کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

ای‌صنوف دیگر چه بساطی است؟!

سامانه ای‌صنوف در بی‌خبری اتحادیه
کسب‌و‌کارهای مجازی متولد شد

مصداق این ضرب‌المثل به گوش آشنا که هر دم از این باغ بری می‌رسد، کسب‌و‌کارهای نوآور هستند که روزی نیست نغمه‌ای تازه برایشان ساز نکنند. طبق معمول هم هر وقت اسم فروشگا‌های آنلاین اینترنتی می‌آید، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی خودش را جلو می‌اندازد تا بدعتی تازه و به قول خودش قاعده‌‌ای جدید بگذارد. هنوز ماجرای الزامی شدن ای‌نماد برای گرفتن درگاه پرداخت از ذهن پاک نشده که باز مرکز توسعه تجارت الکترونیکی دست به کار شده و سامانه‌ای جدید به نام «ای‌صنوف» راه انداخته است. سامانه‌ای که نوعی جشنواره فروش مجازی برای اصناف است و از همان فرمول همیشگی اما ناکام کارها را ساده‌تر کردن پیروی می‌کند اما مثل هزار و یک سامانه دیگر احتمالا فقط گرفتاری‌هایش در یاد بماند و شاید هم زود بساطش برچیده شود.

ای‌صنوف حاصل همکاری مرکز اصناف و امور بازرگانان و دبیرخانه هیئت عالی نظارت و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی است. این دو، سه نهاد دست به دست هم داده‌اند و با ای‌صنوف می‌خواهند حلقه اتصالی میان فروشگاه‌های اینترنتی دارای مجوز ‌ای‌نماد واحدهای صنفی فیزیکی برقرار کنند تا هر دو طرف بهتر و راحت‌تر یکدیگر را پیدا کنند. توجیه بانیان این سامانه هم این است که به طور معمول فروشگاه‌ها و صنوف فیزیکی تصور می‌کنند چون دانش فناوری اطلاعات ندارند یا اینکه مشتریانشان میل به خرید حضوری دارند، از فضای آنلاین دوری می‌کنند.

این سامانه قرار است مسیر ورود به فضای مجازی را برای یک کسب‌و‌کارهای فیزیکی ساده‌تر و سریع‌تر کند و از آن‌سو برای فروشگاه‌های اینترنتی نیز این امکان را فراهم می‌کند که با واحدهای صنفی در مقام تأمین‌کننده همکاری کنند. چیزی شبیه به نوعی تابلوی تبلیغاتی برای هر دو گروه فروشگاه‌های اینترنتی و واحدهای صنفی. شعار اصلی این سامانه «بهار همدلی اصناف و مردم» نامگذاری شده و هدف آن تشویق خرید غیرحضوری در ایام کروناست. سامانه ای‌صنوف دارای هشت گروه کالایی است که اغلبشان در حوزه مواد غذایی هستند. فروشگاه‌های اینترنتی و اصناف برای حضور در این جشنواره فروش مجازی باید ثبت‌نام کنند.

ثبت‌نام برای فروشگاه‌های اینترنتی به این صورت است که باید نام دامنه و گذرواژه پنل کاربری نماد اعتماد خود را وارد کنند و بعد از تکمیل اطلاعات، واحدهای صنفی سنتی مورد نظر خود را به همکاری دعوت کنند. اصناف دارای پروانه کسب نیز پس از ثبت‌نام این امکان را دارند که بر اساس رسته فعالیت، فروشگاه‌های اینترنتی را انتخاب می‌کنند و از طریق آن‌ها اقدام به فروش کالاهای خود کنند.
خبر رونمایی از سامانه ای‌صنوف در حالی منتشر می‌شود که اتحادیه کشوری کسب‌و‌کارهای مجازی از اساس در جریان راه‌اندازی چنین سامانه‌ای نیست.

رضا الفت‌نسب، رئیس این اتحادیه، می‌گوید این اولین بار نیست که دولت در حوزه‌ای که به او ارتباطی ندارد، ورود می‌کند: «بخش خصوصی و اتحادیه‌ها مسائل و مقتضیات اعضای خود را بهتر می‌شناسد و آن‌ها را پیگیری می‌کند. کارهای زیادی روی زمین است، اما دولت به جای رسیدگی به آن‌ها به دنبال نمایش است.»

او اضافه می‌کند: «سال‌هاست می‌گوییم وب‌سرویس اصناف ایجاد شود تا کسب‌و‌کارهای آنلاین راحت‌تر کسب‌و‌کارهای مجوزدار را شناسایی کنند، اما دولت اهمیتی به چنین مسائلی نمی‌دهد و در حوزه‌هایی دخالت می‌کند که ارتباطی به حوزه کاری‌اش ندارد.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/6b6b
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.