کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

کتاب نوآوری در صنعت لجستیک ایران به دنبال ایجاد زیست‌بوم این حوزه است

رونمایی از کتاب «نوآوری در صنعت لجستیک ایران» در حاشیه نمایشگاه کتاب تهران

مراسم رونمایی از کتاب «نوآوری در صنعت لجستیک ایران» و نشست خبری درباره آن، با حضور رضا جمیلی، نویسنده کتاب؛ رضا قربانی، مدیرعامل انتشارات راه‌پرداخت و مهرداد ملک‌محمدی، مدیرعامل تاپین (حامی انتشار کتاب) در نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

کتاب نوآوری در صنعت لجستیک ایران به قلم رضا جمیلی، مدیر توسعه کسب‌وکار کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار و سایر همکاران مجموعه (رضا امیرزاده، منیره شاه‌حسینی و غزل یگانگی) در ۱۷۶ صفحه نگارش شده و به همت انتشارات راه پرداخت و با حمایت شرکت تاپین در سال ۱۴۰۲ منتشر شده است. این کتاب حاصل مجموعه‌گفت‌وگوهایی با تعداد محدودی از کارآفرینان و نوآوران صنعت لجستیک به همراه چند گزارش تحلیلی از گذشته و آینده این صنعت در ایران است.


اولین کتاب با رویکرد نوآوری به صنعت لجستیک


در این نشست رضا جمیلی در خصوص هدف اصلی تألیف و انتشار این کتاب گفت: «کتاب صنعت لجستیک در ایران دو کلیدواژه اصلی دارد؛ صنعت لجستیک و نوآوری. اگر صنعت لجستیک ایران را در صنعت لجستیک جست‌وجو کنید به منابع متعددی دست پیدا خواهید کرد. اما کتاب نوآوری در صنعت لجستیک ایران تنها کتابی است که با کلیدواژه نوآوری به صنعت لجستیک ایران نگاه کرده است.»

او در ادامه افزود: «ما در این کتاب به این موضوع پرداخته‌ایم که نوآوری در صنعت لجستیک در ایران و جهان چه روندی را طی کرده است و چه کسانی این نوآوری را رقم زده‌اند.»

جمیلی با بیان اینکه کتاب اخیر بر اساس تجربیات سی نفر از کارآفرینان صنعت لجستیک نوشته شده است، گفت: «این افراد بیشتر جوانانی هستند که با رویکرد نوآوری به صنعت لجستیک وارد شده‌اند.»

نویسنده کتاب در ادامه توضیح داد: «رویکرد و عقیده ما در کتاب نوآوری در صنعت لجستیک ایران و به طور کلی در انتشارات راه پرداخت این است که صنعت‌های مختلف را نوآوران در آینده به پیش خواهند برد و دگرگون خواهند کرد و در نهایت ثروت‌آفرین خواهند بود.»

به گفته جمیلی، رویکرد و باور مجموعه راه‌کار و انتشارات راه پرداخت بر این است که اقتصاد نوآوری که اتفاقاً اقتصادی مردمی و غیردولتی است، راه نجات اقتصاد ایران است.

او در ادامه با اشاره به بخش‌های متفاوت اقتصاد نوآوری از جمله سلامت، بیمه، غذا و خرده‌فروشی بیان کرد: «از آن جایی که صنعت لجستیک به تمامی صنعت‌های نام‌برده خدمات‌رسانی می‌کند از جمله صنایع کلیدی محسوب می‌شود و دلیل پرداختن کتاب نوآوری در صنعت لجستیک ایران نیز همین موضوع اخیر است.»

رضا جمیلی در پایان تأکید کرد که برای همه‌گیری نوآوری، ایجاد زیست‌بوم شرط اصلی است و با انتشار این کتاب، هدف ایجاد زیست‌بوم لجستیک را دنبال می‌کنیم.


فعالان لجستیک در سایه مانده‌اند


رضا قربانی، مدیرعامل انتشارات راه پرداخت در ادامه این نشست عنوان کرد: «نوآوری، به گفته یکی از کتاب‌های آریانا قلم، به معنای خلق یک پیشنهاد جدید و عملی است و این را باید بدانیم که نوآوری خلاقیت و طرح زیبایی نیست. در ادامه نیز این کتاب می‌گوید نوآوری به معنای شناسایی مشکلات حائز اهمیت و ورود قاعده‌مند به آنها برای ارائه راهکارهای سازنده است.»

او ادامه داد: «ما در فضای نوآوری به ارائه راهکار نیاز داریم. در بحث لجستیک با توجه به تغییراتی که در ده سال گذشته اتفاق افتاده است و آن را اکوسیستم اقتصاد نوآوری می‌نامیم، می‌توان سه ستون مشخص کرد؛ یکی از این ستون‌ها مبحث پرداخت است، دوم منابع انسانی و ستون سوم لجستیک است. برای مثال اگر روش‌های نوین پرداخت، منابع انسانی و لجستیک در ایران نبود دیجی‌کالا شکل نمی‌گرفت. بنابراین این سه مورد ستون کسب‌وکارهای نوآور هستند.»

او در توضیحاتی بیشتر بیان کرد: «در صنعت پرداخت پیچیدگی‌های بسیاری وجود دارد اما ما دیگر آن پیچیدگی را نمی‌بینیم، زیرا همه آن پیچیدگی‌ها به پشت صحنه این صنعت برده شده است. لجستیک هم وضعیت مشابهی دارد. فعالان لجستیک سه ستون را برای لجستیک متصور هستند. فرست مایل دلیوری، مید مایل دلیوری و لست مایل دلیوری.»

او در ادامه عنوان کرد که هر کدام از این سه ستون مراحل مختلفی را طی می‌کنند و مربوط به یک بخش از روند لجستیک هستند.

قربانی ضمن بیان این نکته که ظاهر جدید لجستیک با روند سنتی آن متفاوت است، گفت: «اکنون کسب‌وکارهای لجستیکی روند ارسال مرسوله‌ها را تغییر داده‌اند و امکان نوآوری را به وجود آورده‌اند.»

به گفته قربانی صنعت نشر ایران اما با موضوعات نوآوری بیگانه است. این صنعت ادبیات روسیه و فرانسه را می‌شناسد اما پرداختن به نوآوری را موضوعی بی‌اهمیت برای انتشار کتاب می‌داند؛ در حالی که نوآوری از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید در حوزه کسب‌وکار به آن پرداخت.

قربانی همچنین توضیح داد که دسترسی به فعالان لجستیک کار سختی بوده زیرا این افراد اغلب در سایه فقط روی انجام کار خود متمرکز هستند.


شرکت ملی پست نمی‌تواند به تنهایی خالق نوآوری باشد


مهرداد ملک‌محمدی در ادامه این نشست ابتدا در خصوص تاپین توضیح داد: «شرکت تاپین یک شرکت دانش‌بنیان است که در حوزه لجستیک فعالیت می‌کند و زیرساخت‌ها و راه‌کارهای لجستیکی را در اختیار شرکت‌های مختلف قرار می‌دهد. یکی از کارهایی که تاپین مدت‌ها به آن اشتغال دارد، ارائه سرویس لجستیکی آنلاین به نمایشگاه کتاب بوده است.»

 به گفته او، نیاز اکنون کسب‌وکارها، این است که مرسوله در زمان مشخصی به دست مشتریان برسد. پیش از این دغدغه کسب‌وکارها این بود که بسته به دست مشتری برسد اما اکنون مزیت رقابتی کسب‌وکارها بر زمان متمرکز است که لزوم رسیدن به این مزیت رقابتی در نوآوری نهفته است.

ملک‌محمدی در توضیحات خود بیان کرد: «در دو سه سال اخیر، لزوم ایجاد یک اکوسیستم لجستیکی در کشور بیش از پیش احساس می‌شود. خود شبکه لجستیک باید برای توسعه خود به نوآوری متکی باشد. استفاده از فناوری‌های نوین همچون هوش مصنوعی در این راستا کمک‌کننده هستند.»

 ملک‌محمدی همچنین در ادامه توضیح داد که شرکت ملی پست به تنهایی نمی‌تواند ایجاد نوآوری کند. کتاب اخیر شروعی است برای آشنایی با فعالان حوزه لجستیک تا در راستای ایجاد نوآوری در این صعنت گامی برداشته شود. او همچنین شناساندن افراد فعال در صنعت لجستیک و بیان نوآوری از زبان آنها را از اهداف اصلی انتشار کتاب نوآوری در صنعت لجستیک معرفی کرد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/qw74
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.