کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

بازار صنعت زیبایی ایران در سال جاری ۲.۴ میلیارد دلار خواهد بود

در نشست خبری «خانومی» به مناسبت دهمین سالگرد تأسیس آن عنوان شد که فروش این پلتفرم در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان بوده است

نشست خبری «خانومی» به مناسبت دهمین سالگرد تأسیس این پلتفرم فروش آنلاین لوازم آرایشی و بهداشتی با حضور بنیان‌گذاران آن، مسعود شاهمرادی و سارا میرسالاری، برگزار شد. در این نشست خبری اعلام شد که فروش خانومی در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان بوده و هدف این کسب‌وکار در سال جاری این است که فروش خود را به رقم ۵۰۰۰ میلیارد تومان برساند.


بازار زیبایی در جهان تا سال ۲۰۲۷ به ۵۸۰ میلیارد دلار می‌رسد


مسعود شاهمرادی، مدیرعامل خانومی، با اشاره به اینکه بازار صنعت زیبایی در جهان با آنچه در ایران تصور می‌شود متفاوت است، گفت: «این تفاوت باعث می‌شود اطلاعات اشتباهی درباره این بازار در داخل ارائه شود.»

او در ادامه با استناد به آمار «مکنزی» به ارائه آماری از بازار جهانی صنعت زیبایی پرداخت. براساس گفته‌های او درآمد این صنعت در جهان تا سال ۲۰۲۷ رقم ۵۸۰ میلیارد دلار خواهد بود. همچنین پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ حدود ۶۰۰ میلیون مصرف‌کننده جدید به این بازار اضافه شوند.

شاهمرادی در ادامه بیان کرد: «در این صنعت بیشترین سهم مربوط به محصولات حوزه مراقبت پوستی است که ۴۰ درصد بازار را به خود اختصاص داده و اگر مراقبت مو را نیز به این بخش اضافه کنیم این سهم بیش از ۵۰ درصد خواهد بود.»


بازار ۴۷میلیاردی خاورمیانه و آفریقا در صنعت زیبایی


شاهمرادی همچنین ارزش بخش خرده‌فروشی محصولات زیبایی در خاورمیانه و آفریقا را تا سال ۲۰۲۷  رقم ۴۷ میلیارد دلار تخمین زد و افزود:‌ «خاورمیانه و آفریقا با رشد ۱۲درصدی تا سال ۲۰۲۷، بیشترین میزان رشد این صنعت را در میان مناطق مختلف جهان خواهد داشت که تقریباً دوبرابر متوسط جهانی است. سرانه هزینه زیبایی در خاورمیانه ۵۰ دلار است.»

او خاطرنشان کرد که بیشترین مصرف‌کننده جدید جهان در صنعت زیبایی نیز مربوط به منطقه خاورمیانه است.

مسعود شاهمرادی در ادامه این نشست خبری آماری از بازار صنعت زیبایی ایران ارائه کرد. در این آمار فروش محصولات صنعت زیبایی در سال ۱۴۰۲ حدود ۱.۶ میلیارد دلار بوده که پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۳ به ۲.۴ میلیارد دلار برسد.

به گفته او، سهم فروش کانال آنلاین در این بازار در سال ۱۴۰۲ حدود چهار درصد بود که پیش‌بینی می‌شود در سال جاری به ۵.۷ درصد برسد.


سهم ۳۳درصدی خانومی از بازار آنلاین


شاهمرادی سهم خانومی از بازار آنلاین در سال ۱۴۰۳ را ۳۳ درصد اعلام کرد و گفت: «سهم این کسب‌وکار از کل بازار زیبایی ایران در سال ۱۴۰۲ یک درصد و در سال ۱۴۰۳ به میزان ۱.۹ درصد بوده است.»

در ادامه این نشست سارا میرسالاری، دیگر هم‌بنیان‌گذار خانومی، روایتی از راه‌اندازی یک کسب‌وکار در بازار زنان ارائه داد و به صورت اجمالی مسیری را که خانومی تا امروز پشت سر گذاشته شرح داد.

خانومی در سال ۱۳۹۳ متولد می‌شود. فعالیت در اینستاگرام، راه‌اندازی سایت خانومی، ثبت برند خانومی، همکاری با اینفلوئنسرها، جهش بزرگ با UGC، جذب سرمایه‌گذار، افتتاح اولین مرکز پردازش مکانیزه سفارش‌ها، توسعه زیرساخت‌ها در سال ۱۴۰۰، اولین حضور خانومی در فضای آفلاین در سال ۱۴۰۱، افزایش سه‌برابری فروش خانومی در سال ۱۴۰۲ و راه‌اندازی هفت بیزینس‌لاین جدید در سال ۱۴۰۳ از مهم‌ترین اتفاق‌هایی بودند که میرسالاری به آن اشاره کرد.


افزایش ۵۶درصدی مشتریان خانومی در دو سال


در ادامه مسعود شاهمرادی تعداد کل کاربران خانومی را دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت که از این تعداد یک میلیون و ۳۴۰ هزار نفر مشتریان خانومی هستند.

به گفته او تعداد مشتریان خانومی از سال ۱۴۰۱ تاکنون ۵۶ درصد افزایش داشته است.

براساس آمار ارائه‌شده توسط هم‌بنیان‌گذاران خانومی، نزدیک به ۴۴ درصد از مشتریان این پلتفرم فروش لوازم آرایشی و بهداشتی را تهرانی‌ها تشکیل می‌دهند.

شاهمرادی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به این موضوع اشاره کرد که قصد دارند فعالیت خانومی را در شهرستان‌ها توسعه دهند. او همچنین بیان کرد که کمترین میزان فروش خانومی در استان‌ها مربوط به مناطقی است که در آن قاچاق کالا وجود دارد. کردستان و بوشهر ازجمله استان‌هایی هستند که خانومی در آنها کمترین فروش را داشته است.


فروش یک‌همتی خانومی در سال گذشته


مسعود شاهمرادی اعلام کرد که فروش خانومی در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان بوده و هدف این کسب‌وکار در سال جاری این است که فروش خود را به رقم ۵۰۰۰ میلیارد تومان برساند.

مدیرعامل خانومی درباره تخفیف‌های ارائه‌شده در این پلتفرم به مشتریان گفت: «در سال ۱۴۰۲ این پلتفرم در مجموع ۳۰۰ میلیارد تومان به مشتریان خود تخفیف داده که به طور متوسط سهم هر مشتری از این تخفیف حدود ۶۰۰ هزار تومان بوده است.»

پرفروش‌ترین روز سال گذشته برای این کسب‌وکار «جمعه سیاه» بوده و در روز سوم آذرماه ۱۴۰۲ توانسته رکورد فروش ۴۰ میلیارد تومان در یک روز را بشکند و به نرخ تبدیل ۸.۸درصدی دست یابد که به گفته شاهمرادی می‌توان آن را یک رکورد جهانی دانست.


تجربه خانومی در حوزه لندتک


مسعود شاهمرادی در بخش پرسش و پاسخ این نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار «کارنگ» درباره تجربه خانومی در حوزه لندتک و خرید اعتباری و برنامه‌هایی که در این حوزه دارند، گفت:‌ «ما در توسعه زیرساخت‌های پرداخت تجربه بسیار موفقیت‌آمیزی با اسنپ‌پی داشتیم و تلاش کردیم برای مشتری ظرفیت خوبی ایجاد کنیم. قبلاً هم در این زمینه با سایر شرکت‌ها تجربه‌های دیگری داشتیم که موفقیت‌آمیز نبود. این یک زنجیره است و اگر موضوع برای یک طرف کسب‌و‌کار مهم باشد و برای آن تلاش کند، اما طرف مقابل این تلاش را نداشته باشد، کار به نتیجه نمی‌رسد.»

او ادامه داد: «امسال نیز قصد داریم این بخش را توسعه دهیم. در این زمینه یک کمپین محیطی مشترک هم داریم که از امروز آغاز می‌شود. توسعه این حوزه به همین‌جا منتهی نمی‌شود. این البته موضوع ما در سال ۱۴۰۳ نیست، اما توسعه لندتک‌ها در ایکامرس بسیار جدی است و ما در حال رصد و بررسی آن هستیم. کارهای بسیار مهمی در این زمینه وجود دارد که باید انجام شود که اجازه دهید بعداً درباره آن صحبت کنم. این بخش فقط سمت مشتری نیست؛ تغییرات جدی باید در همه زنجیره اتفاق بیفتد که در حال بررسی آن هستیم.»

شاهمرادی ضمن تأکید بر اینکه خانومی خود به شکل مستقیم وارد این حوزه نمی‌شود، گفت: «من فکر می‌کنم هرجا که سرویس خوبی وجود دارد باید از آن استفاده کرد و کمک کرد تا اتفاق‌های بزرگ‌تری در کشور بیفتد.»


در حوزه لجستیک نیاز به توسعه داریم


شاهمرادی در بخشی از صحبت‌های خود اعلام کرد که ۹۷ درصد از سفارش‌های خانومی به‌موقع به دست کاربران می‌رسد. این صحبت در حالی است که معمولاً در سایت خانومی مدت‌زمانی که اعلام می‌‌شود تا بسته به دست مشتری برسد، نسبتاً زیاد است. او در پاسخ به خبرنگار کارنگ درباره این مشکل گفت: «واقعیت این است که ما ۹۷ درصد سفارش‌ها را به‌موقع تحویل می‌دهیم و این البته به معنای تحویل سریع نیست. این نکته درست است و مشتری نیز این انتظار را دارد که سفارش‌هایش سریع‌تر به دستش برسد و این نکته به ما منتقل شده است.»

او ادامه داد: «این مسائل در زیرساخت‌های لجستیکی کشور وجود دارد. امسال در تهران و شهرهای بزرگ برنامه‌هایی برای توسعه این بخش براساس زیرساخت‌های لجستیکی کشور داریم. ما سعی می‌کنیم از ظرفیت‌های لجستیکی در کشور بیشتر کمک بگیریم تا به نیاز مشتریان پاسخ دهیم. برنامه امسال ما توسعه لجستیک به شکل مستقیم نیست، بلکه استفاده بسیار گسترده‌تر از زیرساخت‌های لجستیک کشور است و تلاش می‌کنیم این بازه زمانی را کوتاه‌تر کنیم.»

شاهمرادی با اشاره به اینکه در توزیع استانی ما، در بسیاری از استان‌ها شرکت‌های 3PL (لجستیک شخص ثالث) مستقر بوده و در حال کار هستند اضافه کرد: «این شرکت‌ها می‌توانند سرویس بهتری را به مشتریان خانومی بدهند. ظرفیت این شرکت‌ها را شناسایی کرده‌ایم. بخشی از کار توسعه فناوری است که بتوانیم این رهگیری را تا مقصد به‌درستی انجام دهیم. توسعه فناوری در حال انجام است که ما بتوانیم این ظرفیت را به مشتری تا نقطه هدف با همراه با خدمات رهگیری ارائه دهیم.»

او همچنین بیان کرد: «به دنبال این هستیم که به مشتری خدمات متنوع‌تری در حوزه لجستیک ارائه دهیم. اگر یک مشتری عجله ندارد، می‌تواند با هزینه‌های کمتر و با صرف زمان بیشتری کالای خود را دریافت کند. اما کسی که می‌خواهد امروز کالای خود را تحویل بگیرد بتواند در تهران این کار را با هزینه بیشتری انجام دهد. در مراکز استان‌ها هم تحویل در روز بعد را خواهیم داشت. این تعهد ما به مشتری است که زمان دریافت کالا را کوتاه کنیم چون درخواست جدی مشتری هم همین است.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/j8wq
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.