کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
منتظر شروع مصاحبهای کاری بودم که چشمم به نشریهای روی میز افتاد با این تیتر: «خواهران تخفیفان»! شماره ۲۶ هفتهنامه کارنگ بود. برداشتم و چندصفحهای ورق زدم و به اتاق جلسه رفتم، ولی گوشه ذهنم این اسم باقی ماند: کارنگ!
بعد از پایان مصاحبه با دوستانم در کافهای قرار داشتم و تا آنها از راه برسند، نگاهی به وبسایت کارنگ انداختم و شبکههای اجتماعیاش را دنبال کردم. برای من که علاقهمند بودم در جریان اخبار و گزارشهای اکوسیستم نوآوری باشم، کارنگ منبع فوقالعادهای بود و از آن روز یکی از مخاطبان پروپاقرص این هفتهنامه شدم.
گذشت و گذشت تا یک روز که در کافه پارادیزو نشسته بودیم و خیلی اتفاقی بحث همکاری با راهکار برایم پیش آمد. آن موقع راهکار خیلی شناختهشده نبود و این مجموعه را بیشتر با نام «راه پرداخت» میشناختیم. چشماندازی که از برنامههای راهکار در مقابلم قرار گرفت، مسیری را پیش رویم روشن کرد و امروز یک سال و نیم است در مجموعهای فعالیت میکنم که روزی جزو مخاطبانش بودم.
اگر در یک جمله بخواهم حسی را که به کارنگ دارم بیان کنم، باید بگویم برای من بازتاب پویایی اکوسیستم نوآوری در روزگار پرملال کسبوکارهای دیجیتال است.
از همان ابتدای کار، کارنگ با رویکردی نوین و متفاوت، تلاش کرده تا پل ارتباطی میان بازیگران اصلی اکوسیستم استارتاپی ایران باشد. در زمانی که رسانههای تخصصی دیگر دچار افول و رکود شدهاند، کارنگ توانسته با محتوای منحصربهفرد و تحلیلهای عمیقش، به یکی از مهمترین منابع اطلاعاتی فعالان حوزه فناوری، کسبوکارهای دیجیتال و نوآوران تبدیل شود. این هفتهنامه با ایجاد فضایی برای تعامل و بهاشتراکگذاری تجارب، نقشی کلیدی در تقویت فرهنگ نوآوری و کارآفرینی در ایران ایفا کرده است.
در کنار محتوای تخصصی، یکی از ویژگیهای برجسته کارنگ، توجه به چالشها و فرصتهای پیش روی کسبوکارهای نوآور در ایران است. کارنگ در کنار بررسی موفقیتهای بزرگترین استارتاپهای کشور، به داستانهایی از کارآفرینان کوچکتر و نوپا نیز توجه میکند که شاید کمتر به آنها پرداخته است. همین نگاه جامع و فراگیر باعث شده کارنگ مرجعی قابل اعتماد برای هر کسی باشد که به دنبال درک بهتر اکوسیستم استارتاپی ایران است.
همچنین کارنگ بهعنوان بستری آموزشی و منبعی برای توسعه مهارتها و دانش فعالان این حوزه عمل کرده است. انتشار مقالات تخصصی، گزارشهای تحلیلی و گفتوگوهای گوناگون با نخبگان حوزه فناوری، به کسبوکارها و استارتاپها کمک کرده دید وسیعتری از چالشها و فرصتهای موجود به دست آورند. این نوع رویکرد محتوایی باعث شده کارنگ مرجعی قابل استناد در اکوسیستم نوآوری کشور باشد. درنهایت، در دورانی که فناوری و اقتصاد دیجیتال با سرعتی خیرهکننده در حال تغییر و تحول است، کارنگ توانسته با تطبیق سریع و انعطافپذیری با این تغییرات، همچنان در خط مقدم اکوسیستم استارتاپی ایران باقی بماند.