کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
اولین رویداد زیرساخت دیجیتال روز ۲۱ آبان سال ۱۴۰۳ به همت کارخانه نوآوری رسانههای راهکار برگزار شد. در این رویداد ۶۰۰ نفر از فعالان حوزه زیرساخت دیجیتال و سختافزار در سالن همایشهای کتابخانه ملی ایران دور هم جمع شدند و با هم درباره چالشها و فرصتهای این حوزه گفتوگو کردند. رمیس، فناپتک، فالنیک و آداک فنآوری مانیا حامیان این رویداد بودند.
«از تولید تا تأمین؛ همه مسیرهای یک صنعت» عنوان یکی از نشستهایی است که در این رویداد برگزار شد. در این نشست رضا بیات ترک، مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی، مازیار نوربخش، رئیس هیئتمدیره هوگر، احمدعلی خطیبزاده، معاون بازرگانی و بینالمللی فناپتک حضور داشتند و راهبری این نشست را رضا جمیلی مدیر توسعه کسبوکار کارخانه نوآوری رسانه راهکار برعهده داشت. در ادامه گزیدهای از مطالب مطرح شده در این نشست را میخوانید.
اقتصادی جز اقتصاد دیجیتال نخواهیم داشت
رضا بیات ترک، مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی در این پنل عنوان کرد: «در آینده نزدیک به جایی میرسیم که در اقتصاد چیزی به جز اقتصاد دیجیتال نخواهیم داشت و این اهمیت زیرساخت دیجیتال را نشان میدهد.»
او در بخش دیگری از صحبتهای خود عنوان کرد: «در شرایطی که داریم باید از منابع استفاده بهینه داشته باشیم و این منابع را بین بخشهای مختلف به اشتراک بگذاریم. توسعه فضاهای ابری که به این صورت بتوانند منابع را مدیریت کنند، میتوانند مفید باشند.»
او ضمن تأکید بر این موضوع که اولویتها برای تخصیص ارز صرفاً در بانک مرکزی تعیین نمیشود بیان کرد که اقتصاد دیجیتال یکی از اولویتهای بانک مرکزی و سایر بخشهای حاکمیت است.»
او در پایان عنوان کرد که نظر بانک مرکزی این است که باید گشایشهایی در این زمینه صورت گیرد.
برای توسعه باید به مسئله رفع تحریم بپردازیم
مازیار نوربخش، رئیس هیئتمدیره هوگر در یکی از پنلهای رویداد زیرساخت دیجیتال با عنوان «از تولید تا تأمین همه مسیرهای یک صنعت» به راهبری رضا جمیلی، مدیر توسعه کسبوکار راهکار درباره راهکارها و مسیرهایی که به بهبود وضعیت زیرساخت کشور کمک میکند گفت: «راهکارها مشخص است. همان قدر که به چالشها تسلط داریم، راهکار هم وجود دارد؛ اما اراده نیز باید وجود داشته باشد. مسئله اصلی ما تحریم است. تحریمهای مالی FATF واردات دستگاهها را برای واردکننده و تولیدکننده سخت میکند.»
او در ادامه بیان کرد: «اگر بخواهیم زیرساخت دیجیتال توسعه پیدا کند باید به موضوع رفع تحریمها بپردازیم.
یک جایی میبینیم که سرمایهگذاری و ارز برای هزینههایی مثل فیلترینگ استفاده میشود. از طرفی میبینیم تأمین ارز برای زیرساختها تأمین نمیشود و تجهیزات در اختیار قرار نمیگیرد. دولت باید به اهمیت این موضع پی ببرد و اقدام کند و همچنین تحریمها برطرف شود.»
رئیس هیئتمدیره هوگر در پاسخ به این سؤال که وضعیت فعلی زیرساخت دیجیتال کشور اقتصاد دیجیتال ما در چه نقطهای متوقف خواهد شد، اظهار کرد: «ما در بحث زیرساخت به شدت عقب هستیم و زیرساختهای ما در بسیاری از جاها فرسوده شده است. در بحث زیرساخت دیجیتال در بانکها بهترین حالت را داریم و برخی از بانکها در این زمینه به روز هستند. اولین چیزی که در زیرساخت دیجیتال احتیاج داریم اینترنت و برطرف شدن فیلترینگ است.»
نوربخش همچنین خاطرنشان کرد: «ما در رمیس تیم سی و چند نفره از متخصصان آیتی داریم که زیرساخت بسیاری از بانکها، تأمین اجتماعی و ثبت احوال فراهم کردیم.»
او با اشاره به اینکه بسیاری از بانکها با یک یا دو دیتاسنتر کار میکنند، بیان کرد: «برای اینکه بتوانیم در این بحث حرفی داشته باشیم و به ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد در اقتصاد دیجیتال برسیم به زیرساختهای بهروز نیاز داریم. تولید تجهیزات آیتی و فناوریهای روز، که در کشورمان منابع محدودی داریم و اگر بخواهیم همه چیز را خودمان تولید کنیم دچار مشکل میشویم. کار مطالعات استراتژیک در سطح دولت باید انجام شود که به تولید چه چیزهایی بپردازیم.»
راه حلهای فعلی کوتاه مدت است
رضا جمیلی در این پنل مطرح کرد: «امارات برای توسعه دیتاسنتر استراتژی پارتنرهایی مثل گوگل و آمازون دارد. در وضعیت تحریمی تکلیف ما چه میشود؟» نوربخش در پاسخ اذعان داشت: «به نظر من این مسیری که در حال حاضر طی میکنیم در دراز مدت جواب نمیدهد و باید تحریمها برطرف شود. هر چه بتوانیم ارتباطات را توسعه دهیم و به لبههای فناوری نزدیک شویم، بهره بیشتری میبریم. دیتاسنترها باید با بهترین فناوریهای روز و با بهترین قیمت انجام شود و نباید منابع هدر رود.»
او درباره نگرانی اکوسیستم زیرساخت دیجیتال و اولویتهای اصلی آن گفت: «اگر ما بحث اقتصاد دیجیتال را در کشورهای توسعهیافته را بخواهیم مورد هدف قرار دهیم، این روند جوابگو نخواهد بود. مهمترین و اصلیترین موضوع و راهکاری که به ذهنم میرسد این است که دولت در اقدامات خود از بخش خصوصی استفاده کند. این راهحلهای فعلی کوتاهمدت است و باید برای بلندمدت فکری کنیم.»
چالش تأمین نقدینگی
احمدعلی خطیبزاده، معاون بازرگانی و بینالمللی فناپتک در ادامه این پنل که با راهبری رضا جمیلی، مدیر توسعه کسبوکار کارخانه نوآوری رسانه راهکار بیان کرد: مشکل اصلی در حوزه زیرساخت دیجیتال تأمین نقدینگی است. در حال حاضر به ۳ میلیارد دلار سرمایهگذاری نیاز است تا حوزه زیرساخت به حالت عادی برگردد.
او با تأکید بر این که زیرساخت ارتباطی بسیار مهم است، عنوان کرد: «به تجهیزات برای استفاده از این زیرساختها نیاز است. محصولاتی که مردم بتوانند از آن استفاده کنند. اقتصاد دیجیتال در حال وارد شدن به سبک زندگی مردم است. صحبت از افزایش تعرفههای اینترنت بود، بر این باورم که اگر بهرهبرداری درست انجام شود، نقدینگی آن از سوی مردم تأمین میشود.»
به گفته خطیبزاده، پلن استراتژیک برای توسعه در کشور وجود ندارد، گمرگ، بانک مرکزی و… یک سری کار میکنند و بخش خصوصی نیز سردرگم مانده با این حال به فعالیت و پیشروی خود ادامه میدهد.
معاون بازرگانی و بینالمللی فناپ تک خاطرنشان کرد: «برای عبور از مشکلات فعلی رسیدن به محصولات اقتصاد دیجیتال دانش فنی است که گره اصلی کار به شمار میرود. تحقق این امر نیز حضور در مراکز دانش دنیاست.
او در بخشی از صحبتهای خود گفت: «در حوزه اقتصاد دیجیتال حدود ۵۰ میلیارد دلار ارز تخصیص داده شد که تاکنون شاید یک سوم تا ۵۰ درصد آن تأمین شده است. مهمترین موضوع در اقتصاد دیجیتال استفاده کامل از زیرساختهای فعلی و کسب درآمد از حوزههای بکر آن است.»