بازار را رها کنید و به رشد استارتاپ‌ها بنگرید!

اکوسیستم رمزارزی دنیا در مسیر جذابی پیش می‌رود

زمان مطالعه: 3 دقیقه

استارتاپ‌های ارزهای دیجیتال شروع خوبی در سال ۲۰۲۲ داشته و صدها میلیون دلار سرمایه جدید به دست آورده‌اند. این در حالی است که سرمایه‌گذاران بازار به‌شدت نگران کاهش پرشیب قیمت رمزارزها هستند.چندین استارتاپ خصوصی رمزارزی تا پایان ماه ژانویه تزریق نقدینگی به شرکت‌های خود را از طریق سرمایه‌گذاری بیشتر اعلام کردند.

برای مثال، صرافی کریپتو FTX و شعبه آن در ایالات متحده در مجموع بیش از ۸۰۰ میلیون دلار جمع‌آوری کردند و ارزش شرکت خود را به بیش از ۳۲ میلیارد دلار رساندندFireblocks .، یک استارتاپ در حوزه زیرساخت‌های رمزارزی، طی یک تزریق ۵۵۰ میلیون دلاری ارزش خود را به بیش از هشت میلیارد دلار و رقیب آنها شرکت Blockdaemon با ارزش 1.3 میلیارد دلاری، ۱۵۵ میلیون دلار را تنها در یک هفته به دست آورد.

بدون شک سال ۲۰۲۱، سال انفجار سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های رمزارزی بود. پیش از این، بیشترین سرمایه‌گذاری در اکوسیستم استارتاپی رمزارزها مربوط به سال ۲۰۱۸ و به مبلغ 4.7 میلیارد دلار بود. این در حالی است که در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ شاهد افت این حجم به 3.1 میلیارد دلار در هر دو سال بودیم، اما در سال ۲۰۲۱ این رقم به بیش از ۲۵ میلیارد دلار رسید که از مجموع تمام سال‌های پیشین تا سال ۲۰۱۵ که در آن ثبت این آمار شروع شد، بیشتر است.

آیا زمستان کریپتو به اندازه کافی سرد است؟
«کنستانتین ریشتر»، مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت Blockdaemon می‌گوید: «شاید واقعاً ما وارد یک زمستان رمزارزی شده‌ایم. اما اگر این‌طور است، بر خلاف بازارهای نزولی که قبلاً دیده‌ایم، در وضعیت فعلی، بازار به حدی از بلوغ رسیده که دارای پذیرش نهادی وضعیت خود شده است.

سرمایه‌گذاران هول نمی‌شوند و وعده‌های بنیادین رمزارزها را به‌خوبی می‌بینند و حس می‌کنند. به همین دلیل با وجود سقوط شدید قیمت‌ها، خوش‌بینی به آینده فناوری بالاست و سرمایه کماکان وارد استارتاپ‌ها می‌شود.»

موج جدیدی از نگرانی‌ها به‌طور همزمان بر بازار رمزارزی سایه افکنده است؛ نگرانی‌ای که ناشی از نرخ بهره بالاتر جدید از سوی فدرال‌رزرو و سایر بانک‌های مرکزی بزرگ به وجود آمده است.

این نگرانی‌ها توسط انگیزه بانک‌های مرکزی به تشدید سیاست‌های مقابله‌ای تورم، هر روز بیشتر و بیشتر می‌شوند. به عبارتی نگرانی مردم صرفاً معطوف به رمزارزها نیست؛ چراکه بازارهای سهام جهانی نیز دچار افت شده‌اند و به‌ویژه سهام مربوط به بخش فناوری با رشد بالایی ضربه دیده است. جذب سرمایه شرکت‌ها و استارتاپ‌های رمزارزی در چنین شرایطی بیش از پیش فضای اکوسیستم‌ استارتاپی رمزارزها را امیدبخش می‌کند.

«مایکل شالوف»، مدیرعامل و از هم‌بنیان‌گذاران شرکت Fireblocks در این‌باره می‌گوید: «بازار رمزارزها از همان ابتدا بی‌ثبات بوده و شرایط نوسانی فعلی موضوع جدیدی نیست. آنچه برای ما کاملاً واضح است این است که سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های این صنعت و استارتاپ‌های آن متوقف نخواهد شد.

چه بازار در آستانه یک زمستان دیگر ارزهای رمزنگاری‌شده باشد یا خیر، سرمایه به جریان مثبت خود در این بخش ادامه می‌دهد؛ زیرا تمرکز سرمایه‌گذاران فراتر از تجارت و امر سفته‌بازی برای درآمد کوتاه‌مدت است.»

عدم تطابق قیمت
برخی استارتاپ‌های کریپتو در ماه‌های اخیر شاهد افزایش سرمایه‌های ورودی خود بوده‌اند؛ حتی در شرایطی که سهم‌های شرکت‌های فناوری به‌طور کلی شاهد ریزش سنگینی بودند. برای نمونه شاخص کل سهام معاملاتی نزدک از زمان رسیدن به بالاترین سطح تاریخ در ماه نوامبر، تقریباً ۱۲ درصد کاهش یافته است. روند افزایش سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های رمزارزی، برخی بنیان‌گذاران و سرمایه‌گذاران را به این سؤال واداشته که آیا چنین عدم تطابقی در بازارهای دولتی و خصوصی نیز وجود دارد یا خیر.

سم بنکمن فرید، مدیرعامل و یکی از بنیان‌گذاران FTX می‌گوید: «من فکر می‌کنم بین بازارهای دولتی و خصوصی یک اختلاف عمیق و بسیار بزرگ وجود دارد. به نظر نمی‌رسد که هیچ‌یک از شرکت‌های خصوصی در مورد عرضه عمومی صحبتی کرده باشند که منعکس‌کننده روحیه منفی در بازارهای عمومی مانند کوین‌بیس، یکی از معدود شرکت‌هایی که در فهرست عمومی قرار دارند، باشد. از زمان آغاز به کار نزدک بیش از ۴۰ درصد از ارزش سهام کوین‌بیس کاسته شده است.

شالوف در پاسخ به سؤالی درباره عرضه اولیه سهام شرکت Fireblocks می‌گوید: «ما هیچ برنامه مشخصی برای کوتاه‌مدت نداریم، ولی شرکت قصد دارد برای اولین‌بار جهت حضور در بازار سهام آماده شود، اما این برنامه بلندمدت است و در حال حاضر، احساس نمی‌کنیم که نیاز خاصی به انجام آن داشته باشیم.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ij7p
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.