کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
رواج شبکههای اجتماعی، سادهتر شدن خرید آنلاین از اپلیکیشنها، ایجاد پلتفرمهایی برای مقایسه هتلها و اقامتگاه در سراسر دنیا، مطرح شدن مفهوم خطوط هوایی ارزانقیمت، کاهش توجه به آژانسهای مسافرتی سنتی و… همه از ویژگیهای صنعت نوآور گردشگری در جهان امروز هستند. امروزه سفر از نقطهای به نقطه دیگر جهان برای هر گردشگری بسیار سادهتر از دو دهه پیش است و همین مسئله موجب شده تا تجربه جامع سفر نسبت به مقصد آن اهمیت بیشتری داشته باشد و گردشگران به سمت یافتن تجاربی منحصربهفرد از سفرشان گرایش پیدا کنند.
امروزه هر گردشگری میتواند بهراحتی تمام مقاصد و جاذبههای گردشگری دنیا را با یک جستوجوی اینترنتی مشاهده کند. رقابت هر روز دشوارتر میشود، اما گردشگری و تحولات دیجیتال و طراحی هوشمندانه استراتژیهای آنلاین موفق شدهاند با مدیریت صحیح، فضای رقابتی را به سود خود تغییر دهند. ابداع «گردشگری هوشمند» شاهد این مدعاست؛ شیوهای از گردشگری که از دل اپلیکیشنهای موبایل سر برآورد و با این شیوه تمام منابع اطلاعاتی و خدمات مورد نیاز برای یک سفر را در اختیار گردشگران قرار دهد.
بهینهسازی استراتژی آنلاین
با در نظر داشتن توضیحات بالا، طراحی یک استراتژی آنلاین هوشمندانه برای هر هتلی که بخواهد در بازار دیجیتال حضور پیدا کند، نقشی حیاتی دارد. هتلها برای نوآوری در زمینه تدوین استراتژی باید به نکات زیادی از جمله استراتژی محتوا و جایگاه برند خود توجه کنند.
داشتن یک استراتژی صحیح در زمینه محتوا بالاترین شانس را برای یافتن مشتریان احتمالی در اختیار هتلها و حتی اقامتگاهها میدهد. ممکن است طراحی یک استراتژی صحیح محتوا زمان زیادی ببرد، اما بهترین نتایج را نیز در بر خواهد داشت.
مهمترین ویژگی محتوای صحیح آن است که کمک میکند به جای بهره گرفتن از آگهیهای آزاردهندهای که بدون هدفگیری مشخص کنار سایتهای دیگر به نمایش درمیآیند، مشتریان احتمالی را از طریق محتوای بهینه جذب کند. به هنگام طراحی استراتژی محتوایی باید به مشتریان هدف توجه کرد و آگاهانه کلیدواژههایی انتخاب شوند که در اولین صفحه نتایج جستوجوهای اینترنتی به نمایش گذاشته شود. همچنین باید درباره ظاهر و رابط کاربری وبسایت نیز در کنار محتوا و تناسب این دو با یکدیگر وسواس زیاد به خرج داد.
بیش از چهار میلیارد کاربر فعال در اینترنت حضور دارند که از این بین سه میلیارد کاربر در شبکههای اجتماعی نیز فعالیت میکنند. با در نظر داشتن این ارقام بهروشنی میتوان به اهمیت ارائه برند در فضای مجازی پی برد. حدود 82 درصد از گردشگران مقاصد سفر خود را بر اساس اطلاعاتی که درباره آن مقصد در فضای مجازی یافت میشود انتخاب میکنند. از این میان 24 درصد مقاصدی را انتخاب میکنند که اینفلوئنسرها به آن توجه میکنند.
66 درصد گردشگران نیز تجربه سفر خود را از طریق شبکههای اجتماعی با دیگران به اشتراک میگذارند. این روزها اینستاگرام و فیسبوک پرکاربردترین رسانههای اجتماعی برای هتلها و رستورانها هستند و علاوه بر اینها موتورهای جستوجوی تخصصی و نیز پلتفرمهایی به طور مشخص در این حوزه فعالیت دارند از جمله: Booking، Airbnb، TripAdvisor و Google Travel. صاحبان هتلها و اقامتگاهها از طریق فعالیت در این پلتفرمها میتوانند جایگاه کنونی برند خود را ارتقا بخشند.
بهینهسازی تجربه کاربران
امروزه دیگر تجربه کاربران نه از لحظهای که پا در لابی هتل و ورودی اقامتگاهها میگذارند، بلکه از زمانی آغاز میشود که اولین جستوجوهای اینترنتی را آغاز میکنند. به دست آوردن مشتریان پایدار نشان میدهد که برند از جایگاه خوبی در بازار دیجیتال بهرمند است. بنابراین باید تجربه مثبت کاربران را در برخورد با وبسایت بهینه کرد تا مشتریان به تمام مطالب مورد نیاز خود به صورت ساده اما کامل دسترسی داشته باشند.