2 درصد است. نرخ تبدیل برای ایمیل‌های خوشامدگویی در مقایسه با ایمیل‌های معمولی، 94/0 درصد در برابر 10/0 درصد است. در مورد پیام‌های خوشامدگویی که بلافاصله پس از عضویت کاربر ارسال می‌شود، نرخ تبدیل گاهی تا 01/4 درصد هم می‌رسد. به طور کلی مقایسه نتایج ایمیل‌های خوشامدگویی با انواع دیگر ایمیل‌ها نشان می‌دهد «اگر به کاربران ایمیلی خود خوشامد نگویید، قافیه را باخته‌اید!»

برای ارسال یک ایمیل خوشامدگویی خوب و رسیدن به نتایج عالی از طریق آن، رعایت برخی نکات ضروری است. با رعایت این موارد است که ایمل خوشامدگویی شما می‌تواند به ایجاد وفاداری و افزایش فروش منجر شود.


به‌موقع باشید!


به‌موقع‌بودن در اینجا یعنی سریع‌بودن. شما باید بلافاصله پس از ثبت‌نام، ایمیل خوشامدگویی را ارسال کنید. همان‌طور که در گزارش Invesp دیدید، نرخ تبدیل در ایمیل‌هایی که بلافاصله پس از ثبت‌نام به کاربران خوشامد می‌گویند، تقریباً چهار برابر ایمیل‌های خوشامدگویی دیگر است؛ زیرا لازم است این ایمیل را وقتی برای مخاطب ارسال کنید که کسب‌و‌کار شما هنوز در ذهن وی حضور دارد. مشترکینی که ایمیل خود را برای دریافت خبرنامه یا ثبت‌نام وارد می‌کنند، نسبت به برند شما کنجکاو و هیجان‌زده هستند و باید سریعاً در مورد آنها اقدام شود تا سریع‌تر به انتهای قیف فروش برسند.

در این بخش بیش از هرچیز خودکارسازی فرایندهای بازاریابی مهم است.


از عنوان واضح استفاده کنید


در ایمیل‌های خوشامدگویی نیز مثل سایر انواع ایمیل‌ها لازم است ایمیل شما باز شود تا خوانده شود و اثری که می‌خواهید را بگذارد. برای بازشدن ایمیل‌های خوشامدگویی در عنوان ایمیل‌ به‌طور واضح به مخاطب بگویید که این ایمیل ارتباط مستقیمی با ثبت‌نام او دارد. بسیاری از برندها از عبارت «خوش آمدید» در عنوان ایمیل یا خطوط ابتدایی آن استفاده می‌کنند تا مخاطب ایمیل خیلی سریع متوجه دلیل ارسال آن شود. یادتان باشد واضح‌بودن به این معنی نیست که نمی‌توانید خلاق باشید.

عنوان ایمیل‌های خوشامدگویی برند نایکی، «You are In» در عین واضح‌بودن، با خلاقیت به مخاطب خود این احساس را منتقل می‌کند که در رویداد خاص و ویژه‌ای حضور دارد.


خودتان را معرفی کنید


ایمیل گفت‌وگویی است میان برند شما و کاربرتان. در ابتدای این گفت‌وگو خوب است که خودتان را خیلی مختصر معرفی کنید و از ارزش‌هایتان بگویید. بهترین راه گفتن از برند و ارزش‌های آن، بازگو کردن داستان برند است. ما داستان‌ها را با اشتیاق بیشتری دنبال می‌کنیم و احتمال اینکه با آنها ارتباط برقرار کنیم و در نهایت آنها را به یاد بیاوریم، بیشتر است. اگر داستان‌تان به اندازه کافی تأثیرگذار باشد، احتمال اینکه کاربر آن را برای سایر دوستان و آشنایانش تعریف کند هم بسیار زیاد است؛ چیزی که هر برندی آرزویش را دارد.

علاوه بر داستان برند، استفاده از تصویر تیم شما نیز در هنگام معرفی می‌تواند احساس برقراری ارتباطی انسانی را در مخاطب‌تان تقویت کند.


شخصی‌سازی کنید


هیچ‌کس دوست ندارد ایمیل برندی را بخواند که بین او و دیگران تفاوتی قائل نیست. در ایمیل‌های خوشامدگویی نیز مثل هر پیام دیگری، با استفاده از شخصی‌سازی می‌توانید تأثیر بهتری بر مخاطب‌تان بگذارید. البته برای شخصی‌سازی لازم است هنگام ثبت‌نامِ کاربر از او اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی، علاقه‌مندی‌ها یا… را دریافت کنید.
اگر اطلاعات کاربرتان را ندارید، سعی کنید با شیوه خطاب‌تان در آغاز ایمیل به کاربرتان حس متمایز‌بودن بدهید. مثلاً اگر برند شما در حوزه کتاب فعالیت می‌کند، استفاده از عبارت «دوست کتاب‌خوان» یا «دوست کتاب‌دوست» به مخاطبان این حس را می‌دهد که علایقش را می‌شناسید و او عضو دسته به‌خصوصی است.


محصولات یا خدمات پرفروش خود را معرفی کنید


وقتی محصول یا خدمتی پرفروش است، یعنی تعداد بیشتری از مخاطبان شما به آن واکنش نشان داده‌اند. بنابراین احتمال اینکه کاربر جدید شما نیز به آن واکنش نشان دهد، بسیار زیاد است. بنابراین می‌توانید در ایمیل خوشامدگویی محصولات یا خدمات پرفروش‌تان را معرفی کنید و درصورتی که برایتان مقدور بود، همراه با معرفی به مخاطب ایمیل خوشامدگویی پیشنهاد دهید که این محصولات و خدمات را با تخفیف دریافت کند؛ آن هم تخفیفی که مختص کاربران ایمیلی شماست.


تخفیف یا هدیه بدهید


بسیاری از کابران هنگام ثبت‌نام در لیست ایمیل، انتظار دریافت تخفیف یا هدیه دارند. با دادن تخفیف یا هدیه در ایمیل خوشامدگویی انتظار مخاطب‌تان را برآورده کنید. نگران هزینه‌‌های این تخفیف یا هدیه نباشید، زیرا همان‌طور که گفته شد ایمیل‌های خوشامدگویی به‌طور متوسط تا ۳۲۰ درصد بیشتر از ایمیل‌های دیگر درآمد ایجاد می‌کنند.

علاوه بر این، ایمیل‌های خوشامدگویی که حاوی پیشنهاد هستند، در مقایسه با ایمیل‌های خوشامدگویی بدون پیشنهاد، می‌توانند درآمد هر ایمیل را ۳۰ درصد افزایش دهند. پیشنهاد شما به کاربران‌تان می‌تواند خرید و دریافت هدیه باشد.
ایمیل خوشامدگویی به شما فرصت می‌دهد تصویری که دوست دارید مخاطب‌تان از شما داشته باشد، در ذهنش بسازید.

درست مثل وقتی که برای اولین بار با شخصی روبه‌رو می‌شوید و در اولین برخورد می‌‌توانید تأثیری فراموش‌نشدنی بر ذهن شخص مقابل‌تان بگذارید. اگر شما از این فرصت ویژه استفاده نکنید، ممکن است اولین مواجهه مخاطب شما با برندتان به شکل دیگری صورت گیرد.

اگر در این مواجهه مخاطب شما دچار مشکلی شود، احتمال اینکه به‌سرعت تصویر ناخوشایندی از برند شما در ذهنش شکل بگیرد، بسیار است و همان‌طور که می‌دانید پاک‌کردن ذهنیت بد یک مخاطب به یک برند، کار آسانی نیست. سعی کنید خودتان اولین مواجهه مخاطب با برندتان را برنامه‌ریزی کنید و در این مواجهه تصویر بسیار خوبی از خودتان به مخاطب ارائه دهید؛ تصویر خوبی که شما در ایمیل خوشامدگویی از خود ارائه می‌دهید، می‌تواند کاری کند که کاربر اشکالات کوچک محصول یا خدمات شما را به خوبی تصویری که از شما در ذهن دارد، ببخشد، همراه‌تان بماند و حتی شما را به دیگران توصیه کند.

فرصت سلام و خوشامدگویی به کاربرتان را غنیمت بشمارید؛ چراکه سلام وفاداری می‌آورد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/7i2r
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.